معاون بهزیستی قزوین مطرح كرد لزوم ورود یك متولی برای فروش محصولات خانگی

قزوین معاون مشاركت های مردمی اداره كل بهزیستی استان قزوین با بیان اینكه آموزش و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش متقاضی ورود به مشاغل خانگی در اولویت قرار دارد، اظهار داشت: در زمینه بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی باید یك متولی و یا سامانه مطلوبی برای فروش وجود داشته باشد.
غفار رمضانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: سازمان بهزیستی بستر لازم جهت اشتغال را برای جامعه هدف فراهم نموده است در این راستا به زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، بهبودیافتگان، فرزندان ترخیصی و افراد تحت سرپرست تسهیلاتی را از محل بند «ب» تبصره ۱۶ پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه حداقل و حداکثر تسهیلات پرداختی به متقاضیان مشاغل خانگی ۲۵ و ۵۰ میلیون تومان است، اضافه کرد: سازمان بهزیستی تلاش می کند به صورت مداوم پیگیری ها لازم را داشته باشد و پیش از پرداخت تسهیلات نیز به مطابقت شغل موردنظر با ارگونومی مددجو، وضعیت اجتماعی و روحی و روانی آنان توجه دارد.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: از میان افراد متقاضی مشاغل خانگی ۶۰ درصد افراد دارای معلولیت، ۳۰ درصد زنان سرپرست خانوار و ۱۰ درصد افراد بهبود یافته بودند. ۴۰ درصد متقاضیان در صنعت و خدمات مشغول به فعالیت شدند که از میزان ۲۰ درصد در عرصه مشاغل خانگی بوده است.
وی اشاره کرد: آموزش و توانمندسازی مددجویان تحت پوشش متقاضی ورود به مشاغل خانگی در اولویت قرار دارد و درباب آموزش مباحث زیادی مطرح گردیده است اگر فردی آموزش درستی ندیده باشد بطور قطع در مراحل دیگر با شکست مواجه خواهد شد.
رمضانی اشاره کرد: پس از آموزش و توانمندسازی باید بازاریابی، ایجاد شبکه، پشتیبانی از کسب وکار و پشتیبانی از پیشران ها و بستر لازم برای هدایت از تسهیلات وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: عدم اطلاع رسانی بزرگ ترین مشکل است و باید بررسی نماییم که آیا تسهیلات مکفی است یا خیر! این دو موضوع از چالش های پیش روی ما است و اگر بتوانیم آنها را حل نماییم خیلی از مشکلات موجود حل خواهد شد؛ قوانین موجود نیز ایراداتی دارند که باید با پیگیری آنها را حل نماییم.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان قزوین اظهار نمود: اگر آماده سازی شغلی موردتوجه قرار گیرد و فرد بداند چه شغلی با وضعیت او متناسب است در آن مشغول به کار خواهد شد و منجر می شود ما به هدف گذاری خود نزدیک تر شویم.
وی اشاره کرد: در مشاغل خانگی باید به شیوه های سنتی و نوین نگاه جدیدی داشته باشیم بطور قطع باید مشاغل سنتی مانند صنایع دستی بومی سازی شوند، در روستاها اغلب بیشتر به صنایع دستی اهمیت می دهند. در روستاها مشاغلی همچون صنایع دستی، تولیدات دامی و شیلات مطرح گردیده است که متقاضیان می توانند ازاین گونه مشاغل استفاده کنند.
رمضانی اشاره کرد: در زمینه مشاغل خانگی مشاغلی همچون خیاطی، صنایع دستی و فرش دستبافت بیشترین متقاضی را داشته است چون در روستاها به سبب سبک زندگی سنتی به صنایع دستی اهمیت می دهند.
وی تشریح کرد: باتوجه به قومیت ها و فرهنگ های مختلف در کشور صنایع دستی هر منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت می باشد و حفظ سنت و ارزش های هر منطقه اولویت دارد به همین جهت در کشور می توانیم صنایع دستی متنوعی داشته باشیم به شرطی که اطلاع رسانی درستی انجام شده باشد و مشاوره های لازم ارائه شود تا بستر لازم را برای ایجاد یک کسب وکار خانگی فراهم نماییم.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان قزوین اشاره کرد: اگر بتوانیم بستر آموزش و بازاریابی را فراهم نماییم بطور قطع در زمینه مشاغل خانگی موفق خواهیم بود. در زمینه بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی باید یک متولی و یا سامانه مطلوبی برای فروش وجود داشته باشد؛ حتی در این بخش می توانیم صادرات نیز داشته باشیم.
خروجی مطلوب مشاغل خانگی درگرو اطلاع رسانی صحیح
وی اظهار داشت: برای متقاضی مشاغل خانگی باید بازار کار را ترسیم و از ابتدا برای آن برنامه ریزی کرد، البته دراین بین حمایت دستگاه های دولتی بسیار مهمست و بطور قطع اطلاع رسانی به مردم اهمیت بسزایی دارد؛ متأسفانه اطلاع رسانی مطلوبی صورت نمی گیرد و این در حالیست که روستاها از ظرفیت بالایی برخوردار می باشند، تا زمانی که اطلاع رسانی صورت نگیرد شاهد خروجی مطلوب نخواهیم بود.
رمضانی بیان کرد: اتصال به بازار، پشتیبانی از دستگاه های دولتی و ایجاد مشوق بسیار تأثیر دارد، اگر دستگاه های اجرایی هماهنگ باشند از موازی کاری و هدر رفت منابع جلوگیری خواهد شد در این راستا باید رسته های فعالیت مشخص شود و سهمیه های در سطح استان تعیین و در جلسات مختلف پیگیری شود.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه حدود ۴۰۰ عنوان شغل خانگی وجود دارد، افزود: این گونه مشاغل برای افراد با شرایط خاص مانند معلولان که امکان حضور در جامعه را ندارند مناسب و این عزیزان می توانند با آموزش نسبت به راه اندازی یک شغل خانگی اقدام و بدین طریق مخارج زندگی خودرا کسب کنند.
وی اشاره کرد: دانشجویان هنگام انتخاب رشته باید به بازار توجه داشته باشند ولی متأسفانه به سبب ضعف سیستم آموزشی اغلب فارغ التحصیلان بیکار هستند که می توانیم با ارائه آموزش آنان را به سمت مشاغل خانگی هدایت نماییم.
عملیاتی نشدن استارت آپ ها خلأ مشاغل خانگی
رمضانی اشاره کرد: یک خلأ بزرگ در کشور ما وجود دارد و آن این است که دوره های آموزشی و استارت آپ های بسیاری در سطح کشور برگزار می گردند ولی هیچ از آنها عملیاتی نشده و خروجی ندارند؛ ورود به مشاغل خانگی نیازمند برنامه ریزی است و باید بررسی نماییم که کدام استارت آپ برای مشاغل خانگی مفید خواهد بود.
وی اظهار داشت: برای فروش و بازاریابی محصولات مشاغل می توانیم از بستر فضای مجازی نیز استفاده نمائیم و تولیدکنندگان می توانند محصولات تولیدی خودرا در این فضا عرضه کنند.
معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان قزوین در آخر تصریح کرد: جهاددانشگاهی فرصت خوبی را به وجود آورده است و آموزش های مدون و عملیاتی دارد؛ بطور قطع با همراهی جهاددانشگاهی شاهد خروجی مثبت در عرصه مشاغل خانگی خواهیم بود و متقاضیان نیز می توانند بوسیله این نهاد آموزش های لازم را کسب کنند.