مقام مسئول در وزارت راه خبر داد: نوسازی ۸۰ درصد ناوگان فرسوده با تولید داخل

مدیرسا: مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نوسازی ناوگان اظهار داشت: نوسازی ۸۰ درصد خودرو های فرسوده بوسیله تولید داخل و تنها ۲۰ درصد از محل واردات صورت خواهد گرفت.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، صدرالله بمانا در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر گفت: نوسازی ۸۰ درصد خودرو های فرسوده بوسیله تولید داخل و تنها ۲۰ درصد از محل واردات صورت خواهد گرفت. این میزان واردات در کنار تولید در نظر گرفته شده تا بتواند مشکلات سیستم حمل و نقل جاده ای کشور را برطرف کند.
وی در ادامه ضمن اشاره به اجرای چهار طرح نوسازی برای ناوگان حمل و نقل جاده ای فرسوده در کشور اظهار داشت: طرح نخست، مربوط به ریاست جمهوری است که طرح کلید به کلید معروف است.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: در چارچوب این طرح ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه ناوگان فرسوده شامل کامیون، اتوبوس و مینی بوس نوسازی می شود.
وی افزود: منابع اجرای این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین و بعد هم از محل صرفه جویی سوخت منابع مزبور به صندوق توسعه ملی بازگشته داده می شود.
بمانا اظهار داشت: بطور کلی در این طرح ۵۰ درصد یارانه بلاعوض از طرف دولت پرداخت می شود در ضمن ۳۰ درصد قیمت خودور تسهیلات ۱۸ درصد و ۲۰ درصد هم آورده متقاضی است.
وی افزود: الان در این طرح ۵۰۰ دستگاه کامیون تحویل داده شده و همچنین ۱۰۵ دستگاه اتوبوس هم در حال تحویل است.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نوسازی ناوگان اظهار داشت: طرح ریاست جمهوری هم ناوگان درون شهری و هم ناوگان برون شهری را شامل می شود.
وی اضافه کرد: فقط در این طرح ۱۲۰ هزار دستگاه کامیون برون شهری نوسازی خواهد شد.
بمانا اظهار داشت: منابع طرح کلید به کلید از محل منابع صرفه جویی سوخت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال مدیریت شدن است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بعنوان مجری در حال انجام وظیفه است.
وی اضافه کرد: طرح دوم مربوط به نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای ۳۵ سال است.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نوسازی ناوگان اظهار داشت: منابع این طرح هم از محل صرفه جویی سوخت تامین می شود.
وی اضافه کرد: در این دو طرح منابعی از بودجه عمومی دولت تخصیص داده نمی گردد بلکه از محل صرفه جویی سوخت موضوع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است.
بمانا افزود: پنج هزار دستگاه کامیون تابحال در چارچوب این طرح به متقاضیان تحویل و قرارداد نوسازی پنج هزار دستگاه کامیون دیگر بسته شده است.
وی اظهار داشت: بطور کلی در این طرح هم ۸۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می شود.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نوسازی ناوگان اضافه کرد: در این طرح تریلرهای یخچالی هم نوسازی می شوند.
وی افزود: اجرای طرح سوم از منابع داخلی خود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است البته نوسازی در این طرح بسیار محدود است، چون منابع داخلی سازمان، قابل توجه نیست.
بمانا اشاره کرد: روز گذشته با یکی از شرکت های تولید کننده نوسازی خودرو های فرسوده به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه قرارداد منعقد شد.
وی اضافه کرد: این طرح گذاشته شده، برای کامیون های فرسوده با سن بالای ۵۵ سال که ۸۸۰ دستگاه است.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حوزه نوسازی ناوگان اظهار داشت: در این طرح ۶۰ درصد قیمت خودرو تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: طرح چهارم مربوط به بند سه ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه است.
بمانا تصریح کرد: به سبب این طرح کامیون های زیر سه سال ساخت در کنار تولید داخل برای توازن قیمت و جبران کمبودهای تولید داخل اجازه واردات دارند.

منبع: