وام اجاره دارد پرداخت می شود اما یواش یواش!

به گزارش مدیرسا تسهیلات كمك ودیعه مسكن به حدود ۱۳ هزار شعبه بانك مسكن محول شده كه در حال پرداخت است اما به علت آشنا نبودن كارمندان بانك با سامانه اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی روند یادگیری به كندی انجام می شود؛ تا جایی كه بنا به قول مدیركل دفتر اقتصاد مسكن تا روز گذشته ۹۷ پرونده در بانك تشكیل و تا ساعت ۶ پس از ظهر، ۹ فقره تسهیلات پرداخت شده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان کمک ودیعه اجاره مسکن بنا بود از روز یکم شهریور ماه در حدود ۱۳ هزار شعبه بانکهای سراسر کشور پرداخت گردد اما طبق گزارش های میدانی محقق نشد.
علت را از پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جویا شدیم که اظهار نمود: با عنایت به این که کارکنان شعب مختلف ۱۳ هزار بانک سراسر کشور که درگیر پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن هستند اخیرا با سامانه اقدام ملی مسکن آشنا شده اند روند آموزش این افراد در حال انجام می باشد.
وی ادامه داد: امیدواریم فرآیند یادگیری و ورود به کارتابل توسط کارکنان بانک ها به سرعت جلو برود و در ایام آینده شاهد افزایش پرداخت تسهیلات باشیم.
اصلانی در پاسخ به این سؤال که تابحال چه تعداد از افراد به بانک معرفی شده اند به ایسنا اظهار داشت: فعلاً ۹۷ پرونده تشکیل شده و تا ساعت ۱۸ روز سوم شهریور ماه شش فقره تسهیلات هم پرداخت شده اما همانطور که گفتم روند پرداخت به سرعت بالا میرود. ثبت نام متقاضیان به پایان رسیده، بارگذاری مدارک متقاضیان هم در حال انجام می باشد، به محض اینکه استعلام متقاضیان بیاید به صورت خودکار به بانک معرفی می گردند.
در ایام گذشته عبدالناصر همتی مدیر کل بانک مرکزی گفته بود که بانک ها هنوز به سامانه وزارت راه و شهرسازی متصل نشده اند. با عنایت به صحبت های پروانه اصلانی ظاهراً این مشکل برطرف شده است. با این وجود به صورت سرزده از چند شعبه بانک مسکن چند و چون پرداخت وام اجاره را جویا شدیم که غالب آنها عنوان کردند بخشنامه ای در این حوزه به ما ابلاغ نشده است.
روز ۲۵ مرداد ماه محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با ایسنا اظهار کرده بود: برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشمول شدند که تا روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ماه ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد مدارک خویش را در سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir بارگزاری کردند. از این تعداد تابحال بر مبنای استعلامات صورت گرفته ۸۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند که سریعاً به بانک معرفی می گردند. استعلام سایر متقاضیان در حال انجام می باشد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، مدتی قبل در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسید. سود این تسهیلات ۱۳ درصد است. نحوه بازپرداخت آن بدین صورت است که در روش اول، گیرندگان وام (مستأجران) می توانند تسهیلات را یک ساله دریافت نمایند و صرفاً سود آنرا ماهانه بپردازند و در انتهای سال، اصل آنرا پرداخت کنند. در روش دوم، متقاضیان می توانند وام را سه ساله دریافت نمایند و در مدت ۳۶ ماه اصل و فرع آنرا به بانک بپردازند. مستاجران در تهران ماهانه ۵۴۰ هزار تومان، کلانشهرها ۳۲۰ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

منبع: