پس از سال ها انتظار برای تكمیل؛ كار بیمارستان ولیعصر اراك به پایان حجت دادستانی كشید

مدیرسا: مركزی دادستان عمومی وانقلاب اراك در امتداد وظایف مدعی العموم، طی نامه ای به پیمانكار پروژه در حال ساخت بیمارستان ولی عصر(عج) اراك تذكرات لازم جهت تسریع در تكمیل این پروژه را صادر كرد.
پروژه بزرگ بیمارستان ولیعصر اراک بعنوان یک مرکز درمانی بسیار مهم برای اراک، استان مرکزی و حتی استان های همسایه، مدتهاست که در حال اجراست.
این پروژه فراز و نشیب بسیار دیده و مسئولان بسیاری را به خود دیده است که برای بازدید از او آمده اند، با وعده های فراوان برای به ثمر نشستنش، اما هیچ وقت روند پیشرفتش متناسب با اهمیتش نبوده است.
در چند ماهه اخیر که کرونا در دنیا و ایران شایع شده، جای خالی این بیمارستان در بین زیرساخت های درمانی استان مرکزی بیش از پیش به چشم می خورد، این پروژه از ابتدا با مشکلات مالی بسیار روبرو بود، البته در طول این سال ها تزریق های مختلفی به آن صورت گرفت و قرار شد بعد از ساخت توسط وزارت بهداشت تجهیز شود، اما همچنان مشکل مالی بزرگترین مشکل این پروژه بود، تا اینکه ۲۰ خردادماه امسال رئیس سازمان مدیریت استان مرکزی اعلام نمود که در جلسه ای که هفته گذشته با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشته، بر اختصاص کامل بودجه برای افتتاح این پروژه تاکید و مقرر شده است که هر میزان اعتباری که پروژه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک لازم است، پرداخت گردد.
وی اظهار نمود: این بیمارستان تا خرداد سال ۱۴۰۰ با تزریق اعتبارات باقیمانده، افتتاح می گردد.
۲۲ خرداد نیز استاندار مرکزی با اعلان اینکه وزیر بهداشت در سال قبل برای تجهیز بیمارستان ولیعصر اراک قول داده بود ۴۳ میلیارد تومان اختصاص دهد، اظهار داشت: این اعتبار هم اکنون تامین شده است و بعد از تکمیل ساخت و ساز بیمارستان، برای خرید تجهیزات هزینه می شود تا این بیمارستان در خرداد ماه سال آینده آماده خدمات دهی به مردم استان باشد.
سیدعلی آقازاده در ۱۱ تیرماه ۹۹ در بازدید سرزده از این پروژه از روند فعالیت پیمانکار ابراز نارضایتی کرد و ضمن اشاره به تعداد پایین نیروهای مشغول بکار در پروژه اظهار داشت: مشکلات فعلی تنها مختص یک مجموعه نیست، بلکه به پیمانکار، ناظر و کارفرما باز می گردد، با آنکه نماینده کارفرما در این بازدید حاضر بود، اما هنوز اختیارات لازم را ندارد و در سازوکار مالی پروژه همچنان شاهد مشکلات و موانع زیادی هستیم. پیمانکار باید بیش از امروز فعال باشد.
وی با تاکید بر اینکه مقرر بود پیمانکار نقدینگی مناسبی را به پروژه تزریق کند، اظهار داشت: بر طبق صحبت های صورت گرفته، تا امروز حدود دو میلیارد تومان تزریق شده است در صورتیکه باید این رقم به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان می رسید.
آقازاده همچنین، در هشتمین روز از مردادماه در ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان که با حضور دو نفر از معاونین وزیر بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: باید برای بهره برداری از این مرکز درمانی وابسته به علوم پزشکی اراک به یک راهکار قطعی برسیم تا این مرکز در آخر دولت در چرخه ارائه خدمات به مردم قرار گیرد.
پس از استاندار، دادستان اراک نیز در ۲۶ مردادماه در جریان بازدید از این پروژه، میزان پیشرفت پروژه را به هیچ وجه قابل دفاع ندانست و بر ضرورت ایجاد راهکارهای مناسب برای رفع فوری و آنی مشکلات موجود توسط پیمانکار اصرار کرد.
وی اضافه کرد: پیشرفت پروژه رضایت بخش و مطلوب نمی باشد و نیاز به فعالیت موثر از ناحیه پیمانکار و نظارت مستمر کارفرما دارد و این در حالیست که این پروژه با کمتر از یک چهارم نیروی انسانی مورد نیاز فعال است.
وی در آخر اظهار داشت: حفظ حقوق عامه و بیت المال خط قرمز دستگاه قضایی است و در امتداد اجرای آن با هیچ فرد و گروهی مماشات نخواهیم داشت.
نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی نیز اعتراض خودرا به کند بودن روند کار این پروژه و عملکرد پیمانکار در جلسات مختلف اعلام کردند، اما با اینهمه بنظر می رسد تغییری در روند فعالیت پیمانکار رخ نداده است چونکه روز گذشته دادستان اراک کار را به پایان حجت با پیمانکار کشاند.
بر اساس اعلام دادگستری استان مرکزی، عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب اراک در نامه ای خطاب به پیمانکار پروژه بیمارستان ولیعصر اراک، ضمن اعلام نارضایتی از روند بسیار کند پیشرفت پروژه به لحاظ عدم اجرای تعهدات و توافقات به عمل آمده و اینکه نظر دستگاه های ذیربط در این امر تامین نشده، نسبت به تاخیر در اجرای پروژه هشدار داد.
قاسمی در این تذکر کتبی با اشاره به بازدید میدانی به عمل آمده در مرداد ماه سال جاری اشاره کرد: جهت سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه می بایست تعداد نیروی انسانی بمراتب بیشتری مشغول بکار شود و باتوجه به گودبرداری انجام شده و زمان بر شدن اجرای پروژه، ساختمان اورژانس بیمارستان ناایمن شده و خطر وقوع حوادث جانی و مالی متصور است که در امتداد ایمن سازی آن می بایست اقدامات مقتضی صورت گیرد.
وی همین طور باتوجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال روند افزایشی شیوع آن در فصول آتی و از سویی محدودیت ارائه خدمات درمانی به مردم، خواهان تامین اعتبار مورد نیاز پروژه شد و به پیمانکار مربوطه هشدار داد ضمانت نامه اعلامی را هرچه زودتر به دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی عرضه نماید چونکه در غیر این صورت برخورد قانونی و مناسب از طرف مدعی العموم انجام می پذیرد.
بر اساس این گزارش، باتوجه به تامین مالی پروژه بنظر می رسد دیگر نباید بهانه ای برای تکمیل سریع آن وجود داشته باشد، بر این اساس باید منتظر نتیجه این هشدار و اتمام حجت بمانیم، شاید این اتمام حجت بتواند طلسم بیمارستان ولیعصر اراک را به ویژه در این دوران کرونازده بشکند و تا حدودی به سرانه تخت بیمارستانی که بگفته استاندار، “هم حالا در کف سرانه تخت بیمارستانی” قرار دارد، بیفزاید.

منبع: