وزیر نیرو اعلام كرد: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در تولید برق سرمایه گذاری شده است

وزیر نیرو اظهار داشت: در هفت سال گذشته، سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایه گذاری شده، درحالی كه در بعضی سال ها تحت شدیدترین تحریم ها بوده ایم.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، رضا اردکانیان در مراسم «آغاز بهره برداری از طرح های ملی وزارت نیرو» که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: امروز پنجمین سد مخزنی کشور بعد از استان های خراسان جنوبی، ایلام، آذربایجان غربی و کرمانشاه در بستان آباد آذربایجان شرقی افتتاح می شود.
وی اضافه کرد: سد کلقانچای در این شهر (بستان آباد) که در سیلاب این استان امتحان خودرا پس داده، ۵۰۰ میلیارد تومان برای این سد سرمایه گذاری شده است.
وزیر نیرو افزود: قول داده ایم که در دولت های یازدهم و دوازدهم هر ۵۰ روز یک سد مخزنی افتتاح نماییم.
اردکانیان، پروژه بعدی را افتتاح نهمین نیروگاه گازی کشور عنوان نمود و اضافه کرد: این نیروگاه در کرمانشاه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات و سرمایه گذاری ۲۳۷۰ میلیارد تومانی به بهره برداری می رسد.
وی با اعلان اینکه از شروع سال جاری تابحال ۱۳۰۹ مگاوات تولید برق به مدار این شبکه وارد شده است، تصریح کرد: امسال تابحال ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری فقط در تولید برق داشته ایم.
به گفته وزیر نیرو، در هفت سال قبل سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایه گذاری شده است، درحالی که در بعضی سال ها تحت شدیدترین تحریم ها بوده ایم. بطور متوسط سالانه ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق اضافه شده است.
اردکانیان، سومین پروژه ای که امروز به بهره برداری می رسد را بهره برداری از نهمین و دهمین نیروگاه های برق تجدیدپذیر در استان اردبیل دانست و اضافه کرد: تابحال ۴۲ مگاوات برق تجدیدپذیر با سرمایه بخش خصوصی در عرصه تولید برق خورشیدی به شبکه برق وارد شده است. همین طور پست ۲۳۰ کیلوولتی اردبیل نیز با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان امروز افتتاح می شود.
وی تصریح کرد: مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در طرح هایی که امروز در سه استان به بهره برداری می رسد ۳، ۲۵۰ میلیارد تومان است.
وزیر نیرو اظهار داشت: امسال ۲۰۰ طرح ساخت وسازی و ۲۵۰ طرح سازوکاری را به بهره برداری می رسانیم.
اردکانیان بیان کرد: روز گذشته کلنگ راه اندازی نخستین سد مجازی را در تهران با همکاری شهرداری تهران به زمین زدیم به این معنا که معادل سد امیرکبیر و سد کرج، از هدررفت آب جلوگیری کرده و منابع آب زیرزمینی در زمین باقی می ماند؛ این کار از فرونشست زمین نیز جلوگیری می کند. همین طور ۳۸۰ میلیون مترمکعب طی یک بازه ۱۰ ساله پساب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز تهران به شهرداری تحویل می دهیم.