سازمان راهداری: اعتراض كامیونداران بجاست

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نوسازی ناوگان اعلام نمود: خیلی از انتقادات رانندگان و كامیونداران در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده، قیمت، كیفیت و غیره به جاست و ما هم از برخی شرایط و قیمت ها رضایت نداریم اما دراین زمینه مسئولیتی هم بر عهده سازمان راهداری نیست.
صدراله بمانا در گفت و گو با ایسنا درباره قیمت کامیون های وارداتی و تولید داخل که مورد انتقاد رانندگان و تشکل های بخش خصوصی قرار گرفته است، اظهار نمود: ما نیز بعنوان بهره بردار به قیمت کامیون های وارداتی و تولید داخل انتقاد داریم اما مسئولیت قیمت گذاری بر عهده ما نیست وزرات صمت و دیگر دستگاه های متولی دراین زمینه مسئولیت دارند.
وی اضافه کرد: درباره کامیون های وارداتی عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق و عوارض گمرکی، هزینه شماره گذاری و… خود یکی از اصلی ترین عوامل تفاوت قیمت این وسائل نقلیه نسبت به نرخ های جهانی و قیمت آنها در کشورهای همسایه است. از طرف دیگر وقتی سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می کند کالاهای تجاری پنج درصد زیر قیمت بازار قیمت گذاری می شوند یعنی بازار است که قیمت یک کالای تجاری مانند کامیون را مشخص می کند نه هزینه های مترتب بر قیمت تمام شده آن.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نوسازی ناوگان افزود: یکی دیگر از دلیلهای افزایش قیمت کامیون آزاد بودن نرخ ارز و نوسانات آن در بازار است. تا زمانی که بازار در عرصه تولید داخلی و واردات رقابتی نباشد همین وضعیت را داریم.
بمانا با اعلان اینکه ما نیز بعنوان سازمان راهداری از قیمت های کنونی راضی نیستیم، اشاره کرد: دستگاه های نظارتی باید با ابزارهایی که در اختیار دارند اهتمام کنند جلوی برخی سودجویی ‎ها را بگیرند تا یک دستگاه کامیون که در طرح های نوسازی ناوگان یک میلیارد تومان عرضه می شود، همان شرکت در بازار آزاد همان کامیون را به دو میلیارد تومان به مردم نفروشد.
وی اظهار داشت: به حمل و نقل نباید بعنوان یک کالا یا خدمت لوکس نگاه کرد چونکه همه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم توسط همین وسائل نقلیه جابه جا می شوند و اگر مشکلی دراین زمینه به وجود بیاید، نتایج بسیاری خواهد داشت. در این راستا مسئولان و متولیان باید نرخ ارز را برای خرید کامیون تولید داخل یا وارداتی مورد بازبینی قرار دهند یا آنکه تسهیلاتی در بازار ارز ایجاد کنند تا قیمت برای کامیونداران و رانندگان منطقی تر شود.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نوسازی ناوگان با اشاره به اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بهتر است از ابزارهای خود دراین زمینه استفاده نماید، اظهار داشت: باید دید که هزینه تمام شده یک دستگاه کامیون چقدر است و برمبنای آن قیمتش را متعادل تر کنند. این مسئله نه فقط سبب از بین رفتن قیمت کاذب کامیون می شود بلکه به نفع مصرف کنندگان و نهایتا تولید کنندگان است چونکه در آن صورت برای دلالان صرفه ای ندارد که به این بازار ورود کنند و در نتیجه دستشان از بازار کامیون کوتاه می شود.
بمانا اعلام نمود: بنظر می رسد حمایت دولت باید از چرخه لجستیک کامل باشد چونکه نمی توان برای کالاهای اساسی تولید داخل و وارداتی یارانه و تسهیلات تعریف و پیش بینی نمود اما یارانه ای به بخش حمل و نقل آن نداد. اگر دولت برای تولید و واردات کامیون تسهیلات و یارانه ای قائل شود نه فقط کامیونداران آسان تر و ارزان تر می توانند وسائل نقلیه خودرا تبدیل به کامیون نو کنند بلکه رقابت و رونق در بازار تولید و واردات به اندازه ای می رسد که دیگر مشکلات کنونی و گپ قیمتی که هم اکنون وجود دارد، از بین خواهد رفت.
وی درباره دیگر انتقادات مطرح شده درباره اقساط چند ده میلیون تومانی کامیون هایی که در طرح نوسازی به رانندگان می دهند نیز اظهار داشت: این مسائل را باید در بانک ها جستجو کرد و سازمان راهداری در ابتدا به دنبال تقسیط تسهیلات نوسازی ناوگان در بازه زمانی ۱۰ ساله بود اما نهایتا به شش سال مهلت بازپرداخت رسید که البته به نوع خود بیشترین مهلت بازپرداخت بود. از طرف دیگر سازمان راهداری به نمایندگی از دولت ۹ درصد از سود این تسهیلات ۱۸ درصدی را تقبل کرد تا فشار کمتری به رانندگان بیاید.