در گفت وگو با مدیرسا اعلام شد جزئیات فاینانس چینی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان

به گزارش مدیرسا معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور اعلام نمود: تمدید ال سی چهار میلیارد یوآنی و گشایش ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان سر مهمترین مباحثی بود كه در جلسات اخیر مورد بررسی قرار گرفته و وزیر راه برای پیگیری آن دستور داده تا در مراحل اجرایی این پروژه تسریعی صورت گیرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در راه تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است از سال ۱۳۹۳ که قرارداد آن بسته شد، بازه زمانی پنج ساله برای آن پیش بینی شده بود اما در شهریور ماه شال گذشته با مشکلاتی مواجه گردید عملا موقف شد.
البته سعید رسولی همان زمان در نشست خبری در این زمینه در پاسخ به ایسنا گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود.
وی ادامه داد: در این مسیرکارهایی هم در حوزه زیرساختی انجام شده، اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری اختلاف نظرهایی با سازمان برنامه و بودجه داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود البته نگاه غالب دراین زمینه این است که این پروژه صورت گیرد و پیمانکار آن همچنان در پروژه وجود دارد.
عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور – در گفت و گو با ایسنا در این زمینه اظهار نمود: مشکلاتی در تامین منابع فاینانس چینی داشتیم که البته به تدریج در حال برطرف شدن است و طرف چینی وعده هایی برای بهبود این شرایط داده است و از طرف دیگر مجموعه دولت خصوصاً وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی مساعدت بسیار خوبی دراین زمینه صورت گرفته است.
وی ادامه داد: طی جلسات اخیری که با وزیر راه و دیگر مسئولان دولت و بانک مرکزی داشته ایم مقرر شد که فاینانس چهار میلیارد یوآنی چین را که حدود یکماه تا انقضاء آن باقی مانده تمدید نماییم و ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی بخش دوم این پروژه ریلی را نیز باز نماییم تا کار و مراحل اجرایی سریعتر پیش برود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان در بخش اول حدود ۳۰ درصد و در کل پروژه حدود شش درصد بوده است اما هم اکنون در مراحل زیر بنایی هستیم این بخش از اهمیت بالایی برخوردارست چونکه اگر این بخش به خوبی صورت گیرد با اجرای دیگر مراحل و قسمت های پروژه که شامل بخش های روبنایی، روسازی، شبکه بالاسری و… غیره است، میزان پیشرفت فیزیکی رشد شایان توجهی پیدا می کند.
خطیبی با اعلان اینکه هیچ مشکلی در استفاده از ریل ملی وجود ندارد اما تا آن زمان فاصله بسیاری داریم، اظهار داشت: با راه اندازی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان خط ریلی ۴۵۰ کیلومتری که هم اکنون سیر در آن ۹ ساعت طول می کشدبه یک سوم کاهش یافته و سفر از تهران تا اصفهان سه ساعته مقدور می شود.

منبع: