توسعه خودرو های هیبریدی-برقی سرعت می یابد

به گزارش مدیرسا اولین جلسه مشترك ایران خودرو و مپنا برای امكان سنجی همكاری مشترك برای توسعه خودرو های برقی برگزار گردید.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر به نقل از ایکوپرس، اولین جلسه مشترک ایران خودرو و مپنا برای امکان سنجی همکاری مشترک برای توسعه خودرو های برقی برگزار گردید و تا کم تر از یک ماه آینده با ادامه نشست های مشترک و بررسی ابعاد مختلف، تفاهم نامه همکاری تدوین خواهد شد.
در این نشست، راهبردهای پلتفرمی ایران خودرو در توسعه خودرو های هیبریدی، استراتژی های تأمین قطعات و برآورد قیمتی خودرو های هیبریدی-برقی، تشریح شد. همینطور توانمندی ها و راهبردهای شرکت مپنا برای همکاریهای مشترک با ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت.
کیانوش پورمجیب معاون طراحی، توسعه و تکوین محصول ایران خودرو در این جلسه، با اشاره به اینکه پلت فرم K۱۳۲ برای توسعه خودروی هیبریدی-برقی درنظر گرفته شده، تصریح کرد: تمام اجزای این پلت فرم متعلق به ایران خودرو است و قابلیت بالایی برای برقی سازی هم دارد.
پورمجیب خاطرنشان کرد: بگونه ای برنامه ریزی کرده ایم که این خودرو را به سمت صنعتی سازی ببریم و اگر زمینه های اقتصادی فراهم گردد، آماده تولید انبوه هستیم.
وی با اشاره به توانمندی های شرکت مپنا، زمینه همکاری را گسترده خواند و تصریح کرد: شکل گیری این همکاری می تواند حرکت در این راه را سرعت بخشد.
پورمجیب با اشاره به اینکه اگر خودرویی خوب و در سطح استانداردهای جهانی تولید نماییم، می توان به بازارهای صادراتی هم اندیشید، افزود: اگر همکاریهای مشترک شکل گرفته و جنبه اجرایی پیدا کند می توان پیش بینی نمود ظرف ۱۸ ماه خودروی برقی مبتنی بر پلت فرم K۱۳۲ قابل عرضه باشد.
کمک به خودروسازان برای حل مشکل آلایندگی هوا
محمدرضا روشنی مقدم مدیرعامل بخش تولید مپنا هم در این جلسه، با اشاره به توانمندی های موجود در این شرکت در زمینه نیروگاهی، پروژه های ریلی و نفت و گاز اظهار داشت: با عنایت به ارتباط خودرو های برقی به زمینه فعالیت مپنا، وارد این بخش هم شده ایم و می خواهیم در راه حل مشکل آلایندگی هوا به کمک خودروساز بیاییم.
روشنی مقدم از آمادگی مپنا برای فراهم کردن زیرساخت توسعه خودروی هیبریدی-برقی اطلاع داد و اظهار داشت: در زمینه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شارژر توانمندی لازم وجود دارد.
وی افزود: امکان جمع آوری اجزای پلت فرم برقی هم توسط مپنا فراهم است. این قابلیت با شکل گیری استارت آپ در این شرکت بوجود آمده است.
روشنی مقدم تصریح کرد: آماده همکاری با خودروسازان در زمینه های مورد نظر آنان بعنوان توسعه دهنده، تأمین کننده و یا شریک در تأمین اجزای کلیدی خودروی برقی هستیم.
یکی از محصولات ایران خودرو را دو توان کرده ایم
موسی رفان، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) هم در این جلسه، ورود مپنا به حوزه برقی سازی خودرو را ناشی از مسئولیت های اجتماعی و شرایط کسب و کار دانست و اظهار داشت: این فعالیت می تواند با عنایت به زمینه مرتبط به فعالیتهای مپنا، موفق عمل کند.
وی اضافه کرد: زیرساخت الکترونیک قدرت و سیستم های کنترلی شرکت مکو با سابقه و دارای پتانسیل بالایی است، این شرکت در زمینه زیرساخت در دو بخش سخت افزار شارژرها و نرم افزارها فعالیتهای وسیع و متنوعی داشته است.
رفان با اشاره به اینکه در بخش خودرو هم سه نمونه سازی انجام شده است، اضافه کرد: یکی از محصولات ایران خودرو را دو توان کرده ایم و خودرو به صورت بنزینی و برقی قابل حرکت است، یک خودروی دیگر را هم تماماً برقی کرده ایم و یک محصول دیگر هم خودرویی است که در حالت های مختلف برقی، بنزنی، هیبریدی و اسپرت طراحی شده است. هوشمند سازی خودرو هم حوزه ای است که روی آن کار شده است.
مدیرعامل مکو خاطرنشان کرد: این مجموعه ها داخلی سازی شده و طراحی و ساخت آن توسط مکو انجام شده است. راهبرد مپنا برای ورود به این بازار خودروساز شدن نیست و صرفا می خواهد با خودروسازان دیگر همکاری کند. امیدواریم با توان موجود به این حرکت ملی کمک نماییم و در خدمت مجموعه صنعتی کشور باشیم.
گفتنی است، طبق مصوبات این نشست، مقرر شد نمایندگان دو طرف در ارتباط با تعیین مشخصات فنی اولین خودروی سواری و همینطور خودروی تجاری نشست برگزار کند و ظرف چند هفته آینده، نتیجه بررسی های خویش را به لایه تصمیم گیر اعلام کنند.
همچنین مقرر شد در ارتباط با الزامات اقتصادی توسعه محصول یا محصولات کارگروه اول، کارگروه دومی متشکل از اعضای مرتبط طرفین، نشست برگزار کرده و هم زمان با کارگروه اول، نتیجه بررسی خویش را به جلسه سطح تصمیم گیر ارائه نمایند.