چقدر كالای اساسی در انبارهای بنادر است؟

به گزارش مدیرسا رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: هم اكنون موجودی كالاهای اساسی در بنادر كشور كه البته عمده آن در بندر امام خمینی (ره) است، به حدود سه میلیون تن می رسد و باید كاری نماییم كه تخلیه و بارگیری آن به استان های كشور سرعت بیشتری پیدا كند.
محمد راستاد در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: از شروع امسال تابحال بیش از ۶۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۶۱۴ تن میزان تخلیه و بارگیری انواع کالا در بنادر کشور بوده است که از این مقدار ۱۵ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۹۰۴ تن واردات کالاهای غیر نفتی و ۱۶ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۱۶۷ تن صادرات غیر نفتی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز در این بازه زمانی ۸۰۵ هزار و ۷۶۹ TEU (واحد اندازه گیری ظرفیت کانتینر) بوده است و میزان موجودی انبارهای بنادر کشور از همین نظر ۹۵ هزار و ۵۳۲ TEU است.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره میزان موجودی انبارهای بنادر کشور از حیث کالاهای غیر کانتینری و کالاهای اساسی نیز اظهار داشت: الان شش میلیون و ۹۶۰ هزار و ۸۴۰ تن کالاهای مختلف غیر کانتینری و سه میلیون و ۴۷۱ هزار و ۶۴ تن کالای اساسی در انبارهای بنادر موجود است و معمولا در بازه های زمانی مختلف میزان موجودی انبارهای بنادر بین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است.
راستاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا برخی اوقات کالاهای وارداتی در بنادر می ماند و تخلیه نمی گردد، اظهار داشت: در لحظه ورود کشتی ها و تخلیه محموله ها و انتقال آنها به انبارهای بنادر تاخیر و کندی وجود ندارد و این پروسه با حداکثر سرعت ممکن و بالاترین نرم های عملیاتی انجام می شود.
وی با اعلان اینکه واردکنندگان تعمدا و برای گران شدن محصولی، کالای خودرا در بنادر نگه نمی دارند، اشاره کرد: در تخلیه کالاها از بنادر و بارگیری آنها به استان های مختلف نیز باید مکانیسمی اندیشیده شود تا با سرعت بیشتری این اتفاق بیفتد اما رویه نسبتا متعادلی دراین زمینه وجود دارد و به محض خروج محموله ها ورود و تخلیه آنها را داریم. از طرف دیگر همه دستگاه های متولی تلاش می کنند تا حداکثر سرعت ممکن در تخلیه این کالاها و توزیع مویرگی آن در کشور اتفاق بیافتد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

منبع: