رئیس كمیسون اقتصادی مجلس: سیاست های بانك مركزی باید تغییر كند

رئیس كمیسون اقتصادی مجلس با اشاره به اینكه امروز نیازمند تغییر در سیاست های بانك مركزی هستیم، اظهار داشت: پشتیبانی از صادركنندگان خوشنام و نحوه تسویه تعهدات ارزی باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی امروز در جلسه شورای گفتگو با تاکید بر اینکه باید در راهبردها و سیاست های بانک مرکزی تغییری ایجاد شود تصریح کرد: مساله تحریم قابل کتمان نیست اما باید این مساله را بررسی نماییم که آیا ما در مقابل این تحریم ایستاده ایم و یا اینکه خود هم عاملی برای التهاب ارز شده ایم.
وی با اشاره به منفی شدن ترازنامه تجاری کشور در نیمه نخست سال اضافه کرد: ما بعنوان نمایندگان مجلس از دولتی ها درخواست داریم که دو مبحث نحوه تسویه تعهدات ارزی و معافیت صادرکنندگان خوشنام بر مبنای تشکیل سندیکا را مورد بررسی قرار دهند.
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس افزود: پیشنهاد می نماییم صادرکنندگان خوشنامی که معوقه مالیاتی، معوقه بانکی، مشکلات تأمین اجتماعی و … را ندارند مشخص شوند و در حوزه هایی همچون پیمان سپاری ارزی مورد حمایت قرار گیرند. در آن صورت خواهیم دید که صادرات بخش خصوصی چند برابر می شود.
پورابراهیمی تصریح کرد: در اقتصاد کشور ظرفیت های زیادی وجود دارد اما تابحال مورد غفلت واقع شده است.
وی همینطور به صدور بخشنامه های مختلف در حوزه ارز اشاره نمود و تصریح کرد: متأسفانه بخشنامه های گوناگونی در حوزه ارز صادر می شود که مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است. بعنوان نمونه کارت های بازرگانی اجاره ای و به صورت کلی مشکلاتی که در حوزه کارت های بازرگانی بوجود آمد به علت بخشنامه ۲۷.۸ بود.
رئیس کمیسون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با مشوق های صادرات و برداشتن محدودیت ها و توجه به بازرگانان خوشنام می توانیم از ظرفیت های کشور برای صادرات استفاده نماییم.
وی همینطور اضافه کرد: در شرایط کنونی حوزه تصمیمات ارزی به منابع ارزی ناشی از بخش خصوصی منتقل شده است. این مساله یعنی اینکه منابع کشور از بخش نفت جدا شده است و بگونه ای صادرات غیرنفتی متولی منابع ارزی شده است.