وزیر صمت: انحصار بازار خودرو را می شكنیم

مدیرسا: وزیر صمت با اشاره به انحصارطلبی در بازار خودرو اظهار داشت: از مردم می خواهیم به ما زمان بدهند تا ساختارها را اصلاح و تاثیر حضور دلال ها را كم رنگ تر نماییم تا وضعیت بهبود پیدا كند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، علیرضا رزم حسنی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر وارد کننده نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نکند بعنوان کالای متروکه شناخته شده و به مزایده گذاشته می شود، اضافه کرد: در مجموع ما به دنبال فراوانی کالا هستیم، در بحث کالاهای اساسی موجودی خوبی داریم.
وی اضافه کرد: در بحث بازرسی و نظارت بر عمده فروشان، انباردارها و بنکداران با بسیج قرارداد امضا کرده ایم که مورد استقبال هم قرار گرفت، عنوان کرد: ما یک بحث گرانی داریم که متأثر از وضعیت نرخ ارز و تورم در جامعه است اما آنچه که مردم گلایه مند هستند گرانفروشی است که انشاءلله به دنبال کنترل این وضعیت هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که سامانه جامع تجارت راه اندازی می شود، عنوان کرد: بر این اساس دیگر احتیاج به حضور فیزیکی افراد نیست، متقاضیان می توانند برای صدور کارت بازرگانی، انجام حواله پول و ثبت سفارش از این طریق اقدام نمایند.
وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید، بیان داشت: در همه استان ها جلسات برگزار می گردد و ستاد اصلی آن در وزارت صمت است از سوی دیگر این ستاد اختیارات نسبتاً خوبی دارد اما برخی مصوبات باوجود ابلاغ، عملیاتی نمی گردد که به دنبال رفع موانع و تقویت این ستاد هستیم.
رزم حسینی با بیان این مطلب که در سطح ملی بعضاً مشاهده شده است که برخی دستگاه ها مانند بانک ها در بحث سرمایه در گردش به خوبی عمل نمی کنند، افزود: در این راستا از راه معاون اول رئیس جمهور این مورد پیگیری و مبلغ ۵۰ هزار میلیارد در اختیار بانک ها قرار گرفت تا مراکز تولید مشکل سرمایه در گردش شأن برطرف شود.
وی اظهار نمود: همه ما با این مورد مواجه شدیم که صادر کنندگان موظف به برگشت ارز به بانک مرکزی شدند اما عده ای ارز را برگشت دادند و عده انجام ندادند.
رزم حسینی افزود: در چنین شرایطی از هنگامی که بنده در وزارت صمت مشغول به فعالیت شدم، شاهد کاهش صادرات بودیم بنابراین بسته سیاستی بانک مرکزی در این حوزه اصلاح و مقرر شد که از سال ۹۸ تمامی صادرکنندگان که تعهد برگشت ارز را داشتند، می توانند از راه واردات نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نمایند.
خودروی با کیفیت و قیمت پایین حق هر ایرانی است
وزیر صمت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «باید افکار عمومی را اقناع نماییم و مسؤلان با مردم گفتگو کنند» اما متأسفانه نتوانستیم و یا نخواستیم که با مردم صادقانه صحبت نماییم، خاطرنشان کرد: همچون مواردی که در تعامل با مردم صداقت به خرج ندادیم بحث خودرو بود چون که حق هر ایرانی است که از یک خودرو با کیفیت و قیمت پایین استفاده نماید.
رزم حسینی افزود: حقیقت این است که در این ۴۰ ساله نتوانستیم چنین خودرویی را تولید نماییم چون که دو شرکت دولتی بازار خودرو را در دست گرفته اند درحالی که ۱۴ درصد در این دو شرکت دولت سهم دارند بنابراین بازار خودور انحصاری شد، حمایت های بی جا انجام شد، ممنوعیت واردات رقم خورد و این دو شرکت با هر قیمت و کیفیتی مبادرت به تولید خودرو کردند.
وی افزود: هم اکنون خودرو در بازار ۳ قیمتی شده است که شامل عرضه قیمت شورای رقابت، قیمت تمام شده توسط شرکت و قیمت بازار است از سوی دیگر به علت رشد نقدینگی زیاد، پول های کلانی یکدفعه وارد بازار خودرو شد و دلال های مالی هم برای سود بیشتر ورود پیدا کردند.
رزم حسینی ابراز کرد: جلساتی برای بحث قیمت خودرو تشکیل دادیم و با مشارکت بخش خصوصی و با هماهنگی مجلس طرحی را آماده کردیم و امیدواریم که این انحصار را بشکنیم، رقابتی ایجاد شود همینطور از راه تقویت شرکتهای خصوصی شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو باشیم.
تولید خودرو افزایش می یابد
وی افزود: باید به این نکته هم اشاره نمود که در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم، شاید کامل هم نتوانیم برنامه های پیشبینی شده را انجام بدهیم اما تلاش می نماییم وضعیت بهتر شود به دنبال افزایش تولید خودرو هستیم بنابراین تا آخر سال ۹۰۰ هزار خودرو تولید و اگر بخش خصوصی فعال بشود، این آمار بیشتر می شود در نتیجه انشاءلله شاهد کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو خواهیم بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: از مردم ایران اجازه می خواهیم که به ما زمان بدهند تا ساختارها در این حوزه اصلاح گردد همینطور تاثیر حضوردلال ها کم رنگ تر شود تا انشاءلله وضعیت بهبود پیدا کند.
وی با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به استان های مرکزی ایران، اضافه کرد: عده ای انتقال آب از خلیج فارس را نشدنی می دانستند اما خوشبختانه کارها انجام شد و عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم کلید خورد که در ابتدا شرکت مس و گلگهر اما در ادامه شرکت چادرملو مشارکت کردند تاجایی که این پروژه حتی یک روز هم تعطیل نماند.
رزم حسینی با بیان این مطلب که استان های کرمان، یزد، اصفهان و فلات مرکزی معدن خیز هستند و احتیاج مبرم به آب دارند، اظهار داشت: اینها باید مواد خویش را به کنار دریا منتقل کنند که هزینه بسیار زیاد است بنابراین طرح انتقال آب عنوان شد چون که صرفه اقتصادی دارد از سوی دیگر چنین پروژه ای در تاریخ کشور سابقه ندارد و در خاورمیانه هم در این حجم بی سابقه است بنابراین امیدواریم که تا آخر سال این طرح به اردکان برسد.
وی با بیان این مطلب که این طرح، یک افتخار بزرگ در کشور است، تصریح کرد: همین الگو را در خراسان رضوی هم آغاز کردیم و از یک سال قبل از منطقه چابهار به خراسان جنوبی و رضوی برنامه ریزی شده است و عامل این طرح هم صنعت کشور است و خود بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که ما در بحث اکتشافات در کشور خوب عمل نکردیم و تنها ۱۰ درصد در کشور اکتشافات انجام شده است، تصریح کرد: همینطور در بحث معادن با مشکلاتی روبرو می باشیم و حتی مجوز فروشی انجام شده است بنابراین براین اساس به مسئولین مربوطه ابلاغ گردیده است معادنی که غیر فعال شده اند باید ظرف مدت ۳ ماه جهت فعال کردن آنها اقدام نمایند در غیر این صورت مجوز لغو و مجدداً به مزایده گذاشته می شوند.
وی با بیان این مطلب که استان کرمان از استان های مهم معدنی کشور است، اضافه کرد: یکی از وظایف مسئولین صمت در استان انجام اکتشافات است که خوشبختانه یک معدن بزرگ طلا در مرز کرمان و سیستان اکتشاف شده است همینطور یک طرح در جهت توسعه صنعتی جنوب استان داریم، که پیگیری خواهد شد.

منبع: