چگونه از بورس كالا ملك بخریم؟

كمتر از یك هفته تا چهارمین عرضه ملك در بورس كالا باقی مانده است و متقاضیان می توانند پس از دریافت كد معاملاتی از راه حساب های پایای بورس یا كارگزاری ها وجه مورد نظر را به حساب بورس كالا واریز و مبادرت به خرید ملك كنند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، زمزمه راه اندازی بورس املاک، مستغلات و امتیازات از تیرماه به گوش می رسید و ۲۹ مردادماه سالجاری هم نخستین معامله ملک در تاریخ بورس از راه این بازار انجام شد. بدین صورت که شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را بعد از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان عرضه نمود و به فروش رساند. بعد از ان ملک تجاری بانک اقتصاد نوین (کرمان) در ۲۵شهریور و زمین بانک اقتصاد نوین (بندرعباس) در ۲۶شهریورماه در بورس کالا عرضه شدند.
در این راستا مقرر است ۹ آذرماه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جهت برنامه فروش املاک مازاد خود، یک قطعه زمین محصور شده واقع در شهرستان دماوند را به قیمت پایه ۱۳۰ میلیارد ریال در بورس کالای ایران روی میز فروش بگذارد.
نوع تسویه این عرضه که در تابلوی املاک و مستغلات بورس کالا انجام می شود، به صورت نقدی و اعتباری بوده و خریدار نهایی بعنوان برنده حراج، ظرف ۱۰ روز کاری پس از تاریخ انجام معامله فرصت دارد ۴۰ درصد بخش نقدی را به حساب عملیاتی بورس کالا واریز نماید. بر این اساس افراد پس از دریافت کد معاملاتی می توانند از راه حساب های پایای بورس یا کارگزاری ها وجه مورد نظر را به حساب بورس کالا واریز و مبادرت به خرید ملک کنند.
مکانیزم کشف نرخ و انتخاب خریدار در بورس کالا بدین نحو است که در روز عرضه یک حراجی برگزار می گردد و در آن کارشناسان یک کف قیمتی برای ملک در نظر می گیرند و خریداران بر مبنای قیمت پایه با یکدیگر به رقابت می پردازند و در نهایت بالاترین قیمت برپایه قوانین به ثبت می رسد و فردی که بالاترین قیمت را اعلام نموده باشد بعنوان مالک حقیقی ملک معرفی می شود.
اگر فرد خریدار نتواند مبلغ در نظر گرفته شده را تا تاریخ سر رسید پرداخت کند طبق قوانین بورس کالا شده مشمول جریمه خواهد شد.

منبع: