مسافران كرونایی جریمه می شوند؟

با عنایت به در نظر گرفتن جرایم بسیار برای متخلفان كرونایی باید پرسید كه حدود ۷۰۰ بیمار كرونایی كه تنها در چند روز گذشته اقدام خرید بلیت به صورت حضوری یا غیر حضوری كرده اند هم مشمول جریمه می شوند؟

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، به دنبال گسترش شیوع کرونا در کشور که تعداد مبتلایان و جانباختگان روز به روز بیشتر شد، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از صریح ترین اظهاراتش اخطار داد که اگر به همین منوال پیش برود و مردم و برخی دستگاه ها در حوزه های مختلف رعایت نکنند، به آمار مرگ و میر سه رقمی هم می رسیم و اگر این اتفاق بیافتد، کنترل آن خیلی سخت تر می شود.

در همین راستا پروتکل های جدید و سختگیرانه تری در حوزه ها و بخش های مختلف به اجرا درآمد و بعنوان مثال قرار شد تا ضمن اجرای تعطیلی دو هفته ای در تهران و سایر استان های قرمز محدودیت های مشابهی در استان ها و شهرستان های نارنجی و حتی زرد رعایت شود. همینطور استعلام وضعیت ا۱بتلا مسافران به ویروس کرونا از راه سامانه معرفی شده از جانب وزارت بهداشت الزامی و مقرر شد از سفر هر مسافری که از تست مثبت کرونای او کمتر از ۱۴ روز گذشته است جلوگیری شود.

پیش از این محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی- در اینباره به ایسنا گفته بود که از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعیت و محدودیت های تردد به همراه دیگر پروتکل های جدید برای مشاغل و مردم اعلام و اجرایی شده و درصددیم تا از راه شبکه تلفن همراه بیماران کرونایی را رصد کرده و از تردد آنها به خارج از شهرها، محل کار و دیگر اماکن جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: با مصوبه جدید ستاد ملی مدیریت کرونا هر کسی که تست کرونای مثبت داشته باشد، حق ندارد از راه سیستم حمل و نقل عمومی مسافرت کند و بر این اساس به همه بخش های حمل و نقل ابلاغ کرده ایم که این مصوبه باید به دقت اجرایی شود.

با وجود اجرای این پروتکل ها و متصل شدن سیستم صدور بلیت اینترنتی و حضوری همه بخش های هوایی، ریلی و جاده ای حمل و نقل عمومی به سامانه مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اینکه بارها از جانب مسؤلان مختلف اعلام شده اگر کسی کرونا مبتلا می شود باید در خانه بماند تا ضمن بهبودی، با رعایت نکات قرنطینه ای از گسترش این ویروس به اطرافیان و خانواده جلوگیری کند شود، به نظر می آید مردم آنطور که باید قوانین و مقرارت ابلاغ گردیده را جدی نمی گیرند.

علیرغم اطلاع رسانی گسترده در این حوزه که بلیت سفر با وسائل حمل و نقل عمومی به مبتلایان به کرونا فروخته نمی گردد، برخی مبادرت به خرید بلیت به صورت اینترنتی یا حضوری کرده اند که البته از مسافرت آنها جلوگیری شده است.

چرا که شهرام آدم نژاد -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی- با اشاره به اینکه اجرای پروتکل اخیر درباره استعلام وضعیت مبتلا شدن مسافران به ویروس کرونا از چهارشنبه هفته گذشته در حوزه ریلی و شنبه هفته جاری در حوزه هوایی تکمیل شد، در اینباره به ایسنا اظهار داشت: در این راستا از آغاز آذر ماه تا کنون برای بیشتر از ۷۰۰ مسافر که تست کرونای آنها مثبت شده و از اعلام نتیجه تست شان کمتر از ۱۴ روز گذشته بود، بلیتی صادر نشد.

اما سوال اینجاست که آیا در شرایطی که برای ترددهای غیر ضرور از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، استفاده نکردن از ماسک برای مردم و مشاغل مختلف، سفرهای برون شهری و تردد در شهرهای قرمز و نارجی و… جریمه های گوناگونی در نظر گرفته شده است، نباید جرایمی هم برای بیمارانی که با وجود مثبت شدن تست شان مبادرت به سفر می کنند و اگر بتوانند بدون در نظر گرفتن دوران قرنطینه و ایزوله شدن شان، قوانین را دور زده و به مسافرت بروند جریمه سنگینی در نظر گرفته شود تا دیگر کسی به خودش اجازه چنین تخلفاتی ندهد که امکان دارد سلامتی و حتی جان چندین و چند نفر را به خطر بیاندازد؟

منبع: