با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان صورت می گیرد افتتاح ویدئو كنفرانسی راه آهن خواف-هرات تا دو هفته آینده

به گزارش مدیرسا هرات كه افغانستان را به شبكه ریلی ایران متصل می كند، به اتمام رسیده و به قول معاون ساخت و توسعه راه آهن شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، مقرر است پنجشنبه دو هفته آینده (۲۰ آذر ماه) به صورت ویدئو كنفرانسی و با حضور روسای جمهور دو كشور افتتاح شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، پروژه راه آهن خواف – هرات که از سالهای ۱۳۸۱ – ۱۳۸۲ استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه شمعتیغ و بعد از آن ایستگاه جونو در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع شده و به هرات می رسد را افغانستانی ها متعهد به ساخت و بهره برداری از آن شده اند. این خط ریلی که قرار بود تا آخر سال گذشته به بهره برداری برسد به علت آنچه ناامنی در خاک این کشور همسایه عنوان می شد به تاخیر افتاد و حالا به نظر می آید آماده افتتاح بوده و ۲۰ آذر ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.
عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور- درباره جزئیات این خط ریلی و برنامه افتتاح و بهره برداری از آن به ایسنا اظهار داشت: بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته ۲۰ آذر سال جاری راه آهن خواف-هرات با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان، وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسؤلان به صورت ویدئو کنفرانسی و حضوری برگزار می گردد.
وی ادامه داد: البته قبل از بهره برداری رسمی مقرر شده یک مرحله تست باری صورت گیرد و نخستین ارسال محموله ریلی به افغانستان به صورت آزمایشی صورت گیرد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور افزود: این خط ریلی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می رسد در سه فاز هزینه داشته که ایران سرمایه گذاری آنرا انجام داده است و ۷۸ کیلومتر آن در خاک کشورمان و حدود ۶۰ کیلومتر در خاک افغانستان است.
خطیبی ضمن اشاره به اینکه امروز در محل انجام پروژه با مسؤلان افغانستانی برای اجرای فاز پایانی این خط ریلی صحبت کرده است، اظهار داشت: مقامات افغانستانی اعلام نموده اند که همزمان با بهره برداری از سه فاز افتتاح شده راه آهن خواف-هرات عملیات اجرایی فاز چهارم آن هم شروع می شود چون که ایتالیایی ها سرمایه مورد نیاز آنرا تأمین کرده و یک شرکت قزاقستانی هم ساخت این فاز را تقبل کرده است.
وی درباره اهمیت پروژه تصریح کرد: این خط ریلی راه از دو حیث خیلی برای ایران حائز اهمیت می باشد یکی اینکه افغانستان از راه شبکه ریلی ایران به همه بنادر جنوبی و شبکه ریلی متصل می شود و دوم اینکه حجم ترانزیتی و مناسبات دو کشور از راه حمل و نقل ریلی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا خواهد نمود. همینطور افغانستانی ها مقرر است این خط ریلی را بعد از هرات به مزار شریف و نهایتا ازبکستان متصل کنند که مساله سبب می شود ارتباط ریلی ایران از این طریق با ازبکستان و بعد از آن چین برقرار شود.