قالیبافان وام ۱۲ میلیون تومانی می گیرند

به گزارش مدیرسا مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف از پرداخت وام ۱۲ میلیون تومانی به قالیبافان با بازپرداخت ۳۶ ماهه اطلاع داد.

عبداله بهرامی در گفتگو با ایسنا، درباره حمایت شبکه بانکی از بافندگان فرش دستباف اظهار داشت: در طول ۱۰ سال گذشته تسهیلات کم بهره به قالیبافان یا وام خرید به خریداران فرش داده نشده است و بانک توسعه تعاون تنها بانکی بوده که در این حوزه ورود کرده و تسهیلات به خریداران و قالیبافان داده است.

وی افزود: هم اکنون دو تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون داریم که یکی برای پشتیبانی از مصرف کنندگان و خریداران فرش دستباف است و بر مبنای آن ۲۰ درصد مبلغ فاکتور توسط خریدار پرداخت می شود و ۸۰ درصد مبلغ مابقی را بانک توسعه تعاون با نرخ مصوب بانک مرکزی می پردازد و خریدار در چارچوب اقساط ۳۶ ماهه ظرف مدت سه سال آنرا به بانک مسترد می کند که این طرح با وجود منابع محدود بانک، گام خوبی در جهت پشتیبانی از تولید و عرضه فرش دستباف بوده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف اضافه کرد: تفاهم نامه دوم در پشتیبانی از قالیبافان و بافندگان فرش است و به باعث آن هر قالیباف می تواند ۱۲ میلیون تومان وام از بانک توسعه تعاون دریافت کند.

بهرامی نرخ سود وام ۱۲ میلیون تومانی را ۱۸ درصد با بازپرداخت ۳۶ ماهه ذکر کرد و درباره شرایط دریافت وام، اظهار داشت: قالیبافانی که عضو اتحادیه یا تعاونی های فرش باشند، با معرفی اتحادیه و ثبت نام در سایت اتحادیه فرش می توانند از تسهیلات خرید مواد اولیه و تاسیسات و ابزارآلات بهره مند شوند و برای دریافت وام لازم است در بانک توسعه تعاون سپرده گذاری و افتتاح حساب کرده باشند.

به گفته وی با اینکه تسهیلات مذکور با نرخ ۱۸ درصد برای قالیبافان گران تمام می شود ولی در شرایطی که تعاونی ها چندان مورد حمایت بانکها قرار ندارند پرداخت چنین تسهیلاتی از جانب شعب بانک توسعه تعاون و تنها با معرفی اتحادیه اقدام قابل توجهی است.

منبع: