افزایش تبدیل هواپیماهای مسافری به باری در دوران كرونا

به گزارش مدیرسا از ایرکانادا تا شرکت هواپیمایی سی دی بی چین، ایرلاینها و شرکتهای لیزینگ به تبدیل دائمی هواپیماهای مسافری قدیمی به هواپیماهای باری روی آورده اند تا از رونق تجارت الکترونیکی در دوران همه گیری ویروس کرونا بهره مند شوند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، این گرایش فرصت بزرگی را برای شرکتهای تبدیل کننده هواپیماهای مسافری به باری همچون شرکت مهندسی تکنولوژی سنگاپور، صنایع هوافضای IAI و شرکت آئرونوتیک اینجینیر آمریکا بوجود آورده است.

شرکت تحلیل هواپیمایی سیریون انتظار دارد شمار هواپیماهایی که در سطح جهانی تغییر کاربری می دهند، ۳۶ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۹۰ هواپیما برسد و در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۹ فروند هواپیما افزایش پیدا کند.

طبق گزارش شرکت مشاوره ایشکا، ارزش بازار هواپیماهای ۱۵ ساله از آغاز سال با عنایت به مدلشان به میزان ۲۰ تا ۴۷ درصد کاهش داشته و این مورد تبدیل هواپیماهای مسافری به باری را جذابتر کرده است.

ایرکانادا به دنبال تبدیل چندین مدل هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ است. گروه اس ۷ روسیه هم اولین هواپیمای باری تبدیل گشته ۷۳۷-۸۰۰ خویش را از شرکت لیزینگ GECAS خریداری نموده و شرکت هواپیمایی سی دی بی تبدیل دو فروند ایرباس SE A۳۳۰ را به شرکت EFW که جوینت ونچر شرکت مهندسی تکنولوژی سنگاپور و ایرباس است، سفارش داده است.

تبدیل هواپیمای مسافری به باری گامی فراتر از تبدیلهای موقتی است که خیلی از ایرلاینها در دوران پاندمی ویروس کرونا انجام دادند و صندلیهای مسافری را برای حمل بار بیشتر کندند.

تبدیلهای دائمی با حساب باز کردن روی تقاضا برای بار هوایی انجام می گیرد که قبل از شیوع کرونا ضعیف بود اما در سال های آینده که خریداران به تجارت الکترونیکی اقبال نشان می دهند، قوی خواهد ماند. صنعت هواپیمایی برآورد کرده که ترافیک مسافری تا سال ۲۰۲۴ به سطح سال ۲۰۱۹ بهبود پیدا نخواهد کرد.

با این حال تحلیل گران اخطار داده اند که بازارهای باری نوسان دارند و کمبود ظرفیت در این بخش امکان دارد به سرعت به مازاد ظرفیت تبدیل گردد.

معمولا حدود نیمی از بار جهان توسط هواپیماهای مسافری حمل می شود اما رکود پروازهای مسافری سبب شده است اتکای جهانی بیشتری به هواپیماهای باری ایجاد شود.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام نموده که بازدهی باری تا سپتامبر به علت اختلالات پروازهای مسافری، ۴۰ درصد رشد داشته و بیشتر از ۶۰ درصد هواپیماهای باری که در ۲۰ سال آینده تحویل داده می شود، به جای هواپیماهای باری پهن پیکری مانند ۷۷۷ در واقع هواپیماهای تبدیل گشته هستند. هواپیماهای باری بدنه باریک حدودا همگی هواپیماهای تبدیل گشته هستند.

بر اساس گزارش رویترز، رونق تبدیل هواپیماها سبب شده بخش تعمیرات، نگهداری و بهسازی هواپیماها بخشی از ضرری که از کاهش پروازهای مسافری داشت را جبران کند. چنین تبدیلهای دائمی معمولا میلیونها دلار هزینه علاوه بر هزینه هواپیما دارند و سه تا چهار ماه زمان می برند.

منبع: