روحانی در مراسم افتتاح طرح های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی: باید مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه نماییم

رئیس جمهور اظهار داشت: هم اکنون که بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رسیدگی می شود بخشی از آن در رابطه با مناطق آزاد است و از نمایندگان مجلس درخواست می کنم که نسبت به این مناطق توجه نمایند و امتیازات این مناطق را پایین نیاورند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی بامداد امروز در آیین افتتاح بیشتر از ۶۰ طرح کلان تولیدی و صنعتی ملی در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی که به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، اظهار نمود: من از نمایندگان محترم مجلس درخواست می کنم که لوایحی را که دولت درباره مناطق آزاد اقتصادی به مجلس فرستاده است سریع تر به تصویب برسانند. گاهی سه تا پنج سال طول کشیده تا این سیر صورت گیرد، در حالیکه ما باید دست به دست هم بدهیم تا مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه نماییم و بتوانیم در این حوزه با همسایگان رقابت نماییم.
وی اضافه کرد: از طرفی هم اکنون که بودجه ۱۴۰۰ در مجلس رسیدگی می شود بخشی از آن در رابطه با مناطق آزاد است و از نمایندگان مجلس درخواست می کنم که نسبت به این مناطق توجه نمایند و امتیازات این مناطق را پایین نیاورند چون که این به نفع ما نیست و سبب می شود سرمایه گذاری به سمت کشورهای دیگر برود.
روحانی افزود: آنچه را در بودجه و در کل نظام و دولت به مردم قول داده اند نمی گردد به آن دست بزنیم. مثلا ما در پتروشیمی به مردم قول داده ایم که با فلان نرخ به شما خوراک می دهیم. در کل نمایندگان باید توجه نمایند که این قانون و بودجه یک ساله است و ما باید نسبت به اقتصاد بلندمدت فکر نماییم.
رئیس جمهور ضمن اشاره به مراسم امروز اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح های مهم بیشتر از ۶۰ طرح در مناطق آزاد و ویژه بودیم که ارزش این پروژه ها در مجموع بیشتر از ۹۵۰۰ میلیارد تومان بود و سبب اشتغال بیشتر از ۳۲۰۰ نفر از جوانان عزیز ما می شود.
وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد و ویژه برای ما اهمیت خاصی دارد، خاطرنشان کرد: مبنای این مناطق این بوده که سرمایه گذاران بتوانند با تسهیلات خاص و ویژه و معافیت ها و امتیازات خاص در این مناطق سرمایه گذاری کنند و عموما آنچه به دست می آید را صادر کنند. یعنی بنا بر این بوده که این مناطق جاذبه داشته باشد که به این جاذبه بتوان سرمایه داخلی و خارجی و همینطور تکنولوژی را جذب کرد.
وی اضافه کرد: بنا بر این بوده تا در اینجا محصولات قابل رقابت با دنیا و استانداردهای قابل قبول تولید شود و بتواند به مراکز صادرات تبدیل گردد که هم به اقتصاد کل کشور و هم به اقتصاد آن منطقه کمک نماید. معمولا این مناطق در مناطق مرزی مستقر هستند و می توانند حلقه اتصالی بین داخل و خارج باشند و با تسهیلاتی که برای ورود و خروج افراد وجود دارد سرمایه گذار خارجی راحتتر می تواند به آنجا وارد و از آنجا بیرون برود و جنس می تواند راحتتر وارد و انبار و در موقع لازم به داخل کشور منتقل یا از کشور صادر شود.
رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: از آغاز دولت در سال ۹۲ مهم ترین تاکید بنده به رئیس منطقه آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد ویژه این بود که این مناطق نباید محل واردات باشند. قبلا این مناطق پیش از این که صادرکننده باشند وارد کننده بودند اما از آغاز دولت ریل گذاری ما این بود که صادرکننده باشیم و آمار هم این را نشان داده است. صادرات ما در این مناطق ۱۳۸ میلیارد دلار بوده و ۴۰ میلیارد دلار هم صادرات داخلی به سرزمین اصلی داشته ایم. در حالیکه واردات ۴۷ میلیارد دلار بوده است پس در راه هدف گذاری درست حرکت می نماییم.
وی ضمن اشاره به مهم بودن خدمات الکترونیکی در مناطق آزاد بیان نمود: شفافیت، عدم حضور، عدم چهره به چهره شدن و دریافت خدمات الکترونیکی در این مناطق بسیار مهم می باشد که می تواند جلوی فساد را بگیرد و سبب شود کارها سریع تر صورت گیرد و در این دولت به آن توجه ویژه شده است. برای ما بسیار مهم می باشد که کارها از راه یک پنجره واحد صورت گیرد و نباید لازم باشد کسی کفش و کلاه کند و بیاید از این ساختمان به آن ساختمان برود. قبلا برای سرمایه گذاری مردم را خسته می کردیم اما امروز دولت الکترونیک می تواند این مساله را حل کند.
روحانی افزود: سرمایه گذار باید بتواند به سادگی وارد سامانه شود و آنچه را می خواهد درخواست و از سامانه دریافت کند ودر زمان کوتاه سرمایه گذاری خویش را انجام دهد. این کار در گذشته ماه ها طول می کشید و به قول آقای بانک امروز حداکثر در ۳۰ روز صورت می گیرد و تا آخر دولت باید به ۲۰ روز برسد. امروز ۷۰ درصد این کار به صورت الکترونیک انجام می شود که این کار هم سبب ایجاد رونق می شود و هم جلوی فساد و رانت گرفته می شود و هم عدالت رعایت می شود؛ چون که سایت قوم و خویش و همسایگی نمی شناسد.
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه مناطق آزاد در شرایط تحریم برای ما بسیار مهم بوده اند، اظهار نمود: من از سال ۹۷ به مسؤلان مناطق آزاد گفتم که شما باید به کمک کشور بیایید و امروز می بینید که اقداماتی که در مناطق آزاد و ویژه ما در این سال ها صورت گرفته در راه توسعه بوده است. طبق آمار اعلام شده سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۹ در این مناطق نسبت به سال ۹۸، ۵۶ درصد افزایش یافته که این به معنای شکست فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی بوده است.
روحانی اضافه کرد: سرمایه گذاری داخلی هم در این مناطق ۵۸ درصد بوده که متوسط سرمایه گذاری ۵۷ درصد می شود. این نشان داده است که جاذبه این مناطق بیشتر شده و در شرایط تحریم کمک خوبی برای ما بوده است. ما در مناطق آزاد تنها نیستیم و هم اکنون حدودا همه کشورهای اطراف ما منطقه آزاد دارند و ما در حال رقابت با کشورهای منطقه و همسایگان هستیم. پس روز به روز باید امتیازات معقول و معافیت ها را در این مناطق بیشتر نماییم.
رئیس جمهور در انتها اظهار داشت: از راه این مناطق روابط ما با همسایگان و کشورهای خارجی هم بهتر می شود ضمن اینکه غیر از تولید و صادرات در بیشتر مناطق آزاد جاذبه گردشگری وجود دارد و گردشگری هم نشاط و هم اشتغال می آورد. از طرفی با ورود توریست خارجی هم آنها با کشور آشنا می شوند و هم ارز وارد کشور می شود. پس ما باید کاری نماییم صادرات و جذب توریست در مناطق آزاد نسبت به قبل بیشتر شود و همه این کارها از راه همان پنجره واحد صورت گیرد.