دبیر ستاد تنظیم بازار: ارز مورد نیاز واردات كالاهای اساسی ۳ ماه اول ۱۴۰۰ تأمین شد

به گزارش مدیرسا دبیر ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی سال جاری و سه ماهه اول ۱۴۰۰ تأمین شده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، عباس قبادی امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار، با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تامین ارز اظهار داشت: بانک مرکزی تمام ارز مورد نیاز سال ۹۹ و آنچه که در برنامه بوده را به پایان رسانده اند و به ما برای تامین ارز سه ماه آتی قول داده اند بطوری که به ما اعلام نموده اند خریدهای مورد نیاز سه ماه اول سال آینده را انجام دهیم و اعلام نموده اند که ارز مورد نیاز سه ماه اول سال را تامین کرده اند و بموقع نیز پرداخت می شود.
وی با اشاره به گزارش بنادر کشور گفت: بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هم اکنون کالا در بنادر (گمرک و روی کشتی) کشور موجود است که ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن از آن کالای اساسی است.
قبادی اظهار داشت: روند ورودی و خروجی کالا رضایت بخش است و در بعضی اقلام مانند کنجاله، جو، ذرت ورود کالا به کشور کاملاً امیدوار کننده است.
دبیر کارگروه تنظیم همین طور به قیمت گذاری مواد سلولزی اشاره نمود و اظهار داشت: قرار شد تا تولید کنندگان در این زمینه هفته آتی به کارگروه مربوطه مراجعه کنند.
وی همین طور اظهار داشت: آمار ارائه شده در جلسه امروز درباره تولید مواد پروتئینی و لبنی حکایت از ثبات نسبی تولید و عرضه این مواد در بازار دارد.
دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با اشاره به قاچاق دام زنده از مرزهای کشور اظهار داشت: از مجموعه مرزبانی، دستگاه های نظارتی و مجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می خواهیم تا به شکلی برای مبارزه با قاچاق دام برنامه ریزی کنند، تا شرایط قاچاق و ریسک قاچاق به حداکثر برسد و این مساله منجر به بروز مشکل برای کشور نشود، البته دامپزشکی در شهرهای مرزی محدودیت هایی را به وجود آورده که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
وی همین طور با اشاره به موضوع آنفلوانزای مرغی بیان داشت: برمبنای گزارشی که توسط دامپزشکی در جلسه امروز ارائه شد اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و باوجود اینکه کشورهای همسایه درگیر این مساله هستند اما بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور مساله خاصی را بوجود نیاورده است.
قبادی با اشاره به تامین کالاهای مورد نیاز شب عید همچون آجیل، خشکبار، شیرینی، کیف و کفش و پوشاک، اظهار داشت: قرار شد تا در جلسه هفته آتی ستاد تنظیم بازار رئیس اتاق اصناف به ارائه آخرین اقدامات برای تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز شب عید بپردازد.
وی با اعلان اینکه در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار تسهیل واردات کاغذ نیز مورد تاکید قرار گرفت، گفت: باتوجه به افزایش قیمت کاغذ در هفته های اخیر خوشبختانه اقدامات مؤثری از طرف بانک مرکزی برای تسهیل ورود کاغذ و مواد اولیه آن انجام شده است.
قبادی با اعلان اینکه قیمت فولاد در بازار تقریباً کاهشی است، گفت: قیمت محصولات پتروشیمی و سیمان بااینکه افزایشی بوده اما این افزایش قیمت با توجه به این که این محصولات در بورس کالا عرضه می شود و قیمت ها متأثر از قیمت های بورس کالا بوده بدین سبب افزایش قیمت در قالب صورت گرفته است.

منبع: