عضو كمیسیون اقتصادی مجلس : ریشه رانت در فولاد، قیمت گذاری دستوری است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلان اینکه ریشه رانت در فولاد، قیمت گذاری دستوری است، اظهار داشت: با قیمت دستوری شمش فولاد، برخی خریداران شمش مبادرت به گران فروشی میلگرد و تیرآهن در بازار سیاه کرده اند.

کاظم موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: امروز شاهد یک قدرت مافیایی پنهان در حوزه فروش محصولات فولادی ساختمانی هستیم که مجلس به زودی با پیگیری های خود مانع از تداوم شیوه فعلی یعنی خرید ارزان مواد اولیه و فروش گران به مردم خواهد شد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس می تواند مانع از اقدام برخی نوردکارانی که با خرید شمش ارزان در بورس مبادرت به فروش محصولاتشان با قیمت های بالا در بازار سیاه شده اند، شود؟ اظهار داشت: ابتدا باید اعلام نمود که قیمت گذاری دستوری فولاد از جانب مجلس مطرح نشده است بلکه این مساله از طرف دولت مورد پیگیری قرار|گرفت و ریشه رانت در حوزه فولاد نیز همین قیمت گذاری غیرمنطقی است. در این عرصه بدون شک مجلس سمت مردم است و نمی گذارد عده ای که مواد اولیه ارزان خریده اند به آسانی محصولات تولیدی را بجای فروش با سود معقول با نرخ دلار آزاد در بازار سیاه بفروشند.
موسوی با طرح این پرسش که آیا قرار بر عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا نبود؟ اظهار داشت: سوال این است که چرا خریداران مواد اولیه با قیمت معقول، محصول تولیدی شأن را در بورس عرضه نمی کنند تا همه چیز شفاف شود؟ در این میان نهادهای نظارتی باید برای صیانت از مصرف کنندگان وارد عمل شوند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد: نوساناتی که اخیراً در بازار فولاد به وجود آمد و عدم ثبات قیمت ها را به دنبال داشت، زمینه ساز برخی مشکلات در بازار سرمایه هم شد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلان اینکه محصولات فولادی همچون میلگرد و تیرآهن از نیازهای اورژانسی تولید مسکن می باشد، اظهار داشت: طی ماه های گذشته و با قیمت دستوری شمش فولاد، برخی خریداران شمش مبادرت به گران فروشی محصولات مورد نیاز صنعت ساختمان همچون میلگرد و تیرآهن در بازار سیاه کرده اند این اقدام نمونه بارز بهره مندی از رانت است.
به گفته وی، همه تجربیات گذشته اثبات می کنند که قیمت گذاری دستوری فولاد به هیچ وجه به صلاح کشور و به سود مردم نبوده و باید به طور قطع اقداماتی برای جلوگیری از این مسائل اتخاذ شود.
موسوی با اعلان اینکه شاهد قدرت بالای مافیای پنهان، دلالان و سوداگران هستیم، گفت: باید به طور قطع اقدامی صورت گیرد تا مسئولان مانع فعالیت این افراد در بازار شوند و شرایطی را دراین زمینه مقرر کنند تا بوسیله شفافیت، فعالیت دلالان و سوداگران در حوزه کالاها به حداقل برسد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در مجلس علاوه بر قیمت گذاری فولاد در زمینه قیمت ارز هم مسائلی مطرح گردیده است که حذف ارز ۴۲۰۰ هم بعنوان ریشه فساد و تقویت حضور سوداگران و دلالان در اقتصاد نیز در دستورکار است.