رئیس سابق اتاق ایران: ایران می تواند اتصال دهنده شرق آسیا به اروپا باشد

به گزارش مدیرسا رئیس سابق اتاق ایران معتقد است: ایران می تواند اتصال دهنده شرق آسیا به اروپا باشد و کشورهای شمال ایران را به کشورهای عربی متصل کند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محسن جلال پور رئیس سابق اتاق ایران در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: هفته گذشته تحلیل مهم روزنامه کیهان و پیشنهاد این روزنامه درباره این که ضرورت دارد «با کشورهای حوزه خلیج فارس دوست شویم» در بین خبرها گم شد. این روزنامه اصولگرا نوشت: «روابط ایران با حوزه عربی نیازمند تحول است و ظرفیت هایی وجود دارد که این تحول را ممکن می کند. منطق سیاسی حکم می کند کشورهای یک منطقه و پیروان یک دین به صورت قطعی به هم همبسته باشند و شکاف و نقار میان آنان، عارضی است و نوعاً به عامل خارجی مربوط می شود.»
بر حسب اتفاق، ایران کشوری است که با ۱۵ کشور مرز خاکی و آبی دارد و بیشتر کشورهای همسایه، همان شرایطی را دارند که تحلیلگر کیهان به آن اشاره نموده است. بدین سبب ایران می تواند اتصال دهنده شرق آسیا به اروپا باشد و کشورهای شمال ایران را به کشورهای عربی متصل کند.
ایران دنیایی از ظرفیت برای تجارت دارد. اگر در گذشته به تجارت اهمیت داده می شد امروز تولید هم در ایران برجسته بود و کشاورزی هم رونق پیدا می کرد. ایده تجارت آزاد خیلی ساده است؛ عده ای برخی کارها را بهتر از برخی دیگر انجام دهند. بر این اساس همه ما کارهایی را که در انجامشان مهارت نداریم کنار گذاشته و کارهایی را انتخاب می نماییم که در آن مهارت بیشتری داریم. «دیوید ریکاردو» اثبات نموده که حتی اگر دیگران در تولید همه چیز از ما بهتر باشند باز هم ما از تجارت نفع خواهیم برد. هیچ شکل یا ساختاری از تجارت وجود ندارد که بتواند ما را در مقایسه با حالتی که تجارت نمی کردیم، فقیرتر کند. همه اینها نشان میدهد تجارت آزاد چقدر مهم می باشد. حتی کشورهایی که زمانی با هم در جنگ بودند برای توسعه تجارت، دشمنی ها را کنار گذاشتند و روابط خودرا از سر گرفتند. ژاپن زمانی به خاطر حمله اتمی آمریکا نابود شد اما از جا بلند شد و امروز کالاهای ژاپنی در بازارهای آمریکا مشتریان زیادی دارند. همچنین ویتنام، ترکیه، سنگاپور و… از این دست مثال ها بسیار زیاد است و با قاطعیت می توان گفت تجارت آزاد در اولویت کشورها قرار دارد چون رشد اقتصادی و توسعه آنها را تضمین می نماید.
واقعیتی که در اقتصاد ما نادیده گرفته شده، چشم پوشی سیاستمداران از مزایای تجارت آزاد است. تجارت آزاد موتور محرک بسیاری از اقتصادها برای خروج از تله فقر بوده است. کشوری را نمی توانید مثال بزنید که توسعه پیدا کرده باشد اما این توسعه بدون تجارت اتفاق افتاده باشد. وقتی از تجارت حرف می زنیم درباره پدیده ای فراتر از اقتصاد صحبت می نماییم. تجارت موتور محرک اقتصاد است و حتی تولید بدون تجارت به نتیجه نمی رسد. هیچ کشوری نیست که بدون تعامل با جهان در راه رشد قرار گرفته باشد. اما متأسفانه در کشور ما وقتی درباره تعامل با جهان و تجارت آزاد صحبت می نماییم، فوراً عده ای عصبانی می شوند و می گویند هیچ گاه با آمریکا رابطه نخواهیم داشت. اصلاً موضوع آمریکا نیست. موضوع اسرائیل نیست. موضوع این است که ما حتی با یک کشور برمبنای قواعد دیپلماتیک رابطه اقتصادی نداریم و عضو هیچ اتحادیه و تشکل بین المللی نیستیم.
در منطقه خلیج فارس هفت دولت عربی وجود دارد که حداقل پنج دولت آن شامل عراق، قطر، کویت، عمان و یمن خواهان حل و فصل مسائل میان کشورهای عربی منطقه و ایران هستند و این در حالیست که «امارات متحده عربی» نیز همچنان به حفظ روابط با ایران اصرار دارد. در صورتیکه سیاستمداران در کشور ما تجارت آزاد را محترم بشمارند و تلاش کنند قواعد دیپلماسی اقتصادی را جایگزین دیگر قواعد کنند، بطور قطع امنیت کشور هم ارتقا پیدا می کند و اینقدر سریع در معرض انواع تهدیدها قرار نمی گیریم.
جامعه ایران در حال از دست دادن مداوم رفاه است و متأسفانه روزبه روز فقیرتر می شود. سرمایه گذاری در اقتصاد ما روند نگران کننده ای پیدا کرده و همه اینها لطمه بزرگی به کشور وارد آورده است. باید برای حفظ کشور و دوام و بقای جامعه، چرخ های اقتصاد را به حرکت درآوریم. مرزهای ذهنی تجارت باید برداشته شود و دولت باید مردم را برای تجارت با همسایگان آزاد بگذارد. هنوز همه منافذ بسته نشده، همچون مسیر تجارت با اقتصادهای منطقه همچون همان کشورهایی که کیهان از آنها نام برده، باز است و باید امیدوار باشیم دل سوزان کشور سفارش کیهان را جدی بگیرند؛ در غیر این صورت محاصره و منزوی می شویم.

منبع: