رئیس كل بیمه مركزی اعلام كرد: دریافت مجوز فعالیت بیمه ای برای ۵ استارت آپ

رئیس بیمه مرکزی اظهار داشت: ۵ شرکت استارت آپ از ۸۰ شرکت متقاضی، مجوز فعالیت بیمه خویش را دریافت نمودند.

به گزارش مدیرسا به نقل از صدا و سیما، غلامرضا سلیمانی در مراسم اعطا پنج پروانه فعالیت استارت آپ های بیمه ای که باحضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد، اضافه کرد: صنعت بیمه، صنعت بزرگی است و شرکتهای بیمه ای در جهان حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گزاری نموده اند، اما این صنعت در ایران کمتر شناخته شده است.
وی با بیان اینکه برپایه قانون برنامه ششم ضریب نفوذ بیمه در کشور باید به ۷ درصد برسد، درحالیکه الان ۲ و ۶۶ صدم است، اظهار داشت: عمده ناکار آمدی صنعت بیمه ای ایران در بخش بیمه زندگی است،، ولی در سایر بخش ها وضعیت مطلوبی داریم.
سلیمانی با اشاره به اینکه حالا همه شرکت ها بیمه ای در بخش بیمه زندگی فعال شده اند، اظهار داشت: توسعه بیمه زندگی در دستور کار قرار گرفته و دو شرکت بیمه هم به صورت تخصصی در این بخش فعال شده اند.
رئیس بیمه مرکزی همینطور از هدفگذاری برای دیجیتالی کردن ۱۰ درصد صنعت بیمه اطلاع داد و اظهار داشت: صدور بیمه نامه های کاغذی شخص ثالث از دستورکار خارج شده و فقط برای افرادی که خودشان درخواست کنند بیمه نامه کاغذی صادر می شود.
سلیمانی با اشاره به اینکه ۳۴ شرکت با حدود ۱۸۰ هزار نفر کارمند در حوزه بیمه فعالیت می نمایند، اضافه کرد: سالانه حدود ۸۰ میلیون فقره انواع بیمه در کشور صادر می شود.
وی با بیان اینکه حدود ۲۵ میلیون خودرو و ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور است، اظهار داشت: ۲۳ و نیم میلیون خودرو و دو میلیون موتور تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند.
رئیس بیمه مرکزی اضافه کرد: طی ۱۰ ماه اول سالجاری حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان بیمه نامه صادر شده که پیشبینی می شود تا آخر سال جاری به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.
سلیمانی مبحث تجهیزات فن آورانه، جمع آوی اطلاعات و امنیت سایبری در بخش های مختلف مالی و بیمه ای را همچون دغدغه های اصلی صنعت بیمه خواند و اظهار داشت: بیمه ها الان در سطح جهان سالانه به علت حک شدن اطلاعات، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار خسارت پرداخت می کنند ازاین رو ما باید در بخش ارتقای امنیت، سرمایه گذاری بیشتری نماییم.
وی همینطور از برنامه ریزی برای هماهنگی بین بیمه های مختلف خبرداد و اظهار داشت: تلاش می نماییم در بخش خسارت بیمه ها یکدیگر را پوشش دهند و بتوانند با وصل شدن به اطلاعات یکدیگر، علاوه بر خسارت بیمه شدگان خود، خسارت سایر بیمه ها را پرداخت کنند.
سلیمانی در انتها اضافه کرد: پرداخت خسارت بیمه سایر شرکت ها در بیمه ایران به صورت آزمایشی شروع شده و هم اکنون بیمه ایران خسارت بیمه های شخص ثالث زیر ۳ میلیون تومان سایر شرکتهای بیمه ای را پرداخت می کند.
وی اظهار داشت: برپایه این طرح هم اکنون در تهران و اهواز چنانچه تصادفی رخ دهد، مقصر و زیان دیده نیازی به رجوع حضوری در شرکتهای بیمه ای ندارند و می تواند تنها با ارسال عکس تصادف و شماره شبا، خسارت خویش را دریافت نمایند.
اعطای نخستین مجوز فعالیت بیمه ای برای شرکتهای استارت آپ
رئیس بیمه مرکزی اظهار داشت: شرایط صدور مجوز فعالیت بیمه ای برای شرکتهای استارت آپ تسهیل شده است.
وی اظهار داشت: بخش بیمه زندگی ایران نسبت به جهان کمتر اجرایی شده که توسعه آن در دستور کار قرار گرفته و دو شرکت بیمه ای به صورت تخصصی در این حوزه فعال شده اند.
رئیس بیمه مرکزی اضافه کرد: برای بخش بیمه نامه های شخص ثالث، صدور بیمه نامه کاغذی از دستور کار خارج شده و فقط برای افرادی که خودشان درخواست کنند بیمه نامه کاغذی صادر می شود.
وی مبحث امنیت سایبری در بخش های مختلف مالی و بیمه ای را یکی از دغدغه های اصلی صنعت بیمه خواند و اظهار داشت: باید امنیت اطلاعات مالی و بیمه ای افزایش پیدا کند.
سلیمانی همینطور از برنامه ریزی برای هماهنگی میان بیمه ها اطلاع داد و اظهار داشت: تلاش می نماییم در بخش خسارت همه بیمه یکدیگر را پوشش دهند و بتوانند با متصل شده به اطلاعات یکدیگر، علاوه بر خسارت بیمه شدگان خود، خسارت سایر بیمه ها را پرداخت کنند.
ستاری: قانون نباید جلوی نوآوری را بگیرد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: نوآوری می آید بعد قانون آن نوشته می شود، ازاین رو قانون نباید جلوی نوآوری را بگیرد.
سورنا ستاری در مراسم اعطا پروانه فعالیت استارت آپ های بیمه ای اضافه کرد: همه جای دنیا ابتدا عده ای با نوآوری مخالفت کردند، اما با گذشت زمان، نوآوری و فواید آن برای همه اثبات شد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور شرکتهای جابجایی مسافر را نمونه موفق نوآوری خواند و اظهار داشت: ما حالا برای استارت آپ های حمل و نقل، شیوه نامه هایی نوشته ایم که در کمتر کشوری نوشته شده و وظیفه همه دستگاههای مسئول در آن مشخص شده است.
ستاری با اشاره به اینکه وام جوابگوی نیاز شرکتهای نوآور نیست، اظهار داشت: وام برای شرکت هایی مناسب می باشد که تثبیت شده و درآمد و هزینه قابل برنامه ریزی و پیشبینی دارند، اما شرکت هایی که می خواهند نوآوری کنندچنین قابلیتی ندارند.
وی اظهار داشت: خیلی از شرکتهای نو آور امکان دارد زیان بدهند،، اما همان چند شرکتی که به موفقیت می رسند، هزینه های شرکتهای زیان دیده را جبران می کنند.
ستاری همینطور ضمن اشاره به ریسک سرمایه گذاری در شرکتهای نوآور، اضافه کرد: بیمه ها می توانند نقش بسزایی در توسعه شرکتهای استارت آپ و دانش بنیان ایجاد کنند.