رییس كانون انبوه سازان مطرح كرد آپارتمان آماده ارزانتر از واحد در دست ساخت

به گزارش مدیرسا رئیس کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۶ تابحال قیمت مصالح ساختمانی حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: با عنایت به رکود حاکم بر بازار مسکن و به هم خوردن زنجیره عرضه و تقاضا، الان واحدهای آماده با قیمت به مراتب کمتر از هزینه واحدهای در حال ساخت به فروش می رسد.
جمشید برزگر در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: هم اکنون بازار مسکن در رکود به سر می برد که سه علت اصلی آن نوسانات بازار ارز، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم توان متقاضیان است. در واقع زنجیره عرضه و تقاضا به هم خورده و چشم اندازی برای این بازار حتی پس از انتخابات ریاست جمهوری نمی توان متصور بود.
وی ادامه داد: اغلب معاملات در بازار مسکن از نوع تبدیل است. اما الان کسی نمی تواند ملک خویش را بفروشد و آنرا به واحد مرغوبتر تبدیل کند. این مسئله بخش ساخت و ساز را هم تحت تأثیر قرار داده است.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه ۹۷ درصد مصالح مصرفی صنعت ساختمان در داخل کشور تولید می شود اظهار داشت: چرا با وجود خودکفایی در بخش نهاده های ساختمانی، قیمت مصالح از بازار ارز تأثیر می گیرد؟ از سال ۱۳۹۶ تا کنون قیمت مصالح حدودا ۱۰ برابر شده است. به صورت مثال میلگرد کیلویی ۱۲۰۰ تومان بوده که الان ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان شده است. ورق آهن هم از ۱۶۰۰ تومان به ۲۲ تا ۲۸ هزار تومان افزوده شده است.
برزگر خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی متقاضیان می توانند با قیمتهایی به مراتب پایین تر از نرخ تمام شده ساخت، مسکن تهیه کنند. ازاین رو انگیزه ای برای تولید مسکن باقی نمی ماند و تأثیر رکود ساخت و ساز در آینده خویش را به شکل رشد قیمتها نشان داده است. بجز قیمت مصالح که رشد عجیب و غریبی داشته، هزینه دستگاههای خدماتی مثل شهرداریها و نظام مهندسی هم با رشد روبرو شده است. طبق محاسبات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از قیمت هر متر مربع مسکن را هزینه های بالاسری تشکیل می دهد.
وی با انتقاد از ابهامات مختلف در قراردادهای طرح اقدام ملی مسکن اظهار داشت: به اعتقاد من پروژه مسکن ملی به جایی نمی رسد و به شکلی سر کار گذاشتن مردم است. تنها امتیاز این طرح واگذاری زمین با اقساط ۱۰ ساله است. اما فقط ۱۰۰ میلیون تومان وام با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می کنند که کسی نمی تواند با این پول صاحب خانه شود. متقاضیان باید ظرف ۲۴ ماه بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان بپردازند. کدام یک از اقشار پایین و حتی متوسط توان این را دارد که هر ۴ تا ۵ ماه بیشتر از ۴۰ میلیون تومان تهیه کند؟
رئیس کانون انبوه سازان تصریح کرد: در طرح مسکن مهر تجربیات تلخ و شیرین توام بود. به اعتقاد من باید جنبه مثبت پروژه مسکن مهر تقویت می شد و همان طرح ادامه پیدا می کرد.
برزگر درباره پیشبینی از بازار مسکن در ماههای پیش رو اظهار داشت: با عنایت به ابهامات اقتصاد کلان و نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار ارز نمی توان هیچ نوع پیشبینی از وضعیت آینده بخش مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری ارائه داد. راهکار اصلی این است که ثبات اقتصادی ایجاد شود و تولید مسکن افزایش یابد تا در آینده باردیگر با نوسان قیمت مواجه نشویم.
قیمت مسکن در تهران متری ۲۷.۴ میلیون تومان
ازاین رو گزارش، دیماه سال جاری متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ و ۹۸.۳ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همینطور تعداد معاملات انجام شده در دیماه سال ۱۳۹۹ معادل ۳.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۷.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۳۷.۶ افزایش را نشان داده است. گزارش بهمن ماه هنوز ارائه نشده است.

منبع: