معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد افزایش هزار كیلومتری آزادراه های كشور در تا سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به آزادراه غدیر بعنوان یک راه شریانی اصلی در استان های تهران و البرز اعلام نمود: در آخر دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ طول آزادراه های افتتاح شده در این دولت به هزار کیلومتر می رسد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، خیرالله خادمی در مراسم افتتاح آزادراه کنار گذر جنوبی تهران (غدیر) که امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهارکرد: پروژه های مختلفی در حوزه های مختلف توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دولت دوازدهم به بهره برداری رسیده است. در بخش ریلی هشت پروژه به طول هزار و ۵۳۰ کیلومتر معادل ۱۳ درصد مسیرهای ریلی فعلی، در بخش آزادراهی ۹ پروژه به طول ۶۶۰ کیلومتر معادل ۲۷ درصد آزادراه های موجود کشور و در بخش بزرگراهی ۷۷ پروژه به طول ۱۸۰۰ کیلومتر معادل ۱۱ درصد بزرگراه های کنونی کشور در اولویت قرار گرفته اند که پیشرفت فیزیکی این پروژه ها به طور متوسط بیش از ۸۵ درصد است و به مرور زمان آماده بهره برداری و افتتاح خواهند شد.
وی اضافه کرد: در بخش آزادراهی با بهره برداری از آزادراه غدیر، امسال ۲۲۱ کیلومتر آزادراه در کشور به بهره برداری رساندیم که ۲.۵ برابر متوسط ساخت آزادراه در کشور است و با توجه به این که سالانه در کشور حدود ۸۰ کیلومتر آزادراه ساخته می شد، اقدام و عملکردی بسیار مهم و باارزش است که طول آزادراه های کشور را به ۲۶۸۵ کیلومتر رسانده است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با اشاره به توسعه ۳۲ درصدی آزادراه های کشور در سالهای اخیر افزود: با برنامه ریزی انجام شده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۰ کیلومتر آزادراه دیگر افتتاح می گردد تا بدین ترتیب در دولت تدبیر و امید ۱۰۰۰ کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده باشد و طول آزادراه های کشور ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهدنمود که اقدامی بسیار بزرگ در تکمیل شبکه آزادراهی کشور است.
خادمی اظهار داشت: خوشبختانه مجموعه ای از پروژه های آزادراهی در اطراف استان های تهران و البرز شامل آزادراه غدیر در جنوب استان های تهران و البرز، آزادراه تهران شمال و ادامه آزادراه شهید همت بعنوان کنارگذر شمالی شهر کرج در دست انجام است که بطور قطع با بهره برداری از این آزادراه ها یک تحول ترافیکی و عملکرد بسیار عالی در ساماندهی ترافیک منطقه صورت خواهد گرفت.
وی آزادراه غدیر را شریانی اصلی در استان های تهران و البرز برشمرد و به تشریح جزئیات این پروژه راهبردی پرداخت و اشاره کرد: این آزادراه از منطقه آبیک در غرب استان های البرز و قزوین آغاز می شود و با گذر از لبه جنوبی استان های البرز و تهران به منطقه چرمشهر در شهرستان ورامین تهران و آزادراه حرم تا حرم متصل می شود و علاوه بر اینکه ترافیک شهرهای تهران و کرج را می کاهد، می تواند ترافیک شهرستان های جنوبی این دو استان شامل، نظرآباد، ماهدشت، ملارد، ورامین، پاکدشت و اشتهارد را جمع آوری و ساماندهی کند. بدین سبب این آزادراه علاوه بر اینکه ترافیک شرق به غرب و غرب به شرق را هدایت و کلیه راه های منتهی به استان های البرز و تهران را به صورت یک حلقه ارتباطی به هم متصل خواهد کرد، یک تبادل ترافیکی را در این محورها ایجاد خواهد می کند و نقش به سزایی در روان سازی و کنترل ترافیک را در این دو کلانشهر خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباب مشخصات این ابرپروژه اضافه کرد: این آزادراه در کیلومتر های صفر، ۹۰ و ۱۲۰ و ۱۵۸ چهار آزادراه را قطع می کند و یکی از آزادراه های منحصر به فرد در بحث تبادل ترافیکی خواهد بود. در ساخت این پروژه حدود ۵۱ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده که معادل حجم خاکبرداری بزرگترین سد خاکی کشور یعنی سد کرخه است. همین طور در ساخت این پروژه ۵/۵ کیلومتر پل و حدود ۵۰ کیلومتر تبادل و ۲۲۰ کیلومتر عملیات راهسازی انجام شده است که در نوع خود یک کار بی نظیر است. در بخش ایمنی، حداکثر شیب این آزادراه ۴ درصد است و بدین سبب سرعت مجاز در آزادراه ۱۳۰ کیلومتر است که به اولین آزادراه با این سرعت در کشور بدل شده است. در بخش سرمایه گذاری این پروژه راهبردی نیز تا حالا سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در این پروژه انجام شده است و ارزش روز پروژه ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد آنرا قرارگاه خاتم الانبیا و ۳۰ درصد را دولت سرمایه گزاری نموده اند.
خادمی اشاره کرد: پیش بینی ما این است که در سال اول حدود ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار از این آزادراه منتقل شود و در سال بیستم این عدد به حدود ۸۰ میلیون تن بار و ۷۰ میلیون مسافر خواهد رسید که در نوع خود بی نظیر است. در بخش کاهش مصرف سوخت سالانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی خواهد شد که معادل مصرف سوخت یک روز کشور در طول سال است. همین طور با بهره برداری از این آزادراه، آلاینده های زیست محیطی نیز سالانه تا حدود ۲۷۰ هزار تن کاهش پیدا می کند و مدت سفر نیز حدود ۲ ساعت کم خواهد شد و بدین سبب در یک دوره بیست ساله نزدیک به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از این پروژه سودآوری خواهیم داشت.