معاون وزیر صمت اعلام كرد؛ شناسایی ۱۴۰۶ محصول برای تولید داخلی

به گزارش مدیرسا معاون وزیر صمت از شناسایی و معرفی ۱۴۰۶ محصول وارداتی برای تولید داخلی آگاهی داد و اظهار داشت: نزدیک به ۵ هزار نیاز در سامانه تاپ ثبت شده است که بوسیله دانشگاه ها و نخبگان جامعه بررسی می شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت صمت، برات قبادیان با اشاره به ارزش ۴۵ میلیارد دلاری محصولات در فهرست اقلام وارداتی اظهار داشت: این محصولات عمدتا های تِک نیستند و برخی مربوط به زمان نبود فناوری در کشور است ولیکن واردات آنها هنوز صورت می گیرد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت درباب ۱۰ محصول وارداتی که بیشترین ارز را به خود اختصاص می دهند، اضافه کرد: از این ده محصول، هفت مورد آن مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که بسیاری از این موارد را می توانیم در داخل تولید نماییم و استان های ساحلی کشور که هم آب دارند و هم زمین می توانند در این بخش گره گشا باشند.
قبادیان افزود: دو مورد دیگر که مربوط به وزارت صمت است یکی قطعات منفصله خودرو و دیگری الکترود گرافیکی است که در تولید فولاد به کار می رود و یک مورد نیز اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی است که مربوط به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اشاره کرد: از ۴۵ میلیارد دلار، ۹ میلیارد آن مربوط به وزارت صمت است که در احصاء آنها، ریز اقلام محصولات وارداتی به یک هزار و ۴۰۶ محصول رسیدیم که شناسنامه و مشخصات هر یک از این محصولات آماده شد و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شد تا در اختیار شرکتهای دانش بنیان، شهرک های صنعتی- تحقیقاتی، پارکهای علم و فناوری و دانشگاه ها قرار داده شود.
وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در نشست با نخبگان، اساتید و بزرگان علمی کشور در سال ۹۸، گفت: ایشان خرسندی خودرا از طرح وزارت صمت اعلام نمودند و اظهار داشتند که حالا نوبت دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان است که به این نیازها پاسخ دهند.
قبادیان دومین طرح بزرگ در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری را، طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) عنوان نمود و اضافه کرد: برای اجرای این طرح، سامانه ای تحت عنوان سامانه تاپ به وجود آمد و تا حالا ۱۴ هزار واحد صنعتی، معدنی و تجاری ثبت نام کرده اند و قریب به ۵ هزار نیاز در آنجا ثبت شده است که بوسیله دانشگاه ها و نخبگان جامعه بررسی و حل و فصل می شود
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اعلان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان به صورت زیربنایی در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری، خوب کار کرده است، اضافه کرد: خوشبختانه سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان رتبه ۳ کشور را در طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار از نظر عملکرد در سامانه تاپ دارد و در بعضی از شاخص ها نزدیک به رتبه اول کشورند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان های صمت استانها حالا باید برای گام دوم و تولید نیازهای صنایع گام بردارند، اضافه کرد: برای بودجه سال آینده نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان برای بومی سازی فناوری محصولات ارزبر و ساخت داخل دیده شده و این بودجه مربوط به کمک به ایجاد فناوری مورد نیاز در بخش خصوصی است و کمک بلاعوض شمرده می شود.
قبادیان گفت: با برنامه ریزی درست و همتی که پشت این برنامه است، امیدواریم آنرا به قرارداد برسانیم و نتیجه را در سفره مردم و با تولید محصول با کیفیت در بازارهای داخلی و خارجی شاهد باشیم.

منبع: