وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با مدیرسا: مردم سفر نوروزی نروند

به گزارش مدیرسا وزیر راه و شهرسازی با تکیه بر اینکه مردم در شرایط کنونی شیوع کرونا، بهتر است از انجام سفر نوروزی خود صرف نظر کنند اعلام نمود: به هیچ وجه قیمت بلیت هواپیما و قطار در روزهای نوروز افزایش نمی یابد و برای تغییر قیمت بلیت اتوبوس هم تصمیمی نگرفته ایم.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در روزهای نوروز سال جاری با وجود اعلام نظر وزارت بهداشت در خصوص عدم انجام سفرهای نوروزی و ممنوعیت سفر به پنج کلانشهر و کلیه شهرهای قرمز و نارنجی، تابحال دستورالعملی برای منع تردد وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری صادر نشده است. البته وزارت راه و شهرسازی هم پیش از این اعلام نموده بود که افزایش ناوگان و برنامه های فوق العاده سفر در نوروز ۱۴۰۰ نداریم و ظرفیت های جابه جایی در این ایام افزایش نیافته است.

اما نکته ای که در این حوزه وجود دارد اینکه طی روزهای گذشته زمزمه هایی در خصوص افزایش قیمت بلیت در بخش های هواپیمایی، ریلی و جاده ای به گوش می رسد و تشکل ها و صنوف تخصصی حمل و نقل برای آن درخواست خویش را مطرح کرده اند.

محمد رجبی – رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی- پیش از این اعلام نموده بود: با عنایت به حجم مشکلاتی که این صنعت با آن در سالهای گذشته درگیر بوده، کرونا بر شدت این معضلات افزوده و دولت هم هیچ گونه کمکی به ما نکرده است، درخواست داریم برای سال آینده قیمت بلیت قطار افزایش یابد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که قیمت تمام شده و هزینه های صنعت عدد مشخصی را نشان داده است و خیلی از نیازهای ما مانند روغن موتور داخلی بیشتر از ۳ برابر افزایش یافته است و کالاهایی که وارداتی بوده و با دلار رابطه مستقیمی دارد هم به همین میزان رشد کرده اند، نمی توان قیمت بلیت قطار را افزایش نداد، چون که تنها منبع درآمد صنعت ریلی فروش بلیت است. البته میتوان برای افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تسهیلاتی برای آن قائل شد تا صنایع ریلی که در دوران شیوع کرونا بیشترین صدمه را دیده اند و بارها از جانب مراجع ذیصلاح بابت اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفته اند، به آستانه توقف فعالیت کشانده نشوند.

این درحالی است که محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – در گفتگو با ایسنا با تکیه بر اینکه در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع کرونا مردم باید سفرهای نوروزی خویش را لغو کنند، در اینباره اظهار نمود: به هبچ وجه افزایش قیمتی برای بلیت قطار و هواپیما نداریم اما برای اتوبوس در طول سالیان گذشته با عنایت به این که در روزهای نوروز سفرهایشان عموما به صورت یکسر خالی انجام می شود، درصدی را اعمال می کردیم و بعد از ایام نوروز آنرا به حالت قبل بازمی گرداندیم. البته درباره افزایش موقت بلیت اتوبوس برای سفرهای نوروزی هنوز تصمیمی گرفته نشده و در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: مردم در شرایط کنونی کشور از نظر شیوع کرونا و با عنایت به هشدارها و سفارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهتر است از انجام سفرهای نوروزی و غیر ضروری در روزهای باقی مانده سال جاری اجتناب کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ضوابط، مقررات و پروتکلهای بهداشتی برای همه حوزه های حمل و نقل برنامه ریزی و ابلاغ گردیده است و اگر هر کسی در اجرای این مصوبات ابلاغی کوتاهی کند، بطور قطع با او برخورد خواهد شد.

منبع: