اولین مرحله انتقال نفت گوره-جاسك، آماده بهره برداری است

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار داشت: اولین مرحله طرح انتقال نفت گوره-جاسک روزهای پایانی خودرا سپری می کند و برمبنای برنامه ریزی ها به زودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش مدیرسا به نقل از شرکت ملی نفت، تورج دهقانی با تشریح وضع طرح ملی و راهبردی گوره-جاسک با تشکر از تلاش بی وقفه و شبانه روزی عناصر دخیل در این طرح ملی اضافه کرد: مسیر به ثمر نشاندن این طرح راهبردی و عظیم همچنان با قدرت تمام در حال اجراست و به لطف همین تلاش ها اولین مرحله این طرح روزهای پایانی خودرا سپری می کند و برمبنای برنامه ریزی ها به زودی به بهره برداری می رسد.

وی از نفتی که مقرر است برای صادرات به جنوب شرق کشور برسد، بعنوان عاملی برای توسعه در دو بخش صادرات نفت و زیرساخت های داخلی و خارجی یاد کرد و اظهار داشت: طی دو سال اخیر و خصوصاً سال ۹۹، با وجود تحریم ها و شیوع ویروس همه گیر کرونا که عرصه را برای انجام برخی از کارهای توسعه ای دشوار کرده است، خوشبختانه بزودی شاهد بهره برداری از اولین مرحله این طرح خواهیم بود.
پایان عملیات جوشکاری ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله
مدیرعامل شرکت متن (مهندسی و توسعه نفت) در تشریح وضع عملیات جوشکاری خط لوله گوره-جاسک اشاره کرد: لوله های مورد نیاز این طرح را سازندگان داخلی تامین و به کارگاه ارسال کردند و جوشکاری خط لوله به انتها نزدیک شده است و الان مراحل یکپارچه سازی سپری می شود.

دهقانی اضافه کرد: خبر مسرت بخش، نتایج موفق آزمایش های انجام شده در خطوط لوله به لحاظ کیفی است؛ با توجه به این که این لوله ها در نوع خود برای اولین بار آن هم به دست جوانان توانمند ایرانی تولید شده اند، نتیجه آزمایش ها بیان کننده آنست که در کل مراحل ساخت نظارت کیفی چشمگیری بر پروسه تولید چه در مقطع تولید تختال و چه در مرحله تبدیل آن به ورق و سرانجام تولید لوله حاکم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل تلمبه خانه شماره ۲ حالا در اولویت است، اظهار داشت: این بخش در مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی قرار دارد.
آغاز عملیات تزریق نفت از سمت گوره در فروردین ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مراحل تکمیل تلمبه خانه شماره ۲ که در اولویت مقطع فعلی این طرح عظیم قرار دارد و در مرحله پیش راه اندازی و راه اندازی به سر می برد، اظهار داشت: همه فعالیت ها با هدف شروع هرچه سریع تر تزریق نفت از منطقه گوره در ماه جاری تنظیم شده و پیش می رود؛ طی این مدت و حتی در تعطیلات هم حجم کارهای شایان توجه اجرائی در سایت های مختلف این طرح قابل مشاهده می باشد و امیدواریم نفت را به جاسک برسانیم.
تأمین برق الکتروپمپ ها
دهقانی درباره وضع الکتروپمپ های طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک اظهار داشت: تامین برق تلمبه خانه ها و ایستگاه های بین راهی خود مجموعه وسیعی از طرح هاست و راه اندازی ۱۱ پست برق با ترانس ها و در اندازه های مختلف به همراه حدود ۲۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال فشار قوی و توزیع، بیان کننده حجم کاری است که در بخش برق بعنوان بخش جانبی، اما پر اهمیت در حال انجام می باشد.

وی با اعلان اینکه در بخش تامین برق، ۴ پیمانکار در قالب ۴ پیمان EPC از شروع سال ۹۹ عملیات ساخت را آغاز نموده اند، اضافه کرد: خوشبختانه پیشرفت خوبی در تامین برق نیز حاصل شده است.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به اینکه درمجموع پیشرفت چشمگیری در بخش تامین برق تلمبه خانه ها حاصل شده است، اظهار داشت: برق رسانی تلمبه خانه شماره ۲ انجام شده و خطوط انتقال و پست برق راه اندازی و هماهنگی های لازم نیز با شرکت توزیع برق منطقه ای انجام شده است.
در تولید پمپ ها تمرکز بر کیفیت است
دهقانی با تاکید بر خاصیت های پمپ های مورد نیاز که اولین بار در کشور از طرف سازندگان داخلی تولید شده اند، اظهار داشت: با توجه به این که ساخت ۵۰ پمپ را به سه سازنده ایرانی سپرده بودیم، به علت اولویت دار بودن در نوع خود، در ساخت آنها تمرکز بیشتر به کیفیت معطوف شده است.

وی اضافه کرد: طی ماه های آینده، الکتروموتورهای باقیمانده با سرعت بیشتری تامین و پیش بینی می شود از فروردین امسال به تناوب تا خرداد همه پمپ ها قابل ارسال به سایت باشند.
عملیات ساخت مخازن پیشرفت خوبی دارد
مدیرعامل شرکت متن در پاسخ به وضع ساخت مخازن ذخیره سازی نفت خام در جاسک با اعلان اینکه مقرر است ۲۰ مخزن هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه ساخته و حجمی معادل ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در مخازن ذخیره شود، اظهار داشت: بر پایه قراردادی در قالب روش ساخت، بهره برداری و واگذاری (BOT) با مشارکت ۲ شرکت سرمایه گذاری داخلی به امضا رسید، انتظار می رفت با سرعت بیشتری فعالیت کنند و چهار مخزن به ظرفیت ۲ میلیون بشکه را با عنوان اولین مرحله تعریف شد که تحویل شود، اما سرانجام حدود ۴ ماه گذشته با تامین ورق های با ضخامت بالا که دشواری در راه ساخت مخازن ذخیره سازی به شمار می آمد، ساخت مخازن شتاب چشمگیری گرفته و مقرر است ۲ مخزنی که در اولویت است، تا اختتام خرداد تحویل شوند.
پروژه انتقال نفت گوره به جاسک چیست؟
خاطرنشان می شود طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره سازی و صادرات آن بوسیله پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال زایی در سواحل مکران اجرا می شود.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر شروع می شود و با عبور از استان های بوشهر، فارس و هرمزگان، از غرب جاسک به پایانه و تأسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده های نفتی ختم می شود. این طرح با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام متشکل از ساخت خط لوله ۴۲ اینچی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر به همراه ساخت پنج تلمبه خانه، دو ایستگاه توپکرانی و پایانه و ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه ای به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نفت و تأسیسات دریایی برای صادرات نفت خام است.