چند درصد شاغلان تعاونی های صنعتی تحصیلات دانشگاهی دارند؟

به گزارش مدیرسا نتایج یک تحقیق نشان داده است که تعداد شاغلان تعاونی های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۲.۴ درصدی داشته و ۷۴.۲ درصد شاغلان در این کارگاهها دارای تحصیلات دیپلم و کمتر از آن و ۲۵.۸ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، جمع آوری آمار و اطلاعات از منابع آماری بخصوص کارگاههای صنعتی کشور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و با استفاده از این اطلاعات است که دستگاههای برنامه ریز در سطح ملی و منطقه ای می توانند با هدفگذاری دقیق و انتخاب روشهای مناسب چشم انداز صحیح توسعه اقتصادی کشور را طراحی نمایند.

در راستای شناخت عملکرد اقتصادی تعاونی های صنعتی و اهمیت این مورد در برنامه های توسعه پنجساله، نتایج طرح آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۸ (برای عملکرد کارگاه ها در سال ۱۳۹۷) اجرا شده است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی آمار و اطلاعات فعالیت های صنعتی در بخش تعاون را که از نتایج طرح کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر کشور در سال ۱۳۹۷ استخراج شده مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش در سال ۱۳۹۷، ۲۹ هزار و ۱۷۰ کارگاه صنعتی مشغول به فعالیت و تولید بوده اند که از این تعداد ۱۲۷۳ کارگاه و معادل ۴.۴ درصد در ارتباط با بخش تعاون هستند. از بین کارگاههای صنعتی بخش تعاون ۹۰.۵ درصد دارای شاغلان ۱۰ تا ۴۹ نفر و ۹.۵ درصد دارای شاغلان بیشتر از ۵۰ نفر هستند.

تعداد کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ در کل کشور کاهش ۳.۸ درصدی داشته در حالیکه در بخش تعاون حدود ۶.۵ درصد رشد داشته است.

بیشترین تعداد تعاونی های صنعتی، در ارتباط با فعالیت تولید فراورده های غذایی، تعاونی های تولید سایر فراورده های معدنی غیرفلزی و تولید فراورده های لاستیکی و پلاستیکی” بوده است؛ تعاونی های صنعتی تولید انواع آشامیدنی ها هم نسبت به سایر گرایشها و رشته ها مشارکت بیشتری داشته و ۹.۳ درصد کارگاههای تولید انواع آشامیدنی ها درکشور، در ارتباط با بخش تعاون هستند.

تعداد شاغلان تعاونی های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۲.۴ درصدی داشته و ۸۱.۵ درصد کل شاغلان این بخش را مردان و ۱۸.۵ درصد را زنان تشکیل داده اند.

به لحاظ پراکندگی جغرافیایی، در بخش تعاون استانهای تهران، خراسان رضوی و آذربایجان غربی بیشترین تعداد تعاونی های صنعتی را به خود اختصاص داده اند و بیشترین مشارکت هم متعلق به استانهای کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و آذربایجان غربی بوده و سهم تعاونی های صنعتی از کل کارگاههای صنعتی استان بیشتر از سایر استانها بوده است.

به لحاظ ترکیب جنسیت از کل تعداد شاغلان کارگاههای صنعتی بخش تعاون ۸۱.۵ درصد مرد و ۱۸.۵ درصد زن بوده اند.

در بررسی شاغلان تعاونی های صنعتی، نتایج به دست آمده از آمارگیری سال ۱۳۹۷ نشان داده است که جمعا یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۷۸۹ نفر در کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر به کار اشتغال داشته اند که از این تعداد ۳۵ هزار و ۷۸۲ نفر معادل ۲.۱ درصد در ارتباط با بخش تعاون هستند. تعداد شاغلان تعاونی های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۲.۴ درصدی را نشان داده است.

به لحاظ ترکیب جنسیت از کل تعداد شاغلان کارگاههای صنعتی بخش تعاون ۸۱.۵ درصد مرد و ۱۸.۵ درصد زن بوده اند.

تعداد کل افراد شاغل در تعاونی های صنعتی در سال ۱۳۹۷، ۳۵ هزار و ۷۸۲ نفر بوده اند که از این تعداد بیشتر از ۲۸ هزار نفر معادل ۷۸.۷ درصد شاغلان تولیدی و ۷۶۰۶ نفر معادل ۲۱.۳ درصد، شاغلان غیرتولیدی هستند.

ارزیابی سطح مهارتی شاغلان هم نشان داده است که از مجموع ۲۸ هزار و ۱۷۶ شاغل بخش تولیدی، ۱۵ هزار و ۹۱۱ نفر کارگر ساده، ۹۰۷۱ نفر کارگر ماهر، ۱۴۱۶ نفر تکنسین و ۱۷۷۸ نفر را مهندسین تشکیل داده اند. به عبارتی ۵۶.۵ درصد شاغلان تولیدی کارگر ساده، ۳۲.۲ درصد کارگر ماهر، ۵ درصد تکنسین و ۶.۳ درصد مهندس هستند.

در بررسی وضعیت حقوق و دستمزد هم طی سال ۱۳۹۷ از کل شاغلان شرکت تعاونی های صنعتی، ۶۹۵ نفر معادل ۱.۹ درصد بدون مزد و حقوق کار کرده اند.

۲۹ هزار و ۱۶۵ نفر از کل شاغلان تعاونی های صنعتی را مردان و ۶۶۱۷ نفر را زنان تشکیل داده اند.

لازم به ذکر است که بیشترین تعداد افراد شاغل در کارگاههای صنعتی بخش تعاون به فعالیت های ” تولید فراورده های غذایی”، ” تولید سایر فراورده های معدنی غیرفلزی” و” تولید فراورده های لاستیکی و پلاستیکی” مربوط است و استانهای تهران، فارس و خراسان رضوی بیشترین تعداد افراد شاغل در کارگاههای صنعتی بخش تعاون را داشته اند.

نتایج این گزارش همینطور از آن حکایت می کند که ۳.۴ درصد کارکنان کارگاههای صنعتی بخش تعاون بیسواد هستند؛ بیشترین تعداد شاغلان تعاونی های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر، دارای تحصیلات دیپلم یا کمتر از دیپلم و کمترین تعداد دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکترا هستند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در مجموع در تعاونی های صنعتی مذکور ۷۴.۲ درصد شاغلان دارای تحصیلات دیپلم و کمتر از آن و ۲۵.۸ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

منبع: