ادعای اعضای تعاونی مسكن مینی بوس رانی مهرآباد آرزوی خانه دار شدنمان ۹ ساله شد

مدیرسا: گروهی از متقاضیان مسکن مهر تعاونی مینی بوس رانی مهرآباد رودهن می گویند که از سال ۱۳۹۱ به امید خانه دار شدن در این تعاونی ثبت نام کرده اند اما با وجود واریز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هنوز خانه ای به آنها تحویل نشده است؛ سازنده فعلی که می گوید از سال ۱۳۹۵ پروژه را تحویل گرفته، نفر قبلی را مقصر می داند که پروژه را نیمه کاره رها کرده و رفته است. حالا قیمت تمام شده واحدها به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است؛ ادعاهایی هم از طرف متقاضیان به هیات مدیره تعاونی در خصوص خرید و فروش و کش دادن عمدی پروژه مطرح شده که سازنده آنرا رد می کند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سال ۱۳۹۱ برخی از اعضای تعاونی مینی بوس رانی مهرآباد رودهن با سودای خانه دار شدن در این تعاونی نام نویسی کرده اند. آنطور که اعضای تعاونی مدعی هستند قرار بوده ۱۹۲ واحد مسکن مهر در قالب شش بلوک ۳۲ واحدی برای آنها ساخته شود اما یک قرارداد یکجانبه با آنها منعقد و هنوز واحدی تحویلشان شده است.
یک خانم جوان از اعضای این تعاونی که خواست نامش برده نشود در این خصوص بیان می کند: هم اکنون ما فقط خدا را داریم؛ چون قراردادی دستمان نیست که بتوانیم بوسیله آن حق و حقوق خودرا پیگیری نماییم. من نخستین نفری بودم که وارد پروژه شدم و چند سال پیش انتخاب واحد کردم ولی هنوز به بهانه های مختلف، خانه ای به من تحویل نشده است.
مرد جوان دیگری می گوید: برای مسکن مهر مهرآباد رودهن تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان پول به حساب تعاونی ریخته ایم و قیمت قطعی این واحدها به مالکان اعلام نشده است؛ در صورتیکه گران ترین واحدهای سه خوابه در شهر جدید پردیس با ۵۰ میلیون تومان به متقاضیان تحویل داده شد. اگر پروژه ما این همه سال طول نمی کشید اینقدر هزینه به ما تحمیل نمی شد. وی ادامه داد: برخی تاسیسات این ۱۹۲ واحد همچون لوله کشی فاضلاب سه بار تعویض شده است؛ چونکه پس از این همه سال بر اثر زمان گرفتار فرسودگی شده و از بین رفته است.
یکی دیگر از مالکین مدعی است خیلی از متقاضیان به سبب ناامیدی از تحویل، واحدهای خودرا با قیمت های ناچیزی فروخته یا به دلال هایی که در همان نزدیکی دارای بنگاه های معاملاتی هستند واگذار کرده اند.
سازنده: پیمانکار قبلی مقصر است
با سازنده مسکن مهر تعاونی مینی بوسرانی رودهن تماس گرفتیم که گفت از سال ۱۳۹۵ پروژه را تحویل گرفته و تقصیرها به گردن سازنده قبلی است. صمد گوهرنیا اظهار نمود: پروژه در ابتدا از جانب بنیاد مسکن به پیمانکار دیگری داده شده بود که نیمه کاره گذاشت. بعد در سال ۱۳۹۵ آنرا تحویل ما دادند. ما هم کارمان را به نحو احسن انجام داده ایم. حتی این تعطیلات هم جایی نرفتیم و بالای سر پروژه بودیم. هم اکنون هم یک بلوک به پایان رسیده و مردم به تدریج در حال سکونت هستند. پنج بلوک دیگر معطل کنتور آب است. سازمان آب کنتور ندارد و باتوجه به شیوه نامه مسکن مهر نمی توانیم واحدها را بدون خدمات تحویل دهیم. الان هم متقاضیِ شاکی نداریم؛ حالا چه کسی با شما تماس گرفته و چه شده است من نمی دانم.
قیمت؛ حدود ۱۵۰ میلیون تومان
وی در واکنش به اینکه ساکنان مدعی هستند ۱۰۰ میلیون تومان به پروژه واریز کرده اند و اگر در پردیس مبادرت به خرید می کردند با ۵۰ میلیون تومان صاحب خانه می شدند اظهار داشت: من پیش از این یک پروژه ۱۱۲ واحدی داشتم که سال ۹۰ تحویل گرفتم و با ۳۵ میلیون تومان آورده متقاضیان در سال ۹۳ تحویل دادم. این پروژه دوم ما است که با تورم مواجه گردید و من نباید از جیبم پرداخت کنم. ما شب و روز کار کردیم. اعضا هم از نظر پولی حمایت آنچنانی نکردند. همین واحدها الان ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان فروخته می شود. ولی ما طبق صورت وضعیت دریافت می نماییم و بیشتر نمی گیریم. هم اکنون نیز باتوجه به تورم قیمت ساخت این واحدها به حدود ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.
سازنده اولیه فراری است
گوهرنیا در پاسخ به این پرسش که پیمانکار قبلی الان کجاست، اظهار داشت: پیمانکار قبلی ۸۰۰ میلیون تومان پول اعضا را برد و الان فراری است. بنیاد به ما گفت این ۸۰۰ میلیون تومان را می گیریم به شما می دهیم که آنرا هم نتوانستند بگیرند. یک وعده هایی دادند که انجام نشد. ما سند و قرارداد داریم. پیمانکار قبلی که کار کرده بود خیانت شده بود. کار آنها را تخریب کردیم چون از استواری کافی برخوردار نبود و نمی توانستیم اجازه دهیم زن و بچه مردم وارد این ساختمانهای ناایمن شوند. ۱۰۰ درصد پروژه را تخریب کردیم و باردیگر ساختیم. بنیاد مسکن هم در جریان است. ما پیمانکار نیستیم کارفرما هستیم.
من بنگاه ندارم؛ پسرم دارد
خرید واحدها با قیمتهای پایین و فروش آن با قیمتهای بالا؛ این ادعایی است که یاسر لک ـ معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ـ از قول بعضی اعضا به هیات مدیره پروژه مینی بوسرانی منتسب می کند. گوهرنیا در این خصوص می گوید: من بنگاه ندارم؛ پسرم بنگاه دارد و به من مربوط نیست. یک نفر پیدا نمی گردد که بگوید من از او واحدی خریداری نموده ام.
آیا پروژه عمدا طولانی شده است؟
حرفهای گوهرنیا با آنچه معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران بیان می کند مقداری متفاوت می باشد. یاسر لک از قول برخی متقاضیان سوال می کند «چه حکمتی در کار است که ظاهرا اراده ای بر اتمام واحدهای مسکونی از جانب مدیرعامل و هیات مدیره تعاونی مسکن مینی بوسرانی رودهن دیده نمی شود؟» او دراین زمینه کد می دهد که مردم بیان می کنند خرید و فروشهای غیرقانونی در حال انجام می باشد. لک می گوید: در حال بررسی هستیم که آیا معاملات ثانویه طبق شیوه نامه وزارت راه و شهرسازی انجام شده یا خیر.
معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با اعلان اینکه بخشهای حراستی و امنیتی بتازگی ورود کرده اند بیان می کند: هفته گذشته جلسه ای در فرمانداری دماوند داشتیم که این مساله مطرح و قرار شد بررسیها تکمیل شود و به نتیجه برسیم. احیانا موضوع به دستگاه قضایی هم ارجاع می شود.
لک خاطرنشان می کند: پروژه های تعاونی حتما باید سه چهار سال قبل تمام می شد و ادامه یافتن آنها تا کنون هیچ توجیهی ندارد. با تورمهایی که به وجود آمده بخصوص در پروژه های شرق تهران، مردم گرفتار مشکل شده اند. آقایان مدعی هستند که مردم پول نداده اند در صورتیکه ما پروژه های مشابهی داریم که با قیمت حداکثر ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان به پایان رسیده است. البته این حد نهایی قیمت است و هنوز در هیچ جا (بجز مینی بوسرانی) به عدد ۱۰۰ میلیون تومان نرسیده ایم. حتی همین پارینه واحدهایی با قیمت ۲۵ میلیون تومان تحویل داده شد.
سازنده: اینجا خیلی بنگاه هست که متقاضیان می روند می فروشند
گوهرنیا ـ سازنده پروژه ـ در پاسخ به این پرسش که آیا پسر شما واحدها را خریداری نمی کند؟ اظهار نمود: اینجا خیلی بنگاه هست که متقاضیان می روند و می فروشند. اما قیمت ما طبق بخشنامه است. قیمت دربازکن پارینه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان بود امسال به ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این را من از جیبم نمی توانم بگذارم. می توانم دربازکن غیرتصویری بگذارم اما با خود اعضا صحبت می کنم قبول می کنند که تصویری بگذارم. الان هم یک بلوک را تحویل داده ایم و بلوکهای دیگر معطل کنتور آب هستند. به محض اینکه کنتورها نصب شود تحویل می دهیم.
بنیاد مسکن: در اختیار ما نیست!
بنابراین گزارش، درباب مشکل اعضای تعاونی مسکن مینی بوس رانی مهرآباد رودهن با جواد حق شناس ـ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ـ صحبت کردیم که او اظهار داشت: با توجه به این که پروژه در اختیار تعاونی مسکن قرار دارد ما از نظر قانونی نمی توانیم هیچگونه ورودی به مساله داشته باشیم.
حق شناس اضافه کرد: مسائل مربوط به تعاونی های مسکن زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؛ هرچند با توجه به این که اعضای مجمع و هیات مدیره بوسیله اعضای تعاونی انتخاب می شوند وزارت تعاون هم گاهی نمی تواند دخالت چندانی در این مسائل داشته باشد.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اشاره کرد: ما به بسیاری از اعضای تعاونی های مسکن حق می دهیم که سالها در انتظار مسکن مهر به سر می برند اما همانطور که گفتم کاری از دست ما ساخته نیست. راه حل این است که تمامی اعضا، فردی را بعنوان نماینده برای پیگیری مشکلات حقوقی انتخاب و از او حمایت کنند.

منبع: