یك فعال كارگری خواستار شد توزیع سبد كالای اساسی برای كارگران و بازنشستگان

مدیرسا: یك كارشناس بازار كار تصریح كرد كه سیاست توزیع كالاهای اساسی به منظور افزایش قدرت خرید و بهبود وضع معیشت خانوارهای كارگری و مستمری بگیر باید در پیش گرفته شود.

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: وقوع برخی تحولات منطقه ای و جهانی، افزایش قیمت طلا، نوسانات ارزی و مواردی از این دست می تواند بر معیشت كارگران و بازنشستگان و قشر حداقل بگیر تاثیر بگذارد، بنابراین در چنین شرایطی و با عنایت به وضعیت اقتصادی باید با اتخاذ سیاست هایی فشار بر طبقات محروم و ضعیف را كاهش داد.

وی ادامه داد: یكی از این راهكارها، سیاست توزیع سبد كالا و اقلام مورد نیاز خانوارهای كارگری و مستمری بگیر است كه باید در چندین نوبت انجام گیرد و به جهت اینكه از جمعیت بازنشسته، كارگر و كارمند حمایت نماییم به پرداخت یارانه هایی نیاز داریم.

این كارشناس حوزه كار با اشاره به اینكه دولت باید برای گروه های كم درآمد كارگری، كارمندی و مستمری بگیر، وام ودیعه مسكن در نظر بگیرد، اضافه كرد: متاسفانه سیاست ها در بخش مسكن، فنی و هماهنگ نیست و به جای رونق بخش مسكن و تولید اشتغال در آن گاها تبلیغات غیرفنی صورت می گیرد كه به جهش قیمت مسكن منجر می شود، این در شرایطی است كه بخش اعظمی از دریافتی كارگران و حداقل بگیران صرف اجاره بهای مسكن می گردد.

حاج اسماعیلی با اشاره به هزینه های بالای درمان و پایین بودن حقوق بازنشستگان و كارگران، اظهار داشت: معتقدم به جای دعواهای زرگری بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، باید شرایط استفاده از بیمه درمان را برای مشمولان قانون كار و مستمری بگیران تسهیل نماییم تا كسانی كه بیمه تامین اجتماعی دارند، بتوانند از مراكز بهداشتی خصوصی، دولتی و دانشگاه ها استفاده كنند و هزینه كمتری بپردازند.

به اعتقاد این كارشناس حوزه كار، برای افزایش قدرت خرید خانوارهای كارگری و بازنشستگان، در كنار عرضه خدمات رفاهی، آموزشی، درمانی و اختصاص ودیعه مسكن، توزیع كالای اساسی به اقشار ضعیف و كم درآمد باید در دستور كار قرار گیرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، توزیع سبد غذایی یكی از سیاست های حمایتی دولت از اقشار محروم و ضعیف جامعه است كه در طول سنوات گذشته و در روزهای خاصی از سال بین نیازمندان و گروه های محروم و كم درآمد توزیع می گردد. عمده مشمولان این سبد غذایی را خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی تشكیل می دهند. فعالان كارگری همواره تاكید دارند كه كارگران و مستمری بگیران تامین اجتماعی جزو اقشار محروم و صدمه پذیر جامعه به شمار می روند و از این جهت برای بهبود وضع معیشت و افزایش قدرت خرید مستحق بهره مندی از مزایای سبد كالا هستند.