گشت و گذاری در آشفته بازار مسكن

مدیرسا: فصل نقل و انتقال مستاجرین فرارسیده است؛ هوا كه داغ می گردد بازار اجاره مسكن هم داغ می شود؛ هر سال اغلب آنهایی كه اجاره نشین هستند قصد می كنند چند متری به خانه اجاره ای خود اضافه و به خانه ای بزرگتر در منطقه ای بهتر نقل مكان كنند اما گویا امسال قضیه برعكس است و تازه اول آوارگی و دردسر مستاجرینی است كه باید روی تمام برنامه های خود خط بكشند و فعلاً رویای صاحبخانه را تعبیر كنند كه چند برابر مبلغ سال قبل را طلب می كند.
كافی است این روزها سری به مشاورین املاك بزنید تا خط به خط گفته های بالا برایتان متجلی شود و ببینید كه بازار مسكن چه آشفته بازاری است؛ بازاری كه این روزها بهانه دلار و یورو و ین و حتی روپیه هم گل آلودش كرده تا برخی شب خوابی رویایی ببیند و مستاجر را مامور تعبیر رویای وارونه خود كنند؛ البته نباید از صاحبخانه های شریفی كه شرایط سخت این روزهای مردم را درك می كنند غافل شد اما گویا تعدادشان كم است.

فقط به چند نمونه زیر دقت كنید:
مشاوری املاكی در منطقه شاهین ویلا كرج، از سوی صاحب ملك، خانه ای ۱۱۱ متری را با ۶۰ میلیون تومان هزینه پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره قیمت گذاری كرده است.
كمی آن طرف تر در همان منطقه، قیمت خانه ای را از یك مشاور املاك دیگر سراغ می گیرم؛ از میان همه پیشنهادهایش یكی نظرم را جلب می كند؛ یك واحد ۹۰ متری با ۴۰ میلیون تومان پول پیش و ۹۰۰ هزار تومان اجاره.
مشاور املاك دیگری یك واحد ۱۱۵ متری در شاهین ویلا را با ۲۰ میلیون تومان پیش و ۹۰۰ هزار تومان اجاره پیشنهاد می دهد.
همه این قیمت ها در یك منطقه متوسط در كلانشهر كرج در حالی مطرح می گردد كه همین واحدها را سال قبل می شد با ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت كمتر اجاره كرد؛ نكته دوم هم اینكه تمامی این واحدها شرایطی مشابه هم دارند؛ تفاوت متراژ هم نباید آنقدر در قیمت تاثیر داشته باشد اما اینكه چرا این آشفتگی و اختلاف قیمت وجود دارد را باید در قیمت گذاری دلبخواهی مسكن جست و جو كرد؛ همان رویای صاحبخانه كه نیت می كند خانه اش را به این قیمت اجاره دهد اما اینكه آیا قیمت واقعی هم همین است یا خیر چیز مهمی نیست!
وضعیت در دیگر مناطق كرج و اطراف هم همین است؛ مثلا یك مشاور املاك خانه ای ۸۰ متری در منطقه گلشهر در طبقه پنجم بدون آسانسور را با ۱۳ میلیون تومان پیش و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها واگذار می كند؛ همین خانه را سال قبل با قیمتی به مراتب كمتر می شد اجاره كرد.
به مشاور املاكی در منطقه آزادگان سر می زنم؛ همان موقع در حالیكه یك مستاجر در این منطقه به دنبال خانه ای با شش میلیون تومان پیش و ۴۰۰ هزار تومان اجاره می گشت؛ مسئول دفتر قیمت اجاره یك واحد ۱۰۰ متری در این محدوده را ۵۰ میلیون تومان پیش و ماهانه یك و نیم میلیون تومان اجاره عنوان نمود.
هزینه اجاره مسكن در گوهردشت بعنوان یكی از مناطق متوسط به بالای كرج هم افزایش محسوسی داشته است؛ یك واحد ۸۰ متری روبروی خیابان داریوش ۲۵ میلیون تومان پیش و ماهانه ۵۵۰ هزار تومان آب می خورد؛ یا یك واحد ۸۰ متری دیگر در همان حوالی ۲۰ میلیون تومان پیش و ۹۰۰ هزار تومان برای اجاره قیمت گذاری شده است؛ مسلما هر چه از فلكه اول بالاتر برویم به صورت تصاعدی قیمت هم بالاتر خواهد رفت؛ یك واحد ۸۵ متری در حوالی زمین های انصاری هم ۷۰ میلیون تومان رهن كامل داده می گردد.
اوضاع در شهرك اندیشه آشفته تر و بی قاعده تر است؛ بعنوان نمونه مشاور املاكی یك واحد ۷۵ متری در شهرك اندیشه را ۴۰ میلیون تومان رهن كامل می دهد؛ كمی آنسوتر مشاور املاك دیگری برای واحدی ۱۰۰ متری ۴۱ میلیون تومان پول پیش و ۶۵۰ هزار تومان اجاره ماهانه طلب می كند؛ در همان حوالی مشاور املاكی دیگر یك واحد ۵۴ متری را ۳۲ میلیون تومان برای رهن كامل قیمت گذاری كرده است؛ هم قیمت ها نسبت به سال قبل افزایش غیر عادی داشته و هم هر كس هر طور كه دلش خواسته قیمت گذاری كرده است.
وضعیت آشفته مسكن و افزایش قیمت به كمالشهر كه به شكلی پایین شهر هم به حساب می آید سرایت كرده؛ مثلا از یك بنگاه قیمت واحدی ۹۰ تا ۱۵۰ متری را جویا می شوم؛ یك واحد ۱۲۰ متری معرفی می كند كه ۵۰ میلیون تومان پول پیش می خواهد و ماهانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره!
نمونه های دیگر در مناطق مختلف هم اینگونه است: ۸۵ متر فردیس كانال غربی، ۵۵ میلیون تومان رهن كامل، ۸۳ متر كیانمهر، ۲۵ میلیون تومان پیش ۳۰۰ هزار تومان اجاره، ۷۰ متر درختی، ۱۶ میلیون تومان پیش، یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره، ۹۳ متر عظیمیه، ۶۰ میلیون تومان پیش، یك میلیون تومان اجاره، ۸۵ متر مارلیك، ۲۰ میلیون تومان پیش، ۶۵۰ هزار تومان اجاره و…

در همین خصوص رئیس اتحادیه مشاورین املاك كرج در مورد وضعیت آشفته قیمت گذاری مسكن در كرج به خبرنگار ایسنا می گوید: قیمت گذاری مسكن در ایران هیچ مبنا، قاعده و قانونی ندارد و همه چیز به توافق مالك و مستاجر و عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد.
محمد قمی ادامه می دهد: در گذشته قرار بود قانونی گذاشته شود تا كارشناسان مسكن در هر منطقه ارزش واقعی برای خرید، فروش، رهن و اجاره مسكن را تعیین كنند و بنگاه های معامله املاك با همان قیمت ها واحدهای مسكونی را معامله كنند اما این مورد به مرحله قانون نرسید.
قمی خاطرنشان می كند: در هر حال امیدواریم مجلس شورای اسلامی برای این وضعیت چاره ای بیندیشد یا دولت لایحه ای به مجلس عرضه كند.
وی اظهار می كند: در چنین وضعیتی اجاره بها امسال نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا كرده است كه این افزایش از همان توافق مالك و مستاجر و عرضه و تقاضا ناشی شده است. در چنین وضعیتی مستاجرین یا باید از پس افزایش هزینه ها برآیند یا اینكه به مناطق ارزان تر كوچ كنند.
وی در مورد وضعیت خرید و فروش مسكن در كرج هم اعلام می كند: معامله مسكن تا حدی رونق گرفته است اما به علت افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت، پیش بینی می گردد بعد از مدتی كوتاه دوباره وارد ركود شود.
در انتها امیدواریم مسئولان ذیربط برای این وضعیت آشفته مسكن چاره اندیشی كنند چون افزایش بسیار زیاد اجاره بها فشار سنگینی را به زندگی جمعیت زیاد اجاره نشین وارد می نماید.
گزارش از وحید صالحی، خبرنگار ایسنا منطقه البرز