یك اقتصاددان آلمانی: فشار آمریكا، اروپا را به سمت جایگزینی برای سوئیفت سوق می دهد

مدیرسا: مكس اوته می گوید سیاست های تحریمی واشنگتن سبب شده است كه یافتن چاره ای برای حفاظت از اروپا در برابر اقدامات غیرقابل پیش بینی آمریكا، به یك لزوم تبدیل گردد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر به نقل از راشاتودی، اقتصاددانان برجسته و پروفسور آلمانی، مكس اوته می گوید سیاست های تحریمی خصمانه واشنگتن سبب شده است كه یافتن چاره ای برای حفاظت از اروپا در برابر اقدامات غیرقابل پیش بینی آمریكا، برای بروكسل به یك لزوم تبدیل گردد.
این اقتصاددان و مدیر سرمایه گذاری آلمانی به راشاتودی اظهار داشت: آمریكا فشار زیادی بر روی مسائل گوناگون وارد كرده است و از اسلحه تحریم و سلاح های اقتصادی دیگر با شدت بیشتری حتی در برابر شركت های اروپایی و شركت های سوئیسی استفاده می نماید. این تنش زیادی را برای شركت های اروپایی، بخصوص بعد از بحران مالی جهان، به وجود آورده است.
اوته اظهار داشت: این دیگر بیش از اندازه تحمل است، ما باید راه خویش را جدا نماییم و ما باید توازن جدیدی به راه بیاندازیم كه این در شرایط فعلی، نقطه عطفی است كه منطقی به نظر می آید.
در اوایل این هفته، رییس روابط خارجی اروپا، فدریكا موگرینی، اظهار داشت كه برای پابرجا ماندن توافق هسته ای با ایران یك سیستم پرداخت با هدف ویژه (اس پی وی) طراحی نموده اند كه بدون ارسال پول به سوئیفت پرداخت ها به این كشور را انجام دهد. مكس اوته می گوید: این كه چنین ایده ای شكل گرفته است بسیار جالب است، این امكان دارد یك نقطه عطف باشد.
او افزود: در ۱۰ سال قبل جنگ افزارهای اقتصادی گوناگونی بر ضد كشورها و شركت های جهان مورد استفاده قرار گرفته اند و به خیلی از آنها صدمه زده اند. امكان دارد همین اتفاق نقطه تغییری باشد، چراكه دیگر كافی است و ما نمی دانیم كه پس از این باید منتظر چه اقدامی باشیم.
«فشار آمریكا بر خودروهای دیزل آلمان كه به نفع خودروسازان آمریكایی به اتمام رسید، فشار بر بانك های سوییس، فشار بر خیلی از صنایع دیگر، تحریم های ضد روسی كه بیشتر به آلمانی و اتریشی لطمه زد، از مثال های استفاده ابزاری آمریكا از ابزارهای مالی خود است».
ابزار اس پی وی اروپا برای پرداخت بدون سوئیفت به ایران، با واكنش تند آمریكا همراه شد. جان بولتون گفت واشنگتن اجازه نخواهد داد تحریم ها توسط اتحادیه اروپا یا هر كشور دیگری دور زده شود.
اما این اقتصاددانان آلمانی بر شكستن انحصار سوئیفت تصریح كرد و آن را بسیار ضروری دانست، هرچند اظهار داشت كه باید دید كشورهای عضو تا چه میزان در این امر همكاری خواهند داشت و آن را برنامه ای زمان بر دانست.