با سهم ناچیز بخش تعاون تشكیل بانك جدید ممكن نیست

مدیرسا: مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف اعتقاد دارد با سهم ناچیز بخش تعاون در اقتصاد نمی توان یك بانك تخصصی برای تعاونی ها تشكیل داد. او می گوید به جای تشكیل یك بانك دیگر در بخش تعاون، سرمایه بانك توسعه تعاون تقویت شود.

عبداله بهرامی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: در شرایط حاضر تشكیل بانك دیگر را به صلاح تعاونی ها نمی دانم چون تعاونی ها سرمایه بالایی ندارند كه بخواهند برای تشكیل یك بانك جدید اختصاص بدهند.

وی با اشاره به اینكه وجود یك بانك قوی و دارای منابع مالی بسیار، بهتر می تواند مطالبات بخش تعاون را محقق كند، اضافه كرد: با این وجود سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی بسیار ناچیز است و بر مبنای آمارها بین ۳ تا ۵ درصد اقتصاد، دست بخش تعاون است. طبعا با چنین سهمی تشكیل یك بانك جدید ممكن نیست و نمی توان بانك دیگری تاسیس كرد.

به گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف، تعاونی ها با شعار تقویت نمی شوند و تا زمانی كه به قدرت و تمكن مالی نرسیدند، نمی توانند سرمایه های خویش را در اختیار بانك دیگری بگذارند.

بهرامی تصریح كرد: درحال حاضر پشتیبانی از بانك توسعه تعاون و افزایش سرمایه بانك برای خدمت رسانی بیش تر به تعاونگران مدنظر ماست. وی درعین حال بر ضرورت حمایت بیمه ای از قالیبافان تصریح كرد و اظهار داشت: امنیت شغلی و آینده بافندگان به بیمه وابسته است و دولت باید دست از حمایت قالیبافان برندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف اضافه كرد: متاسفانه عزم و اراده جدی برای پوشش تامین اجتماعی همه قالیبافان وجود ندارد و از سویی تسهیلات مورد نیاز آن ها در اختیارشان قرار داده نمی گردد، در حالیكه برابر قانون حق بهره مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی را دارند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، قانون بیمه تامین اجتماعی بافندگان و قالیبافان در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید. بر طبق این قانون، همه بافندگان كشور می توانند با دریافت گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت، از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند. باوجود آنكه دولت در لایحه بودجه های سنواتی اعتباری برای كمك به بیمه قالیبافان پیش بینی می كند اما این رقم طی سال های گذشته به علت ناكافی بودن به ثمر نمی رسد و جمع خیلی از بافندگان از دریافت آن و پوشش بیمه ای محروم می مانند.

هم اكنون نزدیك به یك میلیون بافنده در كشور فعالیت می نمایند كه مشكل بیمه خیلی از آن ها برطرف نشده است.