فقط با پول نمی توان كاسبی كرد چگونه با كمتر از ۱۰۰ میلیون تومان كسب وكار موفق بسازیم؟

مدیرسا: مشاوران ارشد كارآفرینی به علاقمندان راه اندازی كسب و كار سفارش كردند كه در صورت داشتن ایده های خلاقانه و نوآورانه به مشاغل در رابطه با گردشگری ورود كنند. به قول آنها داشتن پول زیاد بدون مهارت منجر به ایجاد یك كسب و كار نخواهد شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مسلم خانی ـ استاد دانشگاه و مشاور عالی كسب و كار در یك برنامه تلویزیونی مشاغل در رابطه با حوزه گردشگری در ایران را موفق و پر رونق دانست و اظهار داشت: به كسانی كه در حوزه گردشگری ایده هایی به ذهنشان می رسد و یا طرح هایی دارند این نوید را می دهم كه كسب و كار پر رونقی خواهند داشت.

وی افزود: كشور ما در حوزه گردشگری جزو كشورهای برتر دنیا شمرده می شود و با عنایت به آن كه آثار تاریخی و جاذبه های اقلیمی و مردم شناسی فراوانی داریم پیشنهاد من این است كه علاقمندان به راه اندازی كسب و كار به حوزه گردشگری ورود كنند.

این استاد دانشگاه اشاره كرد: افراد برای شروع هر ایده ای كه دارند ثبت كنند و برای این كار به سازمان میراث فرهنگی مراجعه نموده و ایده خودرا به ثبت مالكیت معنوی برسانند.

خانی افزود: دومین گام این است كه از راه فضای مجازی، جاذبه های فرهنگی را معرفی كنند؛ مثلا از جاذبه های زیبا و خاصیت های منحصر به فرد یك استان شروع كنند و به استانهای دیگر برسند و با بازخوردهایی كه دریافت می كنند ایده خودرا گسترش دهند.

این مشاور عالی كارآفرینی و كسب و كار، احداث خوشه های كسب و كار را در موفقیت كارآفرینان موثر دانست و اظهار داشت: در بعضی كسب و كارها نظیر میناكاری روی سفال یا فرشبافی امكان دارد نیروهای كار به سبب گرانی مواد اولیه یا نبود مشتری و ركود كسب و كار بیكار شوند از این رو سفارش ما این است كه از خوشه های كسب و كار در این حوزه استفاده كنند.

خانی اظهار داشت: هم اكنون در لاله جین همدان، خوشه كسب و كار خوبی در حوزه كسب وكارهای مربوط به سفال شكل گرفته است كه بعنوان مجموعه ای از كسب و كارهای به هم پیوسته یك زنجیره تامین از مرحله تامین مواد اولیه و طراحی تا مرحله بازاریابی و فروش و خدمات سپس فروش را در برمی گیرد. اگر افراد بتوانند از الگوی خوشه یا زنجیره تامین استفاده كنند نه تنها استانداردهای محصولاتشان ارتقا می یابد بلكه زودتر شناخته شده و در بازار فروش موفق تر عمل می كنند.

با ۱۰۰ میلیون تومان و كمتر از آن می توانیم در هر جای ایران كسب و كار احداث نماییم به شرطی كه مهارت لازم را داشته باشیم. به گفته این استاد دانشگاه، در صورتیكه افراد بخواهند در چارچوب كسب و كار خانگی تولید داشته باشند، می توانند از مدل خوشه و زنجیره تامین استفاده كنند و با این مدل، قیمت تمام شده مواد اولیه خودرا كاهش دهند و محصولاتشان را با كیفیت بهتر و برند برتر به بازار عرضه كنند. معتقدم با احداث زنجیره تامین، به سمت تولید محصولات متناسب با نیاز بازار و خواست مشتریان می رویم.

در ادامه این برنامه علی اكبر فرجادیان ـ كارآفرین و مشاور راه اندازی و توسعه كسب و كار باز به علاقمندان احداث كسب و كار سفارش كرد: برای احداث شغل در حوزه صنایع دستی با تیم ها و گروه های حرفه ای وارد عمل شوند و سپس كسب تجربه و در صورت داشتن تمایل به كار در منزل، تجهیزات مورد نیاز را فراهم و در حوزه هنرهای دستی از بافت تابلو فرش در منزل آغاز كنند.

وی احداث كسب وكار با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به شرط داشتن مهارت و تجربه امكانپذیر دانست و اظهار داشت: با رقم ۱۰۰ میلیون تومان و كمتر از آن می توانیم در هر جای ایران كسب و كار احداث نماییم به شرطی كه مهارت لازم را داشته باشیم.

به گفته فرجادیان، اگر كاری را بلدیم و از میزان هزینه آن برای شروع كار اطلاع داریم می توانیم ایده خودرا در چارچوب یك برنامه دقیق دنبال نماییم و برمبنای آن برآورد هزینه داشته باشیم.

این كارآفرین متذكر شد: مكان احداث آن هم بسته به نوع كسب وكار فرد می تواند در هر منطقه و شهری باشد بنابر این لزوما به صرف داشتن مقدار مشخصی سرمایه قادر به ایجاد یك كسب وكار نخواهیم بود. برای این كار باید نیازی در بازار شناسایی و چاره ای نوآورانه یا خلاقانه را برای رفع آن پیدا كنیم؛ سپس برمبنای طرح و ایده موردنظر به سمت احداث كسب و كار حركت نماییم.

در بخش پایانی این برنامه وحید رجبلو، كارآفرین توان یابی كه بیشتر از ۷ سال است وارد حوزه برنامه نویسی شده از استارت آپی سخن اظهار داشت كه در حوزه كمك به معلولان راه اندازی كرده است. وی گفت كه از كار افتادگی ۹۸ درصدی و محدودیت های ظاهریش موجب نشده یك گوشه بنشیند بلكه تلاش خودرا به كار گرفته و با عملی كردن فكرهایش اپلیكیشنی به نام توانیتو به وجود آورده است.

به گفته رجبلو، ایده تاسیس استارت آپ به سبب محدودیهای وی در ذهنش شكل گرفته و سرانجام موفق شده پلتفرم یك كسب و كار نوپا را راه اندازی كند تا به افراد معلول، سالمندان و زنان حامله خدمات مورد نیازشان را عرضه نماید.