اقتصاد ایران در اولین روز هفته از كالبدشكافی INSTEX تا حقوق ۱۱ میلیونی وزیر

مدیرسا: روز پنج شنبه پس از ماه ها انتظار بالاخره اروپایی ها كانال ویژه مالی با ایران را تحت عنوان INSTEX رونمایی كردند كه مباحث كارشناسی پیرامون این ساز و كار كه صرفاً به دارو و غذا مربوط است نمایش شد؛ یك كارشناس در این زمینه اظهار داشت: هدف این است كه اتحادیه اروپا صادرات بیشتر را منوط به تصویب FATF كند و همین طور ایران همچنان ملزم به رعایت مفاد برجام بماند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مباحث كارشناسی و تحلیل ها از تصویب كانال ویژه مالی اروپا با ایران تحت عنوان INSTEX به همراه میزان حقوق دریافتی وزیر نیرو از مهم ترین موضوعات خبری امروز شمرده می شود. پس از ماه ها چشم انتظاری بالاخره پنجشنبه (یازدهم بهمن) سه كشور آلمان، فرانسه و انگلیس بعنوان سران اتحادیه اروپا در حالی بطور رسمی راه اندازی كانال ویژه مالی اروپا با ایران را اعلام نمودند و به جای اصطلاح SPV از اصطلاح INSTEX استفاده كردند كه در واقع بخش مقدماتی و فنی SPV یا سازوكار ویژه مالی است. این سازوكار در فرانسه ثبت شده و توسط پر فیشر ۶۹ ساله، بانكدار برجسته آلمانی و رئیس پیشین كامرتس بانك هدایت خواهد شد. این سه كشور اروپایی، یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان سهام داران آن هستند و امیدوارند كه دیگر كشورهای اروپایی سپس این، به آن بپیوندند.
پس از سه كشور ذكر شده، سایر مقامات اروپایی همچون كارین كنایسل وزیر خارجه اتریش و فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این كانال مالی حمایت كردند. آمریكا فعلاً از واكنش رسمی نسبت به راه اندازی این كانال خودداری كرده است، اما سفارت این كشور در آلمان اعلام نموده كه انتظار نمی رود این مكانیزم از فشار حداكثری آمریكا بر ایران بكاهد.

INSTEX از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می كند
INSTEX یا ابزار پشتیبانی از تبادلات تجاری، برای شروع كار تمركز خودرا بر دارو، مواد غذایی و كشاورزی گذاشته است كه در واقع اقلام غیر تحریمی هستند. البته آنگونه كه در بیانیه اروپایی ها اعلام شده است این سازوكار مالی به صورت گام به گام ومتناسب با پایبندی ایران به تعهداتش گسترش پیدا خواهدنمود.
در این باره وحید شقاقی شهری – عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران – در گفت و گو با ایسنا اصطلاح “گام به گام” كه در متن بیانیه آمده است را عبارتی در رابطه با FATF توصیف كرد و اظهار داشت كه هدف این است كه اتحادیه اروپا صادرات بیشتر را منوط به تصویب FATF كند و همین طور ایران همچنان ملزم به رعایت مفاد برجام بماند.
او همینطور به عدم حضور شركت های بزرگ در این سازوكار جدید اتحادیه اروپا اشاره نمود و اظهار داشت كه اروپایی ها نتوانسته اند رضایت شركت های بزرگ را برای مبادله با ایران بگیرند و به همین خاطر بر شركت های كوچك و متوسط برای واردات غذا و دارو تكیه كرده اند.
با این وجود طبق اعلام اتحادیه اروپا، بنظر می رسد در آینده اقلام غیرتحریمی كه مشمول تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیستند در حوزه كانال مالی اروپا قرار خواهند گرفت.
در بیانیه «INSTEX» سه كشور انگلیس، آلمان و فرانسه از ایران خواستند تا لوایح مربوط به FATF را اجرایی كند. در این بیانیه آمده: «INSTEX تحت بالاترین استانداردهای بین المللی مطابق با قوانین مقابله با پول شویی، مقابله با تروریسم و تحریم های سازمان ملل و اتحادیه اروپا عمل خواهدنمود. در همین راستا، این سه كشور اروپایی از ایران می خواهند تا هر چه سریع تر تمام عناصر طرح اقدام خود درباب گروه اقدام مالی (FATF) را اجرایی كند.»

استقبال بازرگانان آلمانی از طریق اندازی كانال مالی با ایران
انجمن بازرگانی BGA آلمان اعلام نمود كه كانال جدید برای تجارت غیر دلاری با ایران كه فرانسه، آلمان و انگلیس برای دور زدن تحریم های آمریكا گشوده اند، مشروع است. جزئیات بیشتر را این جا بخوانید.

عقب نشینی دلار در صرافی ها
خبر راه اندازی كانال مالی اروپا INSTEX به كاهش قیمت ارز و طلا منجر شد؛ آن هم در شرایطی كه قیمت جهانی طلا روند افزایشی به خود گرفته است. قیمت خرید دلار در بانك ها در روز چهارشنبه ۱۱ هزار و ۸۴۲ تومان بود و نرخ های امروز، شنبه ۱۳ بهمن ماه نشان داده است كه نرخ دلار بانكی نسبت به چهارشنبه گذشته بیشتر از ۵۰۰ تومان كاهش داشته است. یورو باز از ۱۴ هزار تومان رسیده بود، در اولین روز از هفته جاری بار دیگر به كانال ۱۳ هزار تومان بازگشت.

وزیر نیرو: ماشین ندارم، حقوقم هم ۱۱ میلیون تومان است
سری هم به سرویس انرژی بزنیم كه امروز وزیر مربوط به این حوزه نشست خبری داشت و درباره ی رقم دریافتی حقوقش صحبت كرد. اردكانیان با اشاره به وضعیت درآمد خود در وزارت نیرو اظهار داشت: بنده پیش از اینكه توفیق این خدمت را داشته باشم، از سازمان ملل حقوق دریافت می كردم كه با نرخ امروز عددی بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان در ماه بود. اما دریافتی امروز بنده حدود ۱۱ میلیون تومان است كه هفت میلیون تومان از دانشگاه صنعتی شریف و مابقی از نهاد ریاست جمهوری تأمین می شود. وزیر نیرو همین طور افزود: هم اكنون وسیله نقلیه شخصی ندارم و در دفتر كارم به جز آب و چایی هر هزینه دیگری را با حقوق شخصی خود پرداخت می كنم.

۱۳ بهمن رسید؛ خودرویی نرسید!
مصوبه هیئت وزیران درباره تعیین تكلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش های غیرمجاز، ۲۷ دی در “روزنامه رسمی” منتشر گردید كه طبق قانون، ۱۵ روز سپس انتشار آن یعنی ان امروز (سیزدهم بهمن) باید اجرایی می شد. با این وجود مخالفت هایی كه از طرف بانك مركزی صورت گرفت موجب شد روز اجرای این مصوبه و شروع ترخیص خودروها دیگر ۱۳ بهمن ماه نباشد. بگفته رئیس كل گمرك، طبق ضوابط خودروها را سپس ابلاغ تاریخ جدید و ساز و كار اجرایی، آن قسمتی از خودروها كه شامل ترخیص می شوند را ترخیص خواهیم كرد.

آب خزر نصیب تهرانی ها می شود؟
طرح انتقال آب از دریای خزر به استان تهران در سال ۱۳۹۱ كلید خورد، اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و آنطور كه مسؤولان می گویند نوبت اجرای این طرح پس از سال ۱۴۲۰ است. جزئیات بیشتر را در این لینك مشاهده كنید.