پیش بینی قیمت مسكن در سال ۹۸

به گزارش مدیرسا فاصله شدید بین قیمت مسكن با قدرت خرید متقاضیان مصرفی سبب شده تا این بازار ظرفیت خویش را برای رشد قیمت از دست بدهد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، كارشناسان رشد قابل ملاحظه قیمت در سال ۱۳۹۸ را برای بازار مسكن متصور نیستند. این بازار سال قبل در شرایطی رشد میانگین ۹۰ درصدی قیمت را به ثبت رساند كه حدود ۷۰ درصد از دو بازار رقیب یعنی سكه و ارز عقب ماند. امسال هم هر نوع تحول قیمتی در بازار مسكن، ركود این بخش را عمیق تر خواهد نمود.
در یك نظرسنجی اینترنتی با حضور ۲۸۷ نفر از شركت كنندگانی كه عمدتاً فعال حوزه مسكن هستند، نرخ رشد قیمت مسكن در سال ۱۳۹۸ همتراز با تورم عمومی پیش بینی شده است. ۲۶ درصد افراد معتقدند افزایش قیمت مسكن همسطح تورم پیش می رود. ۲۵ درصد گفته اند كمی بالاتر از تورم خواهد بود. ۱۷ درصد پایین تر از نرخ تورم را برای این بخش پیش بینی كرده اند. ۱۷ درصد هم معتقدند نرخ رشد قیمت مسكن منفی خواهد بود. ۱۱ درصد به رشد بیشتر از دو برابر تورم نظر داده اند و تنها ۴ درصد گفته اند كه قیمت مسكن امسال به دو برابر نرخ تورم می رسد.
جهش قیمت مسكن نخواهیم داشت
رئیس اتحادیه مشاوران املاك با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۱ پس از رشد نرخ ارز و رشد جهشی قیمت مسكن اظهار داشت: این تجربه نشان داده است كه در سال ۱۳۹۸ رشد جهشی قیمت نخواهیم داشت؛ چونكه با عنایت به كاهش قدرت خرید و رشد جهشی قیمت مسكن در سال گذشته، امسال قیمت مسكن در حد شاخص تورم افزایش خواهد یافت.
مصطفی قلی خسروی در عین حال بیان كرد: اگر فعالیت های وعده داده شده برای تولید مسكن به ثمر بنشیند ثبات قیمت مسكن دور از دسترس نیست.
از جانب دیگر، دولت برای رونق دهی به بازار مسكن برنامه هایی همچون تولید و عرضه مسكن در شهرهای جدید، شهرهای كوچك و بافت های ناكارآمد را در دستور كار قرار داده است. روز یكشنبه با حضور رئیس جمهور اولین طرح مسكن امید شهر تهران با نام پروژه بهاران شرقی به بهره برداری رسید. این طرح كه شامل ۳۲۴ واحد مسكونی و ۶۳ واحد تجاری در ۹ بلوك می شود، در مجاورت بافت فرسوده منطقه ۱۸ شهر تهران قرار دارد.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم در پیام نوروزی خود اعلام نموده بود: امیدوارم سال ۱۳۹۸ با حضور قوی تر همه دست اندر كاران، شامل مشاوران، سازندگان و سرمایه گذاران حوزه مسكن به سال رونق ساخت و تولید مسكن تبدیل گردد.
كسادی بازار مسكن در تعطیلات نوروز
با وجود گرمای نسبی معاملات در اسفندماه سال گذشته، در ایام اولین سال جاری بازار تقریباً در ركود كامل به سر برده است. بر مبنای اعلام اتحادیه مشاوران املاك، معاملات مسكن در اسفندماه ۱۳۹۷ نسبت به زمان مشابه سال قبل در كل كشور و شهر تهران به ترتیب ۲۶ درصد افزایش و هفت درصد كاهش داشته است؛ با این وجود تعداد قراردادها به ترتیب ۲۴ و ۳۳ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش نشان داده است.
اما در مورد سال جدید با عنایت به قرار داشتن در ایام تعطیل، تعداد معاملات قابل توجه نبوده است؛ به صورتی كه در ۱۶ روز ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۸ تنها ۶۱ مورد خرید و فروش مسكن در شهر تهران به ثبت رسیده و باید ببینیم در ۱۵ روز باقی مانده چه اتفاقی می افتد. این در شرایطی است كه فروردین ماه سال قبل تعداد قراردادهای خرید و فروش شهر تهران ۵۰۰۰ مورد بود.
صعود قیمت به دنبال صعود معاملات در اسفندماه
در شرایطی كه شاخص های مختلف از كاهش سرعت رشد قیمت مسكن در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ حكایت داشت، بر مبنای اعلام برخی آمارهای غیررسمی در اسفندماه رشد ماهیانه قیمت مسكن به ۸ درصد رسیده است. افزایش میانگین ماهیانه قیمت مسكن پایتخت در ماه های مهر، آبان، آذر، دی، بهمن و اسفند به ترتیب ۶.۴، ۶.۶، ۴.۱، ۲.۵ و ۱.۷ و ۸ درصد به ثبت رسیده است. همان گونه كه آمار نشان داده است بعد از یك وقفه قیمتی، مجدداً در اسفندماه با رشد قیمت روبرو شده ایم كه علت اصلی آن جنب وجوش برخی خریداران نگران از شرایط پس از عید بوده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك در مورد این نوع معاملات می گوید: یك نگاه فكری در كشور ما وجود دارد كه همواره مسائل را به بازه های زمانی قبل و پس از اتفاقات تقسیم می كند. پیش از عید، پس از عید؛ پیش از انتخابات، پس از انتخابات؛ پیش از ماه رمضان، پس از ماه رمضان. این انگاره همیشه وجود داشته و امسال هم دیده می شود. بنابراین غالباً در ماه های پایانی سال حجم معاملات برخی كالاها همچون مسكن بالا می رود كه به افزایش نسبی قیمت منجر می شود.
وی ادامه داد: بسیاری افراد تصور می كنند قیمت خانه و سایر كالاها مقرر است در سال ۱۳۹۸ گرفتار جهش شود. اما با عنایت به تجربه ۵۰ ساله ای كه در حوزه املاك دارم می گویم سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی افتد و قیمت مسكن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می یابد.
برخی خریداران تلاش كردند در ماه های پایانی سال خرید خویش را نهایی كنند. همین مبحث به رشد قیمت اسمی، پیشنهادی و قطعی در آخرین ماه سال منجر گردید. هدف پنهان گروهی از مالكان هم كه به خریداران می گفتند پس از عید قیمت ها عجیب و غریب بالا می رود این بود كه از رونق نسبی معاملات در ماه های پایانی استفاده كنند كه ظاهراً به هدف خود هم رسیدند.
مسیر احتمالی بازار مسكن در سال ۹۸
مهدی سلطان محمدی، كارشناس اقتصاد مسكن درباره پیش بینی از قیمت مسكن در سال ۱۳۹۸ می گوید: همان مولفه هایی كه سال قبل در بازار مسكن وجود داشتند با مقیاس ضعیف تر هنوز فعال می باشند. علاوه بر احتمال افزایش قیمت ارز، افزایش حداقل دستمزد كه تا حدود ۳۵ درصد تعیین شده و بخش عمده ای از هزینه های ساخت مسكن را تحت تأثیر قرار می دهد، بر قیمت تمام شده مسكن تأثیرگذار است، بنابراین تورمی از این ناحیه خواهیم داشت. می توان انتظار داشت كه بازار مسكن همچنان از رشد برخوردار باشد ولی افزایش جهشی نخواهد داشت. به نظر من امسال قیمت مسكن حول و حوش نرخ تورم و حتی امكان دارد پایین تر از میانگین تورم قرار گیرد.