سرنوشت ماشین سازی تبریز به كجا رسید؟

مدیرسا: مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز اعلام نمود: ماشین سازی با وجود تبلیغات، جوسازی ها، شایعات و بی مهری ها به فعالیت و تولید خود ادامه داده و به برخی از كشورها صادرات هم داریم.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، نصیر شكرانه در نشست خبری با اشاره به بدهی های ماشین سازی در سال ۹۶، اظهار نمود: بعد از خریداری كارخانه توسط خریدار جدید و تزریق منابع مالی كلان، كارخانه ماشین سازی جان گرفت، بطوریكه ۵۰ میلیارد تومان در مرحله اول برای پرداخت معوقات همكاران بازنشسته و معوقات كارگران شاغل و همین طور پرداخت هفت میلیارد تومانی به بانك برای آزادسازی سند كارخانه ماشین سازی و ریخته گری تزریق شد.

شكرانه افزود: ۱۵۰ میلیارد تومان در مجموع توسط خریدار به كارخانه تزریق شد كه قسمتی از آن به فضاسازی محیط، خرید مواد اولیه و رفع ایرادات صرف شد.

وی درباب استخدام نفرات جدید بعد از روی كار آمدن خریدار جدید، اظهار داشت: بعد از روی كار آمدن خریدار جدید ۴۰۰ نفر استخدام و ۱۶۰ نفر نیروی پیمانكاری به قراردادی تبدیل وضعیت شدند كه در مجموع ۷۵۰ نفر در ماشین سازی و ۳۶۰ نفر در بخش ریخته گری شاغل هستند.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز با اشاره به زمان بر بودن تبدیل مواد اولیه به قطعه، بیان كرد: نیمه اول سال ۹۷ تولید ماهانه ماشین سازی حتی به ۲۰ دستگاه نمی رسید كه پس از تغییرات در بدنه مدیریتی و همت نیروهای متخصص تولید ماهانه را به ۶۰ دستگاه رساندیم.

شكرانه افزود: تمام حقوق كارگران ماشین سازی پرداخت شده و در مناسبت های مختلف همچون دهه فجر، عید نوروز، روز كارگر، ماه مبارك رمضان و … پاداش ویژه پرداخت شده است.

وی اشاره كرد: هر كدام از ماشین ابزارهای تولید شده در كارخانه ماشین سازی این توانایی را دارد كه شغلی به وجود آورده و درآمد حاصل نیز برای هزینه خانواده ۱۰ نفری در ماه كفاف می دهد كه متأسفانه عده ای در اظهار نظری غیركارشناسی كه گاه جنبه ی فضاسازی و بهره برداری خاص را دارد، می گویند كه ماشین سازی را به خودروسازی تبدیل می نماییم.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز افزود: صنعت خودروسازی تابحال چه كاری كرده كه می خواهیم ماشین سازی را هم به خودروسازی تبدیل كنیم؟ خودرو یعنی استهلاك و هزینه، ولی ماشین سازی ایجاد كننده شغل است؛ همین طور صنعت خودروسازی با مشكل تأمین قطعات مواجه بوده كه انتظار می رود اظهار نظرها كارشناسی شود و مسئولان تصمیم ساز در سال رونق تولید از ماشین سازی حمایت كنند.

وی درباب آمار صادرات كارخانه ماشین سازی اظهار نمود: صادرات چهار دستگاه به كشور آلمان در اسفندماه سال قبل و صادرات ۱۲ دستگاه به تركیه امسال انجام شده، همین طور ۱۲ دستگاه نیز از طرف كشور تركیه سفارش داده شده است.

شكرانه از انعقاد قرارداد مقدماتی با كشور سوریه به ارزش ۲۷ میلیون دلار خبر داد، اظهار داشت: بر طبق این قرارداد، متعهد شدیم در طول ۶.۵ سال كارخانه ای در سوریه راه اندازی كرده و توسط كارخانه ماشین سازی تبریز از آن پشتیبانی نماییم كه البته اجرای این قرارداد منوط به حضور باردیگر طرف سوریه ای در ایران است.

وی تاكید كرد: شایعات به وجود آمده درباب وضعیت ماشین سازی، ما را در خرید قطعات با مشكل مواجه می كند. بهتر است افراد بجای اظهار نظرهای غیركارشناسی از مجموعه بازدید كرده و در جریان میزان تولید كارخانه قرار گیرند، اخیرا آقای نجفی مشاور وزیر صمت از كارخانه بازدید كرد كه بلافاصله با دكتر رحمانی تماس گرفته و اعلام نمود كه آمار و اطلاعات واصله از وضعیت این كارخانه با آن چیزی كه مشاهده كرده متفاوت می باشد.

شكرانه در ارتباط با فعالیت كارخانه ریخته گری گروه ماشین سازی، اظهار نمود: بخش آهنگری این كارخانه راه افتاده و گلوله های آسیابی نیز تولید می شود كه این محصول مشتریانی از داخل و خارج كشور دارد.

مدیرعامل گروه ماشین سازی تبریز تاكید كرد: ماشین سازی متعلق به مردم است، فرقی ندارد مالك آن چه كسی باشد، باید برای ادامه ی فعالیت این صنعت كه آبروی استان بوده تلاش كنیم؛ چونكه گروه ماشین سازی ایجاد كننده شغل و پشتیبان خیلی از صنایع است.

منبع: