گزارش مدیرسا به نقل از مهر رونق شغلی در دوران ركود، كاهش نرخ بیكاری بر سر تحریم سنگینی كرد

مدیرسا: متغیرهای تاثیر گذار در بازار كار در حالی از رشد اشتغال و كاهش جمیعت بیكار در كشور حكایت دارند كه بی نظمی در فضای كسب و كار از اهداف تحریم ها در اقتصاد بود.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، تحریم ها مقابل ایران با هدف ایجاد چالش در فضای اقتصادی و بی نظمی در فضای كسب و كار كشور طی سالهای گذشته به نهایت خود رسید و حالا مدتهاست دولت امریكا فضای تازه ای برای اعمال فشار بیشتر بر كشورمان در اختیار ندارد و از همین رو تلاش دارد با لفاظی و ایجاد جو روانی، افكار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. ماحصل این فشارها و تحریم ها، افزایش شدید جمعیت بیكار و ریزش شدید نیروی كار ناشی از ركود در اقتصاد پیش بینی می شد. اما جدیدترین گزارش مركز آمار از فاكتورهای بازار كار در فصل بهار، از بهبود متغیرهای اصلی حكایت دارد. بر طبق این گزارش، نسبت اشتغال در كشور تقریباً ثابت ماند و با رشدی هر چند اندك به ۳۶.۲ درصد رسید.
در عین حال جمیعت بیكار كشور كه در بهار سال قبل ۳ میلیون و ۳۲۱ هزار نفر بود، در بهار امسال به ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر رسید.
تجربه شوك مثبت به بازار كار پس از دوران ركود
در همین زمینه علاء الدین ازوجی سرپرست دفتر سیاست گذاری بازار كار و توسعه اشتغال وزارت كار در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره گزارش جدید مركز آمار در خصوص افزایش جمعیت شاغل و كاهش جمعیت بیكار در شرایط تحریم اظهار داشت: تجربیات گذشته نیز نشان داده است كه برخی صنایع حتی در شرایط ركود با رشد مواجه بوده اند و به تبع آنها فاكتورهای بازار كار نیز روند مثبتی را طی كرده اند.
وی با اشاره به اینكه حدود ۳ سال پیش و پس از طی دوران چند ساله تحریم یك شوك مثبت در بازار كار بوجود آمد، اضافه كرد: البته كه كاهش نرخ رشد اقتصادی اثر خودرا در فضای كسب و كار از بُعد اشتغال گذاشته است اما كاهش نرخ رشد تأثیر قابل توجهی در افزایش نرخ بیكاری نداشته است.
سرپرست دفتر سیاستگذاری بازار كار و توسعه اشتغال وزارت كار با اشاره به اینكه طبق گزارش مركز آمار ایران به رغم كاهش جمعیت فعال اما جمیعت بیكار كشور به ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر رسیده است، اضافه كرد: این در شرایطی است كه تا قبل از این جمعیت بیكار كشور حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود.
ازوجی با تاكید بر اینكه «شاخص نرخ بیكاری» شاخص قابل استننادی جهت بررسی و تحلیل سیاست های بازار كار نیست افزود: در میان فاكتورهای بازار كار، «نسبت اشتغال» می تواند شاخص درستی برای ارزیابی سیاست ها باشد چونكه این شاخص هم سمت عرضه نیروی كار و هم طرف تقاضای بازار كار را مورد ارزیابی قرار می دهد.
وی اظهار داشت: برمبنای آمار جدید مركز آمار ایران نسبت اشتغال در فصل بهار ۳۶.۲ درصد است كه به رغم رشد ۰.۱ درصدی حتی تثبیت آن در شرایط فعلی یكی از توفیقات سیاست های بازار كار است.
فرصت های جدید بازار كار در دوران ركود
همچنین حاج اسماعیلی، كارشناس بازار كار در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح ظرفیت های اشتغال در شرایط تحریم اظهار داشت: باید در وهله نخست این مساله را بپذیریم كه همچنان محدودیت های زیادی در بازار كار وجود دارد و هنوز دولت به اندازه كافی شرایط لازم را برای مدیریت فضای كسب و كار ایجاد نكرده است اما شرایط تحریم فرصت های جدیدی را در بخش های مختلف اقتصادی برای كشور به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینكه طبیعتاً شرایط تحریم فعالیت بعضی از بنگاه های اقتصادی رابا مشكل مواجه كرده است، اضافه كرد: این دغدغه را نمی توان نادیده گرفت و اگر دولت كمیته های فنی و كارشناسی را برای پشتیبانی از بنگاه ها در دستور كار قرار ندهد حتی ركود، می تواند برخی بنگاه ها را تهدید كند.
این كارشناس بازار كار اشاره كرد: بدین سبب به صورت طبیعی طی ماه های گذشته در این بخش از اقتصاد با ریزش نیروی كار مواجه بودیم و تعداد شاغلان كاهش پیدا كردند اما نباید فراموش كرد كه امسال یك فرصت استثنایی نیز در كشور به وجود آمده كه بطور قطع می تواند در آینده نیز ضریب اشتغال كشور را افزایش دهد.
ظرفیت ایجاد ۲۵۰ هزار شغل در بخش كشاورزی
حاج اسماعیلی با اشاره به توسعه ظرفیت های اشتغال در بخش های كشاورزی، دامپروی و پرورش آبزیان اظهار داشت: اگر مدیریت منابع آب به درستی صورت بگیرد و دولت تمركز خوبی در بخش كشاوزی داشته باشد می توانیم طی امسال تا حدود ۲۵۰ هزار شغل در این بخش ایجاد نماییم.
وی اضافه كرد: هر چند تحریم ها قسمتی از اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد و بی ثباتی در بعضی متغیرهای فضای كسب و كار را تحت تأثیر قرار داد اما در بخش كشاورزی، دامپروی و پرورش آبزیان با دریچه جدیدی مواجه شدیم كه هم می تواند تولیدات صادراتی را در كشور افزایش دهد و هم اشتغالزا باشند.
این كارشناس بازار كار با تاكید بر اینكه به رغم ریزش نیروی كار در بخش های عمومی صنعتی و خدماتی اما برای اشتغالزایی در بخش كشاورزی فرصت های جدید شغلی به وجود آمده است اظهار داشت: به شرط اینكه دولت تمركز داشته باشد و فضای خوبی در این زمینه فراهم آورد.
حاج اسماعیلی اضافه كرد: ما طی یكسال گذشته تحت شدیدترین تحریم های ظالمانه غربی بودیم اما به رغم مشكلات مقطعی مانند گرانی كه مردم را رنج می دهد، زیرساخت ها و ستونهای كشور لطمه ندیده است؛ ظرفیت های بزرگ و منابع بسیار غنی در كشور وجود دارد. ایران علاوه بر منابع نفت و گاز در حوزه معادن هم غنی هستیم. ایران در بخش كشاورزی جزو كشورهای سرآمد است و تولیدات میوه و سبزیجات می تواند خیلی كشورهای منطقه را تغذیه كند.
وی با اشاره به اینكه ایران در بخش های مختلف صنعت نفت، برق، پتروشیمی و فولاد نیز امكانات خوبی دارد، اظهار داشت: در حوزه های گردشگری و فناوری اطلاعات نیز فرصت های بسیار خوبی در حوزه اشتغال هستند كه تحریم ها هیچ تأثیری در آنها نخواهد گذاشت و این مدیریت دولت مردان است كه بتوانند از ظرفیت ها به خوبی استفاده كنند و در عین حال با تاكید بر منابع داخلی و مشاركت مردم در حوزه های مختلف می توانیم در مقابل خیلی از این لطمه ها مقاومت نماییم.
این كارشناس بازار كار اشاره كرد: بدین سبب اگر با مدیریت و سیاست گذاری های درست داخلی بتوانیم از ظرفیت های بخش های مختلف استفاده نمائیم بطور قطع علاوه بر توسعه اقتصادی، شاهد رشد اشتغال در كشور خواهیم بود.

منبع: