شرط ترخیص سربازی داشتن گواهینامه مهارتی

مدیرسا: معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از افزایش پنج برابری مهارت آموزی در سربازان آگاهی داد و اظهار داشت: در امتداد ارائه آموزش های مهارتی بیشتر از ۱۲۷ هزار سرباز در پادگانها دوره های مهارتی را گذرانده اند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سلیمان پاك سرشت در آیین تجلیل از مهارت آموختگان برتر نیروهای مسلح در وزارت كار اظهار نمود: با عنایت به برنامه جدید مهارت آموزی افزایش پنج برابری در مهارت آموزی سربازان داشتیم و پتانسیل مهارت آموزی در جامعه سربازان وجود دارد.
وی اضافه كرد: این برنامه را با قوت و اثربخشی بیشتری دنبال خواهیم كرد تا چرخه كامل مهارت آموزی از مهارت تا اشتغال را تامین نماییم و خرسندیم كه تا كنون ۲۰۰ هزار سرباز را آموزش داده ایم.
پاك سرشت اظهار داشت: امروز پیام مهارت آموزی بعنوان یك پیام ملی در سخنان مقامات عالی كشور شنیده می شود و بزودی ثمرات و نتایج مهارت آموزی اثربخش را خواهیم دید.
اقتدار اقتصادی مثل اقتدار نظامی مهم است
معاون وزیر كار با اشاره به اینكه اقتدار اقتصادی در شرایط كنونی به اندازه اقتدار نظامی مهم می باشد اشاره كرد: خوشبختانه سوژه مهارت آموزی سربازان بعنوان یك پروژه ملی جاافتاده است و امیدواریم كه دو سال زمان سربازی فرصت مغتنمی برای مهارت آموزی سربازان باشد تا پس از دو سال خدمت، سربازان توانمندی را به جامعه عرضه نماییم.
وی سربازان، فارغ التحصیلان دانشگاهی، كارجویان، روستاییان، زنان سرپرست خانوار را از مهمترین گروههای مورد هدف سازمان آموزش فنی وحرفه ای برای مهارت آموزی عنوان نمود و اظهار داشت: بی شك سربازان یكی از اصلی ترین گروهها به شمار می روند چونكه به لحاظ توان جسمی و برای بهره گیری از دوران مقدس خدمت سربازی بهترین فرصت را برای كسب مهارت دارند.
پیش بینی مشوق های حمایتی برای سربازان
وی با اشاره به اینكه مشوقهای خوبی از طرف نیروهای مسلح برای سربازان پیش بینی شده تا با انگیزه بیشتری برای مهارت آموزی پیشقدم شوند، اظهار داشت: در امتداد افزایش مهارت سربازان برنامه مهارت آموزی نیروهای مسلح را با هدف افزایش بهره وری كاركنان وظیفه و اشتغال پذیری سربازان آغاز كردیم تا بعد از اختتام خدمت در كنار برخورداری از مهارتهای فنی و حرفه ای فرصتهای اشتغال بیشتری در اختیار داشته باشند.
به گفته معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۷ بیشتر از ۱۲۷ هزار سرباز دوره های مهارتی را در پادگانها گذرانده و گواهینامه مهارتی دریافت كرده اند.
به گفته پاك سرشت، مطابق بررسی های صورت گرفته از میان مهارت آموزان ۴۰ تا ۴۵ درصد افرادی كه متقاضی گذارندن دوره های مهارتی بوده اند به سرعت جذب بازار كار شده و موفق به راه اندازی یك كسب و كار شده اند.
ارائه ۵۱۲ عنوان مهارتی بوسیله سامانه سرباز مهارت
همچنین سیدمهدی فرحی، فرمانده قرارگاه مركزی مهارت آموزی كاركنان وظیفه نیروهای مسلح نیز در این مراسم از طریق اندازی سامانه سرباز ماهر با كمك سازمان وظیفه عمومی آگاهی داد و اظهار داشت: بوسیله سامانه سرباز ماهر بیشتر از پانصد و دوازده هزار مهارت را اعلام كردیم.
وی افزود: وظیفه نیروهای مسلح این نیست كه بیكاری را ریشه كن كند ولی در امتداد ایجاد امنیت در كشور این امر را وظیفه خود دانسته است. ما به دنبال دادن گواهینامه نیستیم بلكه هدف ما مهارت آموزی است و در این راستا سلسله مراتبی را ترسیم كردیم.
هدفگذاری آموزش ۲۰۰ هزار سرباز در سال ۹۸
فرحی از هدفگذاری آموزش ۲۰۰ هزار سرباز در سال ۱۳۹۸ آگاهی داد و اظهار داشت: در امتداد كمك به مهارت آموزی سربازان از همكاری دستگاهها و نهادهای در رابطه با این مساله بهره گرفته ایم و ۳۰ دستگاه و نهاد را مشخص كردیم تا همكاری و مشاركت داشته باشند از این ۳۰ دستگاه با ۲۰ دستگاه تفاهم نامه همكاری بستیم كه سهم هر دستگاه برای آموزش مشخص شده است و بزرگترین تفاهم نامه ما با وزارت كار در سال ۱۳۹۶ و در زمان تصدی دكتر ربیعی بود تا در جهت حفظ سرمایه های ملی كشورمان گام برداریم.
وی اظهار داشت: این پنج دستگاه و نهاد شامل جمعیت هلال احمر، وزارت كار، وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و وزارت جهاد كشاورزی است كه بوسیله وزارت جهاد كشاورزی ۲۸ هزار سرباز را آموزش دادیم.
شرط ترخیص از سربازی داشتن گواهینامه مهارتی
فرمانده قرارگاه مركزی مهارت آموزی كاركنان وظیفه نیروهای مسلح همین طور از تدوین نقشه راه پنج ساله برای ارتقای سطح مهارت آموزی سربازان آگاهی داد و اظهار داشت: این برنامه ۵ ساله از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ را شامل می شود كه برمبنای آن در چارچوب ۱۵ حوزه كاری آموزشهای لازم ارائه خواهد شد و سربازانی كه تا سال ۱۴۰۱ از خدمت سربازی فارغ می شوند گواهینامه مهارتی دریافت خواهند كرد به نحوی كه تمام سربازان با داشتن گواهینامه مهارتی ترخیص خواهند شد.
فرحی با اشاره به اجرای طرح تكاپو در كشور اظهار نمود: طرح تكاپو را معاونت اشتغال وزارت كار طراحی و اجرا كرده كه به سبب آن برمبنای استعدادها و ظرفیتهای هر منطقه و استان اشتغالزایی می شود و مشخص می كند كه در كدام استانها كدام مهارتها شانس بیشتری دارند و ما بر طبق آن ظرفیتها در هر استان به سربازان مهارتهایی را اموزش می دهیم تاشانس بیشتری برای ورود به بازار كار داشته باشند.
مهارت آموزی ۲۰۶ هزار سرباز طی دو سال گذشته
وی با اشاره به آموزش ۱۰۶ هزار سرباز در سال ۹۶ و آموزش ۱۰۰ هزار سرباز در سال ۹۷ ابراز امیدواری كرد: با عنایت به آنكه نیمی از سربازان كشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، مهارت آموزی سربازان به اشتغال آنها منجر شود.
فرمانده قرارگاه مركزی مهارت آموزی كاركنان وظیفه نیروهای مسلح درانتها از سربازان بعنوان ثروت و سرمایه ملی یاد كرد و اظهار داشت: امروز سربازان ما بین ۱۸ تا ۲۸ سال سن دارند و دو سال خدمت سربازی طلایی ترین دوران سربازی آنها به حساب می آید كه اساسا نقش موثری در آینده این گروه از جامعه خواهد داشت.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، تفاهم نامه همكاری میان ستاد كل نیروهای مسلح و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با هدف انتقال و تبادل تجربیات، كمك به تامین تجهیزات، اجرای دوره های آموزشی و پروژه های پژوهشی، توسعه مهارت آموزی كاركنان وظیفه و تربیت مربیان پایور و ایجاد زمینه های اشتغال و نشاط در سال ۱۳۹۶ و جهت اجرا برای مدت ۵ سال به امضا رسید.

منبع: