در راستای دستور مقام معظم رهبری؛ نقشه راه تنظیم بازار كشور تدوین شد

به گزارش مدیرسا قائم مقام وزیر صنعت، با اشاره به دستور مقام معظم رهبری درباب تهیه نقشه راه برای تنظیم بازار كشور، گفت: این نقشه راه و الزامات اجرایی آن تهیه و برای مقامات ذی صلاح ارسال شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدرس خیابانی در مورد رویكرد های ویژه نقشه راه تنظیم بازار كشور اظهار داشت: در این سند توجه به معشیت عمومی در اولویت قرار دارد و تامین به هنگام كالاهای اساسی مورد نیاز كشور، پشتیبانی از تولید داخل و افزایش رقابت پذیری تولیدات، كنترل و مدیریت واردات، گسترش زیر ساخت های تجاری و لجستیكی همگام با ظرفیت های تولیدی، همگن سازی آمایش تجاری با آمایش صنعتی كشور، تامین حداكثری كالاهای اساسی از محل تولیدات داخلی، بهینه سازی الگوی مصرف، بهره گیری از ظرفیت های تجاری استان های مرزی، تمركز سیاست گذاری درتنظیم بازار، كنترل موجودی و قیمت كالا بعنوان ۲ شاخص كلیدی در تنظیم بازار، تقویت نقش تشكل های بخش خصوصی و اتحادیه های تعاونی و انجمن ها هم در تصمیم سازی و هم در مراحل مختلف اجرا همچون اجرای دقیق امور مربوط به ذخیره سازی و بكارگیری ابزارهای تنظیم بازار كالاهای استراتژیك ؛ دستور كار اجرایی مسئولان خواهد بود. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: همزمان با جهت گیری كاهشی واردات كالاهای غیرضرور و كالاهایی كه تولید مشابه در كشور دارند درباب كالاهای اساسی ضمن رعایت این اصل، با اولویت تامین كسری نیاز كشور صورت خواهد گرفت. مدرس خیابانی افزود: جهت گیری مهم دیگر در این نقشه راه كاهش هزینه مبادله كالا و خدمات با اصلاح و نوسازی شبكه توزیع كه در این راستا سامانه های مناسبی طراحی و عملیاتی شده اند كه اولویت آنها حذف هزینه ها و نقش واسطه ها در روند توزیع كالا در سطح كشور است. قائم مقام وزیر صمت اشاره كرد: استفاده از ظرفیت های نوین و نقش استارت آپ ها در شبكه توزیع، كاهش تجارت غیر رسمی و كاهش قاچاق كالا، تقویت و توسعه محصولات صادراتی با ارزش افزوده بالا، تنوع بخشی در بازار ها، متنوع سازی كالاهای تولیدی و تنوع بخشی در بنگاه های تولیدی صادراتی نیز در این نقشه راه به صورت پررنگ دیده شده است. مدرس خیابانی اشاره كرد: توسعه صادرات قسمتی از نقشه راه تنظیم بازار است چونكه با فعال سازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید مسلما قیمت كالا نیز كاهش یافته و به نفع مصرف كننده نهایی خواهد بود. وی افزود: تقویت نشان های ایرانی و ساخت ایرانی با تغییر نگرش عمومی خصوصاً در عوامل توزیع و عرضه كه به صورتی در ترویج فرهنگ استفاده از كالای داخلی نقش مؤثری دارند نیز از جهت گیری های نقشه راه تنظیم بازار كشور هستند. مدرس خیابانی گفت: بهره گیری از توان علمی دانشگاه های كشور در اصلاح روند اجرایی تنظیم بازار امروز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این مسئول با اشاره به اهمیت پیش بینی شرایط فعلی و آتی روند جاری در بازار اظهار داشت: خیلی از تلاطمات بازار ناشی از تكانه های فاكتورهای عمده اقتصادی كشور است كه در این برنامه ها اصل فراوانی كالا و مقدم بر قیمت، در دستور كار است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در قالب این سند نگاه ویژه ای به سوژه كنترل بازار و روش های نوین نظارتی شده است تا از همه ظرفیت های موجود به حفظ ثبات بازار كمك نماییم. مدرس خیابانی اظهار داشت: تنظیم بازار یك ماموریت كاملا فرابخشی و نیازمند همه ی دستگاه های ذیربط در این بخش است. وی اشاره كرد: برنامه های عملیاتی رویكرد ها و چشم انداز های متصور در این نقشه راه با همكاری همه بخش های مسئول تدوین و در حال اجرا می باشد و تا بعنوان یك الگو و چارچوب معین به روند اصولی تنظیم بازار در كشور كمك نماید.

منبع: