در گفت وگو با مدیرسا مطرح شد دارایی نباید ملاك پرداخت كمك معیشتی باشد

به گزارش مدیرسا رئیس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی می گوید اگر مقرر است در طرح معیشتی عدالت اجتماعی رعایت شود به جای دارایی افراد باید هزینه معیشت و درآمد ملاك عمل قرار گیرد و كسانی كه ماشینها و ملك های میلیاردی خرید و فروش می كنند نباید كمك معیشتی به آنها پرداخت نشود.

فتح اله بیات در گفتگو با ایسنا، درباره مشمول نشدن خیلی از كارگران در طرح كمك معیشتی اظهار نمود: معتقدم در طرح معیشتی باید كارگران و بازنشستگان در اولویت قرار می گرفتند ولی نمی دانیم چرا به این شكل عمل شده و برنامه بعدی مجریان چیست؟ حقوق و دستمزدی كه كارگران دریافت می كنند یك چهارم هزینه هایشان را هم تامین نمی كند و شاید ۱۰ روز اول برج را كفاف بدهد.

وی اظهار داشت: بازنشستگان هم رفت و آمدشان زیاد است و خیلی بیشتر از افراد شاغل گرفتاری و مشكل دارند ولی بخش اعظمی از بازنشستگان هم كمك معیشتی نگرفتند.

كارگران و بازنشستگان در اولویت بسته معیشتی دولت

این مقام مسئول كارگری افزود: وقتی بحث عدالت اجتماعی مطرح می شود و با مردم پیمان می بندیم كه پول حاصل از اصلاح قیمت بنزین به مردم می رسد نباید پیمان شكنی و خلف وعده نماییم چون اعتماد از بین می رود بنابر این انتظار داریم اشكالاتی كه در جریان اجرای این طرح هست هرچه سریع تر برطرف شده و كارگران و بازنشستگان حداقل بگیر مشمول این طرح قرار گیرند.

بیات اظهار داشت: بعضی از كسانی كه یارانه بگیر هستند كمك معیشتی به آنها پرداخت نشده و نگرانند كه از راه ارسال كد دستوری #۶۳۶۹* یارانه هایشان هم حذف شود. مطمئنا كسانی كه از راه نمایندگان مجلس پیگیری می كنند و به كد دستوری پیامك می زنند به همین مبلغ اندك هم نیاز دارند.

وزارت كار در معیارهای بسته معیشتی تجدیدنظر كند

این مقام مسئول كارگری درباره معیار داشتن ملك و دارایی بیشتر از یك میلیارد تومان برای مشمولان طرح معیشتی اظهار داشت: وزارت كار باید در این معیارها تجدیدنظر كند. امكان دارد كسی ۴۰ سال قبل خانه ای به قیمت ۵۰۰۰ تومان خریده باشد و الان آن خانه دو میلیارد تومان شده باشد ولی او با این خانه كه نمی خواهد معامله كند بلكه در آن زندگی می كند بنابر این چنین معیاری نمی تواند ملاك قطعی باشد.

كمك معیشتی به بساز بفروشها و داد و ستدهای میلیاردی ممنوع!

وی خاطرنشان كرد: كسانی كه داد و ستد و خرید و فروش ماشین و ملك می كنند و ماشین های میلیاردی جابه جا می كنند یا بساز بفروشند و ساخت و ساز می كنند مستحق گرفتن بسته معیشتی نیستند و گردش مالی آنها مهم می باشد البته امكان دارد عده ای ناخواسته حسابهایشان به واسطه كار گردش میلیونی داشته باشد مثلا كسانی در یك شركت مسئول مالی هستند و امور مالی شركت را انجام می دهند و پول به حسابشان واریز و روز بعد به بانك پرداخت می كنند ولی حقوقشان دو میلیون تومان بیشتر نیست كه این مسئله قابل تشخیص می باشد.

به جای دارایی هزینه معیشت و درآمد فرد ملاك نظر باشد

به گفته رئیس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی برخی افراد از راه حساب شركت یا اتحادیه حقوق كارگری یا كارمندی می گیرند و امكان دارد آن حساب بیشتر از چند میلیون گردش مالی داشته باشد ولی حساب متعلق به فرد نیست كه بخواهیم او را از كمك معیشتی محروم نماییم بنابر این اگر می خواهیم عدالت اجتماعی رعایت شود باید هزینه معیشت و درآمد افراد ملاك عمل قرار گیرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با وجود آنكه واریز كمك معیشتی طی روزهای اخیر در سه مرحله صورت گرفته و طبق اعلام سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی ۶۰ میلیون نفر از كمك معیشتی بهره مند شده اند اما فعالان و مقامات كارگری می گویند این یارانه به صورت محدود و به تعداد كمی از كارگران حداقل بگیر و بازنشسته پرداخت شده و بخش اعظمی از كارگران شامل حال این طرح نشده اند.