تمركز معاملات مسكن در پنج منطقه از تهران

به گزارش مدیرسا پنج منطقه از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، نیمی از معاملات مسكن را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آبان ماه امسال ۵۰.۴ درصد قراردادهای خرید و فروش مسكن شهر تهران در پنج منطقه ی ۵، ۲، ۴، ۱۰ و ۱۴ انجام شد. منطقه ۵ كماكان پیشتاز معاملات است و در آبان ماه به تنهایی ۱۷.۳ درصد از كل قراردادهای خرید و فروش در این منطقه به امضا رسید.
آمارها نشان داده است مناطق دارای سرانه های مناسب و سكونت خانوارهای متوسط، كانون خرید و فروش ملك در شهر تهران هستند. توزیع مناطق شهر تهران برحسب سهم از تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه سال ۱۳۹۸ نشان داده است از میان مناطق ۲۲ گانه پایتخت، منطقه ۵ با سهم ۱۷.۲ درصد از كل معاملات، بیشترین تعداد مبایعه نامه ها را به خود مختص كرده است. هم چنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم های ۹.۴ و ۸.۵ درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع ۷۴.۷ درصد از كل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در آبان ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه ی شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷، ۸، ۱۵، ۱ و ۱۱) بوده و ۱۲ منطقه ی باقی مانده ۲۵.۳ درصد از كل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

قیمت ها رسوب كرد
با فروكش كردن تب افزایش قیمت های پیشنهادی در بازار مسكن شهر تهران، معاملات مقداری گرم شده است. آمار نشان داده است قیمت مسكن در تهران نسبت به نقطه ی اوج بازار در تیرماه ۶.۶ درصد كاهش داشته است. افت قیمت های پیشنهادی و قطعی سبب شد تا معاملات در دو ماه اخیر مقداری بالا برود و خرید و فروش ۴۶ درصد نسبت به ماه پایانی تابستان افزایش یافته است. این در شرایطی است كه پاییز معمولا فصل كم رونقی در بازار مسكن به حساب می آید. آرامش نسبی بازار ارز در ماه های اخیر، ثبات بازارهای رقیب بخش مسكن، نزدیك شدن به ماه های پایانی سال و نگرانی از مواجهه با تورم سیستماتیك در انتها سال، برخی خریداران را ترغیب به حضور در بازار مسكن كرده است.
با وجود افزایش اندك معاملات، هنوز تعداد قراردادهای خرید و فروش كمتر از كف ۵۰۰۰ فقره در فروردین ماه امسال است و بازار ملك هنوز درگیر ركود ناشی از جهش حدود ۲۰۰ درصدی قیمت ها طی حدود دو سال گذشته قرار دارد.
گزارش های میدانی از آن حكایت می كند به دنبال ثبات شرایط عمومی اقتصاد، قیمت های پیشنهادی در بخش مسكن كاهش قابل ملاحظه ای در تمامی مناطق تهران داشته است؛ هرچند قیمت های پیشنهادی نمی تواند ملاك ارزیابی بازار قرار گیرد و آن چه اهمیت دارد نرخ های قطعی بر مبنای معاملات است.
با این وجود بررسی ها نشان داده است قیمت های پیشنهادی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد كاهش یافته است. اردیبهشت ماه كه بازار در اوج خود قرار داشت نرخ های پیشنهادی هیچ حد و مرزی نداشت و قیمت های نجومی از جانب مالكان، بویژه در مناطق شمالی تهران تعیین می شد.
كاهش شدید نرخ های پیشنهادی در شمیرانات
محمدرضا قاسمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاك شمیرانات بیان می كند: بعضی نرخ های پیشنهادی افت شدیدی داشته اما كاهش قیمت های قطعی آن چنان زیاد نبوده و نسبت به ماه های قبل ۱۰ تا ۱۲ درصد پایین آمده است. در ابتدای سال كه بازار هنوز به تعادل نرسیده بود توهمات قیمتی مشاهده می شد اما هم اكنون دیگر خبری از قیمت های دلبخواهی نیست.
وی با بیان این كه میانگین قیمت مسكن منطقه یك در آبان ماه متری ۲۳ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان بوده است اضافه كرد: برخی سازندگان كه اواخر سال گذشته و اوایل امسال برای واحد خود قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع تعیین می كردند، حالا نرخ خویش را به ۷۰ میلیون تومان كاهش داده اند. نه آن ۱۰۰ میلیون تومان واقعی بوده و نه این ۷۰ میلیون. آپارتمانی كه متری ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد لوكس است كه مشاعات مناسب، استخر، جكوزی یا چندین پاركینگ دارد اما نمی توان گفت در كل منطقه قیمت ها ۷۰ میلیون تومان است.
قاسمی خاطرنشان كرد: هم اكنون بازار خرید و فروش كساد است. بعضی افراد كه پول لازم هستند آپارتمان ۳۵ میلیون تومانی خویش را ۲۷ میلیون تومان می فروشند اما با عنایت به هزینه ها، پایین تر نمی آیند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آبان ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران به ۴۱۰۰ واحد مسكونی رسید كه نسبت به ماه گذشته ۱۹.۵ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۰.۷ درصد كاهش داشته است. هم چنین متوسط قیمت خرید فروش یك مترمربع زیربنای واحد مسكونی معامله شده از راه بنگاه های معاملات ملكی شهر تهران ۱۲ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان بود كه نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال قبل به ترتیب دو درصد كاهش و ۳۵.۸ درصد افزایش را نشان داده است.