یك كارشناس پاسخ داد علت رونق بازار مسكن چه بود؟

به گزارش مدیرسا یك كارشناس اقتصاد مسكن با بیان این كه نوسانات ماهیانه در شرایط فعلی طبیعی است، اظهار داشت كه چند عامل سبب ایجاد شوك قیمتی در بازار مسكن شد كه در ماه های آینده نمی تواند ادامه پیدا كند و نرخ ها متعادل می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بازار مسكن شهر تهران در آذرماه به شكلی گرفتار شوك شد كه معاملات و قیمت به طرز محسوسی افزایش پیدا كرد؛ آن هم در شرایطی كه بازار چهار ماه متوالی در آرامش به سر می برد و معاملات به ركود تاریخی رسیده بود و نرخ ها ۶.۶ درصد كاهش یافته بود. یك دفعه در آذرماه شاهد افزایش ۱۳۷ درصدی ماهیانه تعداد معاملات و رشد ۶.۸ درصدی قیمت بودیم. میانگین قیمت مسكن در تهران از ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان در هر متر مربع به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان، یعنی افزایش حدود ۸۰۰ هزار تومان رسید.
كارشناسان عوامل مختلفی را در رونق بازار مسكن موثر می دانند؛ پارامترهایی همچون انباشت تقاضای موثر طی چهار ماه اخیر، تغییر قیمت بنزین، افزایش نرخ ارز، ورود به بازه زمانی پرتعداد معاملات در ماه های آخر سال و آخر ماه صفر را محرك های اصلی بازار مسكن می دانند. با این وجود یك كارشناس اقتصاد مسكن اعتقاد دارد كه این عوامل هم افزا سبب رشد معاملات و قیمت مسكن در آذرماه شده و احیانا نمی تواند در ماه های آینده ادامه پیدا كند.
مهدی روانشادنیا با بیان این كه میانگین قیمت اسفند ۹۷ و اردیبهشت ۹۸ ملاك نسبی برای ارزیابی بازار مسكن به حساب می آید اظهار داشت: زمانی كه در شهریورماه تعداد معاملات و قیمت به كف رسید، تحلیل این بود كه تعداد معاملات نمی تواند در آن سطح باقی بماند. به هر ترتیب ما نزدیك چهار میلیون واحد مسكونی در تهران داریم و ۴۰۰۰ فقره معامله تناسبی با تعداد واحدهای موجود ندارد. معمولا معاملات مسكن در تهران حدود ۱۰ هزار فقره در ماه است كه در آذرماه حدودا به این تعداد رسید.
وی خاطرنشان كرد: به نظر می آید همین شرایط را در تعداد معاملات با مقداری كم و زیاد در سه ماهه آخر سال داشته باشیم. اما بعید است كه قیمت به اندازه ای كه در آذرماه رشد كرد، افزایش پیدا كند. ادعا نمی كنم كه قیمت ها پایین می آید اما پیشبینی این است كه این شوك در ماه های آینده به تدریج فروكش خواهد نمود و نرخ رشد قیمت متعادل می شود.
این كارشناس بازار مسكن با اشاره به سونامی قیمت مسكن در سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸روند كلی قیمت دارای نوساناتی است و به شكلی در شرایط تراز قیمت قرار داریم كه نوسانات ماهیانه طبیعی است. میانگین قیمت آذرماه تفاوت مفهوم داری با قیمت اسفند ۹۷ و اردیبهشت ۹۸ ندارد. این یعنی پایه قیمت در همین حدود است. سال آینده هم با نرخی كمتر از نرخ تورم روند افزایشی داریم و سپس چهار تا پنج سال شاهد ركود خواهیم بود؛ این رفتاری است كه بازار در ادوار رونق و ركود داشته است.
روانشادنیا برداشت جامعه از ارزش پول ملی را در تغییرات بازار مسكن موثر دانست و اظهار داشت: در شرایطی كه قیمت ارز بالا و پایین می رود در جامعه احساس نگرانی نسبت به ارزش ریال به وجود می آید كه به خروج نقدینگی از بانك ها منجر می شود. سپرده گذاران برای این كه خویش را با نرخ تورم تطبیق دهند پول های خویش را از بانك بیرون می آورند و مبادرت به خرید سكه، ارز، مسكن یا سهام می كنند. در ایران گزینه های زیادی برای سرمایه گذاری پیش روی خانوار وجود ندارد. بنابراین در چنین مواقعی نخستین گزینه مسكن می باشد كه اثر خویش را به شكل افزایش تعداد معاملات و افزایش قیمت در بازار نشان داده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آذرماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسكن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید كه نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش پیدا كرد. این نخستین رشد قابل توجه ماهانه از اردیبهشت ماه امسال تا كنون بوده است. بر مبنای اعلام دفتر مسكن هم چنین در آذرماه ۱۳۹۸ تعداد ۹۶۶۴ قرارداد خرید و فروش مسكن در تهران به امضا رسیده كه نسبت به ماه قبل ۱۳۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش نشان داده است.