نامه جمعی از اقتصاددان به رئیس جمهور با این ۱۰ راهكار، بدون كمك خارجی اقتصادایران را نجات دهید

به گزارش مدیرسا تعدادی از اقتصاددان كشور در نامه ای به رئیس جمهور راهكارهای دهگانه را بدون كمك خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد كردند.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، تعدادی از اقتصاددان كشور در نامه ای به رئیس جمهور راهكارهای دهگانه را بدون كمك خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد كردند. در این نامه تاكید شده است: توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی كه به طور متقابل به كشور ما احترام می گذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور كار دولت محترم باشد. متن كامل نامه به این شرح است: جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران سلام علیكم؛ امروز در بانك مركزی فرمودید بلد نیستید با تاكید بر داخل و بدون كمك خارجی مشكلات اقتصادایران را حل كنید. یادآوری می نماییم كثیری از كارآفرینان و كارشناسان كشور تاكید دارند مشكلات اصلی اقتصاد كشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و “تحریم داخلی” است نه خارجی.
اینجانبان تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگران اقتصاد ایران، در پاسخ به فراخوان ضمنی امروز شما، با حسن نیت و حسب وظیفه ملی، ۱۰ راهكار كم هزینه و مؤثر در كوتاه مدت را كه بدون تكیه بر خارج، می تواند اقتصاد ایران از بن بست فعلی نجات دهد تقدیم می كنیم: ۱. صدور مجوزهای كسب وكار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف كنید. ۲. همه سفارتخانه های ایران را ماموركنید با تمام توان به كمك صادركنندگان كالاها و خدمات ایرانی بشتابند. ۳. بانك ها را از خرید و نگهداری املاك و رقابت با یكدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع كنید. ۴. بازار سرمایه را مأمور كنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را به سمت تولید هدایت كند. ۵. به سازمان “تأمین اجتماعی” دستور دهید به جای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تأمین مخارجش، هزینه های زایدش را مهار كند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد. ۶. به بانك مركزی دستور دهید با روش های نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه با شركای اصلی تجاری و… تحریم های بانكی كشور را كم اثر كند ۷. وزارت كشور را مأمور كنید با اجرای ماده ۱۶ قانون بهبود محیط كسب وكار، برای تولیدكنندگان كوچك ایرانی، بازار و امكان فروش فراهم آورد. ۸. در تصمیم ۳ ماه پیش تان درباره بنزین بازبینی و دستورفرمایید سهمیه بنزین، به جای هر خودرو، به هر كارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوكار عرضه و تقاضای سهمیه ها بدست آید. ۹. با شناسنامه دار كردن همه تراكنش های بانكی و تلفیق بانكهای اطلاعاتی موجود، از حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و كسر بودجه موجود را جبران كنید. فردی را هم كه ۷ سال پیش به شما تلقین كرد نباید در حساب های شهروندان سرك كشید، برای همیشه از خود برانید. ۱۰. با تصویب و اجرا قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسكن، طلا و ارز بیرون كنید تا سرمایه های مردم به جای سوداگری های ضدتولیدی، به سمت تولید هدایت شوند. خواهش می نماییم به دستگاه های اجرایی دستور فرمائید بدون فوت وقت این سیاستها را اجراكنند تا با رونق ایجادشده در اثر آن، هم فشار اقتصادی بر اقشار كم درآمد كاهش پیداكند و هم برای كثیری از جویندگان كار، شغل مناسب ایجادشود. بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی كه به طور متقابل به كشور ما احترام می گذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور كار دولت محترم باشد. با آرزوی ایرانی سربلند و مقتدر پنجشنبه ۲۶ دیماه ۱۳۹۸