معاون سازمان راهداری به مهر خبر داد آخرین وضعیت راههای مناطق سیل زده سیستان

مدیرسا: معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از بازگشایی راه ۲۴ روستای مسدود در اثر سیلاب سیستان و بلوچستان تا اختتام امشب (یكشنبه، ۲۹ دیماه) آگاهی داد.

حیدر مطاعی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت روستاهای سیلابی جنوب شرق كشور گفت: در ایام اخیر وضعیت ما تا حدودی بهتر شده است؛ در سیستان و بلوچستان تنها ۲۴ روستا باقی مانده كه هنوز جاده دسترسی آنها بازگشایی نشده است. البته ما همچنان در مرحله بازگشایی قرار داریم و صرفاً ترددها را برقرار می نماییم. ضمن اینكه روستاهای اصلی و فرعی همگی تا اختتام روز چهارشنبه هفته گذشته بازگشایی شدند و فقط راه های روستایی ۲۴ روستا مسدود است كه آبگرفتگی اجازه عملیات به نیروهای راهداری را نمی دهد.
۲۴ روستا در سیستان و بلوچستان و ۵ روستا در هرمزگان همچنان محصور در سیل
وی با اشاره به اینكه تا امشب (یكشنبه ۲۹ دی ماه) همه ۲۴ راه روستای مسدود سیستان و بلوچستان بازگشایی خواهند شد، افزود: در هرمزگان تا ظهر روز گذشته (شنبه ۲۸ دی ماه) ۷ محور روستایی مسدود بود كه تا شب گذشته دو محور دیگر بازگشایی شد؛ این ۵ محور روستایی باقی مانده نیز طی روزهای یكشنبه و دوشنبه (۲۹ و ۳۰ دی ماه) بازگشایی می شوند كه علت طولانی شدن زمان بازگشایی این محورها، كوهستانی و طولانی و دور از دسترس بودن این مسیرهاست برخی مسیرها نیز گرفتار رانش شده اند كه عملیات بازگشایی را با سختی روبه رو كرده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره كرد: ارزیابی خسارت به صورت تقریبی انجام شده چون فعلاً دستور كار اصلی، بازگشایی محورها و سپس بازسازی آنهاست. چون صرفاً مقرر است كاری نماییم كه امكان تردد در جاده های اصلی، فرعی و روستایی برقرار شود. همكاران ما در حال بهسازی سطح جاده ها هستند؛ در ایام نخست بعد از سیل، فقط امكان تردد وجود داشت یا صرفاً یك لاین را باز كرده بودیم اما در دو سه روز اخیر توانسته ایم سطح كیفی تردد را افزایش داده و امكان عبور خودرو های بیشتری فراهم گشته است كه درنتیجه كار امدادرسانی به مردم سیل زده روند سریع تری به خود گرفته است.
۱، ۰۰۰ میلیارد تومان؛ مجموع خسارات سیلاب به راه های جنوب شرق
وی میزان خسارت سیل در سیستان و بلوچستان را ۷۵۰ میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: این میزان خسارت شامل خساراتی است كه به ابنیه فنی، پل ها و راه ها وارد شده و همین طور شامل هزینه هایی است كه برای بازسازی این محورها نیاز داریم. در هرمزگان ۲۳ میلیارد تومان و در جنوب كرمان ۳۲ میلیارد تومان است كه مجموعاً هزار میلیارد تومان خساراتی است كه سیل به راه ها و ابنیه فنی در جنوب شرق كشور وارد كرده است.
مطاعی با اشاره به بسیج امكانات راهسازی كشور برای بازگشایی و بهسازی و نوسازی محورهای سیل زده سه استان جنوب شرقی تصریح كرد: تمام ماشین آلات راهسازی بخش خصوصی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور و همین طور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به این منطقه منتقل شده تا امكان تردد در راه ها برقرار شود.
چرا از تأسیسات موقتی استفاده نمی شود؟
وی درباب استفاده از تأسیسات موقتی راهسازی مانند پل های خرپایی در بازسازی محورها و ابنیه فنی لطمه دیده در سیل سیستان و بلوچستان تاكید كرد: هر طور كه هست توانسته ایم تردد را برقرار نماییم، با توجه به این كه سیل هرمزگان و سیستان و بلوچستان در چند دهه اخیر بی سابقه بوده و ممكنست باردیگر چنین اتفاقی رخ دهد، پس اجرای اقدامات موقتی به صلاح نیست و بهتر است اقدامات اساسی انجام دهیم؛ چون ممكنست دو سه سال دیگر باز هم چنین سیلاب هایی رخ دهد؛ چونكه اگر چند میلیارد تومان برای ساخت یك پل هزینه نماییم، اما باردیگر در دو سه سال آینده با سیلاب دیگری تخریب شود، هدررفت منابع ملی است؛ بااینكه این اقدامات زمان بر خواهد بود، اما تمام تلاش خودرا به كار می بریم كه روز به روز كیفیت ساخت و ساز كارهای عمرانی را ارتقا دهیم.

منبع: