گزارش مدیرسا تخلف كشتی های چینی از انكار شیلات تا ورود سپاه

به گزارش مدیرسا رئیس شیلات ورود سپاه به تخلف كشتی های چینی در آبهای جنوب را در حالی دخالت می داند كه تا پیش از این ورود، شیلاتی ها به دفعات منكر آن بودند؛ جالب اینكه امروز هم یك كشتی متخلف چینی توقیف شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، نبی الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران روز دوشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: سازمان شیلات مرجع تخصصی تشخیص تخلف در حوزه صید ماهیان است و نهادهای دیگر نباید در این كار دخالت كنند.
خون میرزایی كه درباره حضور كشتی های چینی در آب های جنوب صحبت می كرد، اضافه كرد: مجوز صید فانوس ماهیان تنها به شركت های ایرانی داده شده بود اما این شركت ها مجبور بودند از كشتی های چینی كه دارای فناوری های نوین هستند استفاده كنند. اما اشكال كار اینجا بود كه این كشتی ها به همراه خودشان نیروی انسانی هم آوردند، اما كماكان امتیاز حق بهره برداری دست ایران بود.
وی اظهار داشت: این كشتی ها باید خارج از ۱۲ مایلی سرزمین ما مبادرت به صید كنند اما بعضی مواقع تخلفاتی انجام داده اند و این فاصله را رعایت نكرده اند كه سازمان شیلات با آنها برخورد كرده است و هم اكنون هم به صورت آنلاین آنها را كنترل و رصد می كند و اگر اشتباهی مرتكب شوند با آنها برخورد می كند. كشتی های چینی یا مالكیت ایرانی دارند یا اجاره به شرط تملیك در اختیار شركت ایرانی قرار گرفته است.
خون میرزایی در پاسخ به این پرسش كه اخیراً سپاه پاسداران باردیگر برای مقابله با این كشتی های متخلف ورود كرده، آیا این به مفهوم غیرقانونی بودن كار آنها است، اظهار داشت: از خود آنها بپرسید، سپاه باید پشتیبان یگان حفاظت ما باشد و نباید راسا اقدام نماید.
وی اضافه كرد: هم اكنون سازمان شیلات مرجع تشخیص تخصصی است و دستگاه های دیگر هم باید به این مساله توجه نمایند و نباید با این فكر كه تخلفی صورت گرفته راسا اقدام نمایند.
وی با سرودن اشعاری از فردوسی كه ظاهراً از پیش آماده كرده بود به ورود سپاه در جلوگیری از حضور كشتی های متخلف چینی در صید فانوس ماهیان پاسخ داد كه محتوای آن این بود كه همه باید به كار خود بپردازند و در كار دیگران دخالت نكنند.
حاشایی كه با ورود سپاه متوقف شد
اظهارات خون میرزایی در حالی است كه امروز چهارشنبه شانزدهم بهمن ماه، جانشین دریابانی هرمزگان از توقیف یك فروند كشتی صیادی چینی حامل ۵۰ تُن انواع ماهی میكتوفیده قاچاق به ارزش ۲۰ میلیارد ریال در جاسك اطلاع داد. این نخستین باری نیست كه چنین اتفاقی رخ می دهد طی سالیان اخیر بحث حضور كشتی های چینی در آب های جنوب مرتب تكرار می شد اما سازمان شیلات ایران به صراحت این اظهارات را انكار و اعلام می كرد این كشتی ها مقرر است فانوس ماهیان را از عمق آب های ایران صید كنند تا صنایع تولیدكننده خوراك ماهی فعال شوند اما مشاهده های مردم از محموله كشتی های صیادی چیز دیگری را نشانمی داد. بخش عمده صید كشتی هایی كه گویا در اجاره ایران بودند.
در همین زمینه حسن صالحی، رئیس سابق سازمان شیلات ایران بارها حضور كشتی های صیادی چینی را در آب های كشور رد كرده و اظهار داشته بود: ۱۰۰ درصد شناورها متعلق به شركت های ایرانی هستند و فراتر از ده مایل از ساحل، ماهیان ریز را صید می كنند.
همچنین شاپور كاكولكی، معاون صید و صیادی سازمان شیلات بارها حضور صیادان چینی در آب های جنوب كشور، این مساله را تكذیب كرده و اظهار داشته بود: این كشتی ها به هیچ وجه در خلیج فارس حضور ندارند و اتاق فكر این جریان سازی ها آن طرف آب است.
خبرگزاری مهر، سال قبل در گزارش های مختلفی همچون گزارش جامعی تحت عنوان «یك بام و دو هوای شیلات / ‏‬ صیادان هم چینی هستند، هم نیستند» به این مسئله پرداخته بود و چندی بعد سازمان بنادر هم این خبر را تأیید كرده بود. محمدعلی حسن زاده، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: چینی ها برای صیادی در عمق ۲۰۰ متری آب های ایران، با سازمان شیلات قرارداد اجاره بلندمدت دارند.
با این وجود مسؤلان شیلات زیر بار این مساله نمی رفتند تا اینكه در زمستان سال قبل اتفاقات جدیدی رخ داد و سرانجام تخلفات كشتی های صید ترال كه بین مردم به كشتی های چینی شهرت یافته اند، نیروهای سپاه را وارد عمل كرد. بعد از آنكه مجلس از پاسخ های وزیر جهاد كشاورزی به مدیریت نامناسب صید در آب های جنوبی و حضور كشتی های چینی در دریای عمان قانع نشد و به محمود حجتی كارت زرد داد، سپاه با تشكیل بسیج دریایی، مبادرت به توقیف این كشتی ها كرد. این خبر را سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، اعلام نمود.
وی از تشكیل بسیج دریایی اطلاع داد و اظهار داشت: دستور توقیف كشتی های ترال در محدوده غیرمجاز را صادر كرده ام.
در همین زمینه، مدتی بعد حسن صالحی، رئیس سابق سازمان شیلات از سمت خود كناره گیری كرد كه برخی گمانه زنی ها حاكی از این بود كه صالحی به سبب انفعال و كم كاری در مبحث كشتی های چینی در آب های جنوب بركنار شده كه البته وزارت جهاد كشاورزی این مسئله را تكذیب و دلیل كناره گیری صالحی را بیماری و مشكلات جسمانی عنوان نمود.
خون میرزایی كه جانشین صالحی شده است، تخلفات صورت گرفته در این عرصه را قبول دارد. وی در این زمین با اشاره به اینكه اختیار این كشتی ها متعلق به ایران بوده است، اضافه كرد: این مساله كه تخلفاتی توسط این كشتی ها صورت می گرفته و در محدوده های صیدگاهی غیراقتصادی صید می كردند، واقعیت داشت و مطابق با ضوابط شیلات با متخلفان برخورد شده است.
خون میرزایی با اشاره به اینكه در نتیجه این مساله، سازمان شیلات نظارت های خویش را در این عرصه افزایش داده است، اشاره كرد: با استفاده از روش های مختلف همچون سیستم های آنلاین كنترل تردد، گام به گام اقدامات نظارت را تقویت كردیم و اگر باز هم چنین تخلفی ببینیم با آن برخورد شدیدی می شود.
به گفته این مقام مسئول، ۷۰ تا حداكثر ۹۴ كشتی در صید فانوس ماهیان فعال می باشند و مالكیت ها یا با ایرانی هاست و یا اجاره به شرط تملیك است.
وی تصریح كرد: در سال ۹۸، ۱۶ فروند كشتی متخلف در این عرصه، با لغو پرچم، مجوزهای صیدشان هم ابطال شد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه در زمینه تشخیص تخلفات در این عرصه دستگاه های دیگر مرجع نیستند، اظهار داشت: مرجع تخصصی این حوزه سازمان شیلات است و اینكه كسی فكر كند تخلف در حال انجام می باشد، ملاك تشخیص نیست.
اظهارات خون میرزایی در حالی است كه تخلفات كشتی های چینی در آب های جنوب احتمالاً در صورت عدم ورود سپاه پاسداران همچنان رازی سر به مهر نگاه داشته می شد و سازمان شیلات ایران بر انكار آن اصرار می ورزید و الان با روشن شدن ابعاد ماجرا، معین نمی باشد كه چه چیزی آقای رئیس را تا این اندازه عصبانی كرده است.