سخنگوی صنعت برق خبر داد: قیمت خرید برق نیروگاه ها مناقصه ای می شود

به گزارش مدیرسا سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: برای برنامه پیش رو درصددیم تا قیمت خرید برق به صورت مناقصه ای شود تا شاهد رقابت بیشتر برای ساخت داخل نیروگاه های تولید برق باشیم.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهد اظهار داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۶۵ شركت سازنده برق در كشور مشغول به فعالیت بود كه هم اكنون تعداد شركت های فعال در این بخش از مرز ۸۷۵ شركت سازنده عبور كرده است.
وی با تاكید بر اینكه بیشتر از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت داخل بوده و توسط بخش خصوصی تولید می شود، افزود: در زمینه نیروگاه های سیكل تركیبی علاوه بر اینكه این واحدها در داخل كشور تولید می شود، امكان صادرات تجهیزات نیروگاه و همین طور ساخت نیروگاه ایرانی آن به سایر كشورها نیز فراهم گشته است. در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز صنعت برق توانسته است در چند سال اخیر رتبه نخست این بخش كسب را كند.
رجبی مشهدی افزود: صنعت برق با وجود تمامی تحریم ها و مشكلات رخ داده در این حوزه موفق شده است با همكاری بخش خصوصی فعال در كشور برق مورد نیاز تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار و ۱۰۰ درصد نیاز بخش شهری را تامین كرده و همین طور برمبنای برنامه ریزی انجام شده اختصاص نیروگاه های سیار برای تامین برق عشایر كوچ رو در دستور كار قرار گرفته است.
این مقام مسؤول با تاكید بر اینكه بیشتر از ۶۰ درصد تولید برق كشور توسط بخش خصوصی صورت می گیرد، عنوان كرد: طبق برنامه پیش بینی شده در این بخش باید دولت تنها ۲۰ درصد ظرفیت نیروگاهی را در اختیار داشته باشد و سهم خودرا در این عرصه كم كند. بر همین مبنا توسعه بخش خصوصی یكی از برنامه های اصلی وزارت نیرو دراین زمینه است.
سخنگوی صنعت برق با تاكید بر اینكه صنعت برق حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به تولیدكنندگان، سازندگان تجهیزات و پیمانكاران برق بدهكار است، افزود: در سال قبل موفق شدیم با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون بودجه بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات و تعهدات این بخش را تسویه نماییم. امسال نیز بنا داریم در صورت وجود تعهدات مالیاتی و بانكی نسبت به تسویه آن برمبنای مقررات و ضوابط اقدام نماییم.
این مقام مسؤول با اشاره به نوسانات رخ داده در بازار ارزی كشور، اظهار داشت: خوشبختانه صنعت برق در آن مقطع زمانی توانست با تعدیل های پیش بینی شده برمبنای مقررات و ضوابط تعیین شده از طرف سازمان برنامه و بودجه بخش عمده ای از مطالبات و مشكلات قراردادی پیمانكاران خودرا رفع كند. بر همین مبنا الان در حوزه انتقال كمتر از ۴۰ پیمانكار قراردادهای گرفتار مشكل دارند و مابقی ۴۰۰ قرارداد موجود در این بخش تعیین تكلیف و مشكلات آنها رفع شده است. صنعت برق در تلاش است فضای كسب و كار را هم برای پیمانكاران كوچك و هم برای تولیدكنندگان و پیمانكاران بزرگ به شكلی فراهم آورد كه هم حوزه رقابتی را شكل داده و هم بتواند نیازهای خودرا رفع كند.
رجبی مشهدی با اشاره به اشتغال مستقیم ۵۰ هزار نفر در شركت های دولتی زیرمجموعه صنعت برق، اظهار داشت: بیشتر از پنج برابر این رقم نیز در بخش خصوصی و حوزه های ساخت داخل تجهیزات صنعت برق مشغول به كار هستند.

منبع: