یك مقام مسئول اعلام كرد: آغاز تولید روزانه ۴ و نیم میلیون ماسك از جانب واحدهای تولیدی

به گزارش مدیرسا قائم مقام وزیر صنعت، از آغاز تولید روزانه ۴.۵ تا ۵ میلیون قطعه ماسك از جانب واحدهای تولیدكننده داخلی اطلاع داد و اظهار داشت: استانداران مكلف به صدور مجوز جابجایی محموله های الكل و ژل ضدعفونی شدند.
به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت صنعت، حسین مدرس خیابانی در جلسه ستاد مبارزه با كرونا در وزارت صنعت كه با حضور معاون سازمان غذا و دارو، معاون وزیر كشور، معاون گمرك ایران و تولیدكنندگان مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی برگزار شد، از مذاكره برای رفع مشكل جابجایی الكل و ژل ضدعفونی كننده میان استان های كشور اطلاع داد و اظهار داشت: كارخانجات تولیدكننده ژل ضدعفونی كننده در بعضی از استانها، با كمبود الكل مورد نیاز برای تولید مواجه بودند كه بر این اساس، برخی مقاومت های استانی برای جابجایی الكل مورد نیاز این واحدها، از كارخانجات تولیدی الكل به سمت واحدهای تولیدكننده ژل ضدعفونی كننده وجود داشت كه خوشبختانه با حضور معاون وزیر كشور و تماسهای انجام شده با استانداران، این مشكل بزودی رفع خواهد شد.
استانداران مكلف به صدور مجوز جابجایی محموله های الكل و ژل ضدعفونی كننده شدند
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: بر مبنای ابلاغیه معاون اقتصادی وزارت كشور، هیچ یك از مقامات استانی حق پیشگیری از جابجایی الكل، ژل و مواد ضدعفونی كننده را ندارند و حركت این محصولات باید میان تمامی استانهای كشور آزاد باشد.
وی با اشاره به اینكه كارخانجات تولیدی مواد شوینده این آمادگی را دارند كه در صورت تأمین مكفی الكل، تولید ژل ضدعفونی كننده خویش را بالا برند، خاطرنشان كرد: گلایه تولیدكنندگان مواد ضدعفونی كننده، عدم جابجایی الكل از كارخانجات تولیدی به سمت واحدهای تولیدكننده مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی بود كه امید می‎ رود با عنایت به ابلاغیه وزارت كشور، این مشكل در استانها حل شده و كارخانجات با ظرفیت كامل به تولید ادامه دهند.
تعرفه واردات الكل، ماسك و لباس گان صفر شد
مدرس خیابانی اظهار داشت: باوجود تمامی این مشكلات، مواد شوینده و اقلام ضدعفونی كننده در فروشگاههای زنجیره ای، سازمان میادین میوه و تره بار، ایستگاههای مترو و غرف عرضه مستقیم مواد شوینده در حال انجام است؛ این در شرایطی است كه بر مبنای ابلاغیه و اختیاراتی كه هیات دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده، صادرات ماسك، دستكش، لباس گان، محصولات بهداشتی همچون آب ژاول، صابون، كاغذ تیشو، منسوجات نبافته و الكل ممنوع می باشد، ضمن اینكه واردات الكل، ماسك و لباس گان به منظور رفع نیاز كشور با تعرفه صفر امكان پذیر خواهد بود.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح كرد: همینطور مقرر گردید تا واردكنندگان ماسك، الكل و لباس گان به اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی معرفی شده تا در قالب ضوابط فنی و قیمت تعیین شده، واردات صورت گیرد.
شبكه توزیع اقلام بهداشتی در اختیار سازمان غذا و دارو
مدرس خیابانی افزود: شبكه توزیع تمام اقلام بهداشتی همچون ماسك، ژل ضدعفونی كننده و الكل در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داشته و علاوه بر مراكز درمانی، فقط در داروخانه ها عرضه ادامه خواهد یافت، ضمن ناینكه مواد شوینده و ضدعفونی كننده در همه مبادی عرضه خواهند شد و تنها الكل و ماسك در داروخانه ها و با نظارت سازمان غذا و دارو توزیع خواهد شد.
ظرفیت تولید روزانه ۴.۵ تا ۵ میلیون قطعه ماسك از جانب تولیدكنندگان داخلی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح كرد: به موازات واردات ماسك و لباس گان، از تمامی توان تولیدی كشور در بخش صنوف تولیدی پوشاك استفاده خواهد شد كه بدین منظور، با توافق صورت گرفته با اتحادیه پوشاك، از ظرفیت تولید ۴.۵ تا ۵ میلیون قطعه ماسك در روز، از جانب صنوف تولیدی به صورت حداكثری استفاده خواهد شد.
وی اظهار داشت: واحدهای تولیدی پوشاك از ظرفیت بسیار بالایی برای تأمین لباس گان و ماسك مورد نیاز كشور در شرایط كنونی برخوردار می باشند كه بر این اساس، با توافقات صورت گرفته قرار بر این است كه تمامی امكانات و تسهیلات لازم برای تأمین پارچه مورد نیاز این واحدها بسیج شود؛ ضمن اینكه مقرر گردیده تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مشخصات فنی تولید ماسك و لباس گان و ابعاد آنرا در اختیار صنوف قرار دهد تا تولید به شكل گسترده در كشور آغاز شود؛ پس تمامی تمركز ما بر روی تأمین این كالاها با استفاده از ظرفیت های داخلی است و كمبودها را از محل واردات تأمین خواهیم كرد.
مدرس خیابانی اظهار داشت: بنا بر اعلام رئیس اتحادیه پوشاك، ۱۰۰ كارخانه بزرگ كشور الان آمادگی تولید ۴.۵ تا ۵ میلیون قطه ماسك در روز را دارند كه از این ظرفیت به بهترین شكل استفاده خواهد شد و مقدمات لازم برای پشتیبانی از آنها از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی فراهم آمده است.
وی اضافه كرد: اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده از توان داخلی در تولید ماسك و لباس گان است و كسری نیاز داخلی با واردات جبران خواهد شد، ازاین رو هر چقدر كه تولیدكنندگان ظرفیت داشته باشند، حتما از جانب وزارت بهداشت مورد حمایت و خرید تضمینی قرار می گیرد.
توزیع پارچه تولید ماسك و ارائه آموزش های خانگی به مردم
مدرس خیابانی اظهار داشت: همینطور قرار بر این است كه پارچه تولید ماسك در داروخانه ها توزیع شده و مراكز آموزشی وزارت بهداشت نیز، آموزش های لازم برای تولید ماسك ها را در منازل و واحدهای تولیدی صنفی ارائه دهند؛ ضمن اینكه قرار بر این است كه اداره كل پوشاك و صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم هماهنگی های لازم با تمامی كارخانجات تولیدی را در بخش صنعت نساجی به عمل آورد تا بتوان با محوریت اتحادیه پوشاك و وزارت صنعت، كار تولید در كشور را هم سرعت بخشید.
وی تصریح كرد: ظرفیت هایی كه الان در بعضی از واحدهای تولیدی پوشاك كشور به علت مشكلات ناشی از شیوع ویروس كرونا خالی مانده و ركود حاكم بر بازار هم آنرا تشدید كرده است، بزودی به مدار تولید خواهند آمد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم به صورت تضمینی، تولیدات آنها را در حوزه ماسك و لباس گان خریداری خواهد نمود.
وی اضافه كرد: طی یك نامه رسمی پیشنهادات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پشتیبانی از كسب و كارهای خرد را به دفتر معاون اقتصادی رئیس جمهور كه مسئولیت ستاد ملی مبارزه با كرونا را ارسال كرده و تعامل كامل را با ستاد ملی برای عملیاتی كردن این پیشنهادات خواهیم داشت.