رشته های پرطرفدار مشاغل خانگی

مدیرسا: رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی با اشاره به سقف پرداخت وام مشاغل خانگی، از الكترونیكی شدن صدور مجوز مشاغل خانگی به صورت كامل آگاهی داد و آنرا سبب كاهش هزینه و افزایش رضایتمندی متقاضیان دانست.

مهناز امامدادی در گفتگو با ایسنا، درباره رشته های مورد تقاضا درحوزه مشاغل خانگی اظهار داشت: هم اكنون ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی وجود دارد كه بیشتر آنها در زمینه قالیبافی، فرش، صنایع دستی، خیاطی، پوشاك، گیاهان دارویی و نگهداری از دام و طیور است. علاوه بر اینها رشته های پرطرفدار و مورد تقاضای دیگری هم وجود دارد كه پرورش قارچ، تراش سنگهای قیمتی، جواهرسازی، تولید زعفران، تولید عسل، معرق صدف و گرافیك كامپیوتری همچون این رشته ها به حساب می آید.

سقف تسهیلات فردی مشاغل خانگی ۵۰ میلیون تومان

وی درباره میزان تسهیلات پرداختی به مشاغل خانگی اظهار داشت: هم اكنون سقف وام مشاغل خانگی برای افراد حقیقی تا ۵۰ میلیون تومان است، در صورتیكه قبلا ۲۰ میلیون تومان بود و میزان وام و تسهیلات برای فعالیتهای شبكه ای، گروهی و پشتیبانی هم تا ۲۰۰ میلیون تومان پیشبینی شده است.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی با اشاره به اینكه دادن وام به تنهایی باعث ایجاد شغل نمی گردد، اظهار داشت: مطالعات ما نشان داده است كه بخش اعظمی از متقاضیان نیازمند توانمندسازی هستند و با دریافت مشاوره می توانند تولید با كیفیتی عرضه كنند.

امامدادی با اشاره به الگوی توسعه مشاغل خانگی اضافه كرد: این الگو بر سه پایه شناسایی مزیت ها و فرصت های هر منطقه، توانمندسازی متقاضیان و اتصال آنها به بازار قرار دارد.

كاهش زمان و هزینه با الكترونیكی شدن مجوز مشاغل خانگی

وی در عین حال از نهایی شدن صدور الكترونیكی مجوزهای مشاغل خانگی اطلاع داد و اظهار داشت: با همكاری دبیرخانه ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی و واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت كار، از این پس مجوزهای مشاغل خانگی به شكل الكترونیكی صادر می شود و این كار به منظور تسریع در انجام كار، كاهش زمان و هزینه، تأمین رضایت و كرامت مردم انجام می پذیرد.

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و پشتیبانی از مشاغل خانگی، شفافیت و تسهیل گری در فرایند صدور مجوزهای مشاغل خانگی را از مزایای مجوزهای الكترونیكی برشمرد و اظهار داشت: این طرح ابتدا در استانهای ایلام، كرمان، گیلان و خراسان جنوبی به شكل آزمایشی و بعد از آن در كل كشور به اجرا در می آید.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همچون طرح های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است كه اجرای آن تأثیر بسزایی در كاهش بیكاری استانها داشته است. بر مبنای آمارها طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ بیشتر از ۲۴۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر و برای ۱۲۳ هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است.

منبع: