مشكل بیمه قالیبافان حل شد

مدیرسا: به دنبال دستور وزیر كار مشكل بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی سراسر كشور حل شد و سهمیه پذیرش متقاضیان از ۱۰ به ۵۰ درصد افزایش یافت.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ارتباط بیمه ای قالیبافان بیمه شده تا قبل از این در صورت عدم پرداخت حق بیمه به سرعت قطع می شد كه باتوجه به ضوابط و مقررات قبلی و عدم سهمیه مناسب واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی انعقاد قرارداد مجدد امكان پذیر نبود.
بنا بر این خیلی از قالیبافان و خانوارهای تحت پوشش آنها كه عموما سرپرست خانوار و فاقد تمكن و وضعیت مناسب هستند از تعهدات بیمه ای بهره مند نمی شدند اما در نهایت طی نشست هایی كه با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت با ستاندن دستور از طرف وزیر كار و همین طور دستور اداری معاون بیمه سازمان تامین اجتماعی به مدیران كل این سازمان این مشكل در ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۸ برای تمام قالیبافان و شاغلان صنایع دستی سراسر كشور برطرف شد.
به دنبال دستور وزیر كار سهمیه پذیرش متقاضیان از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته و مقرر شده است برای بیمه شدگانی كه به دلیلهای مختلف مبلغ حق بیمه را خارج از مهلت مقرر پرداخت می كنند و از آخرین مهلت پرداخت حق بیمه آنها بیش از سه ماه نگذشته باشد برای یك دفعه مجوز پذیرش درخواست و انعقاد قرارداد حق بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی صادر می شود تا مشكل بخش اعظمی از این قشر زحمت كش برطرف شود.
در همین راستا، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری فرش دستبافت در گفت و گو با ایسنا، از بیمه قالیبافان بعنوان یكی از مهمترین مطالبات بافندگان فرش دستبافت نام برد و اظهار داشت: بیمه قالیبافان در سال ۱۳۸۸ به تصویب رسید و بر طبق قانون قرار بود ظرف ۱۰ سال دو میلیون نفر از بافندگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.
بهرامی اضافه كرد: اواخر سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵۰ هزار نفر بیمه شدند ولی از این سال به بعد به سبب برخی مشكلات همچون عدم پرداخت منابع مالی، سازمان تامین اجتماعی افراد جدیدی را تحت پوشش قرار نداد. متأسفانه بیمه ۲۳۰ هزار نفر از افرادی هم كه بیمه شده بودند در این مدت به بهانه های مختلف و دلیلهای عجیب مثل عدم ارائه فیش واریز بیمه یا باز نكردن در هنگام بازگشت بازرس كار قطع شد و همین مورد مشكلاتی را برای قالیبافان بوجود آورد.
رئیس كمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون ایران با اشاره به ناتوانی خیلی از بافندگان فرش در پرداخت اقساط حق بیمه اظهار نمود: بافنده ای كه نمی تواند ماهی ۵۰ هزار تومان حق بیمه واریز نماید چطور می تواند ۳۰۰ هزار تومان بیمه پردازی داشته باشد؛ پس وضعیت این بافندگان باید تعیین تكلیف شود و سازمان تامین اجتماعی برای بیمه آنها برنامه داشته باشد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بر طبق بخشنامه اجرایی قانون بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار مصوب سال ۱۳۸۸ همه بافندگان كشور می توانند با دریافت گواهی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تأیید ادارات صنعت، معدن و تجارت از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند.
در برنامه ششم توسعه، دولت مكلف شده توسعه و ایجاد خانه های فرش در بازارهای هدف، ارتقای كیفیت تولید و پشتیبانی از ایجاد و توسعه و تجهیز كارگاه های متمركز و غیرمتمركز اتحادیه ها و تعاونی های فرش دستبافت روستایی و شهری را در دستور كار قرار بدهد.

منبع: