دو تصویر متفاوت از آینده بازار مسكن

به گزارش مدیرسا گروهی از مالكان با استفاده از كاهش محسوس فایل های عرضه شده به بازار تحت تأثیر ویروس كرونا قیمت های بسیار بالاتر از عرف برای واحد خود تعیین كرده اند؛ در سوی دیگر معدود فروشندگان واقعی با این تصور كه بازار حداقل تا سه ماه در ركود خواهد بود نرخ ها را پایین آوردند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از روز پنجم عید تعدادی محدودی از دفاتر املاك در شهر تهران فعالیت خویش را از سر گرفته اند. با این وجود نه خریدار چندانی به آنها رجوع می كند و نه فروشنده ای. از آغاز اسفند با مشاهده نشانه های ركود ناشی از ویروس كرونا، فروشندگان به تدریج عقب نشینی كردند.
هم اكنون هر دو گروه خریدار و فروشنده به علت نبود چشم انداز روشن از وضعیت بازار مسكن معاملات را به حالت تعلیق درآورده اند.
معدود فایل هایی هم كه در ایام اخیر عرضه می شود، حالت نرمال ندارد. برخی مالكان با استفاده از كمبود فایل در شرایط موجود، قیمت های نجومی برای واحد های خود تعیین كرده اند. اندك خریداران واحد آنها هم عمدتاً دلالان و سفته بازان هستند. اما گروه دیگر كه مالكان پول لازم محسوب می شوند و البته تعدادشان زیاد نیست با این تصور كه حداقل تا دو سه ماه آینده بازار گرفتار ركود خواهد بود آپارتمانهای خویش را با قیمت های متعارف و بعضاً با تخفیف عرضه نموده اند.
در این شرایط برخی كارشناسان ركود سه ماهه و برخی دیگر ركود شش ماهه را برای بازار مسكن پیشبینی می كنند. با این وجود به علت نبود تصویر روشن از اثرات ویروس كرونا بر اقتصاد نمی توان با قطعیت از آینده بازار مسكن تحلیلی عرضه داد. آنچه مشخص است اینكه به علت ماهیت كند و دیر پذیر بودن بازار مسكن اثرات هر نوع متغیر بر این بازار در ماه های آینده مشخص می شود.
مهدی سلطان محمدی، كارشناس اقتصاد مسكن می گوید: نمی توان در مقیاس های روزانه، هفتگی و حتی ماهیانه بازار مسكن را مورد ارزیابی قرار داد. تغییرات معنادار بازار مسكن حداقل در بازه های زمانی سه ماهه خویش را نشان داده است.
سلطان محمدی تصریح كرد: اثرات كرونا بر تمام حوزه های اقتصادی گسترده و ماندگار خواهد بود و نمی توانیم این تصور را داشته باشیم كه در آینده نزدیك اوضاع به روال عادی گذشته باز می گردد. البته احتمالاً این ویروس مثل همه اپیدمی ها تا حدودی كنترل خواهد شد ولی نتایج آن دیرپا خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه تحلیل وضعیت بازار مسكن به ابعاد تاثیرگذاری بیماری كرونا بستگی دارد، اظهار داشت: وضعیت بازار در اسفند ماه نمی تواند به صورت كامل منعكس كننده اثرات این بحران در بازار مسكن باشد. این كه عنوان می شود معاملات مسكن در اسفند ۲۴ درصد نسبت به بهمن كاهش یافته نمی تواند به این مفهوم باشد كه خرید و فروش ها افت چندانی نداشته است؛ چونكه قراردادهایی كه طی یك ماه در بازار مسكن منعقد می شود معمولاً حاصل جستجوها و توافقات هفته ها و ماه های گذشته است.
افت ۲۴ درصدی بازار مسكن از ترس كرونا
اسفندماه سال ۱۳۹۸ همزمان با شیوع كرونا معاملات مسكن در تهران و كل كشور به ترتیب ۲۴ و ۲۱ درصد نسبت به ماه قبل كاهش پیدا كرد و این در شرایطی است كه اسفند ۱۳۹۷ معاملات در كشور نسبت به بهمن همان سال دو برابر شده بود.
شیوع كرونا رونق شب عید بازار مسكن را خراب كرد؛ به صورتی كه مطابق آمار، از یكم تا بیست و ششم اسفند ماه ۱۳۹۸ در شهر تهران ۱۱ هزار و ۶۵۳ قرارداد خرید و فروش به امضا رسیده كه نسبت به ماه قبل ۲۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳ درصد كاهش نشان داده است.
در كل كشور هم طی ۲۶ روز ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۰ هزار و ۸۰۳ قرارداد خرید و فروش ملك منعقد شده كه نسبت به همین مدت در بهمن سال جاری و اسفند سال گذشته به ترتیب ۲۱ و ۲۷ درصد كمتر شده است.